Allergische reactie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Allergische reactie

Bericht door Toxiq » za 09 jan 2021, 11:56

Beste Imkers,

Vrouwlief wilde vandaag een kast dichtmaken die door de harde wind een stukje was open geschoven, omdat de deksel niet lekker sloot wilde ze kier afdekken met polystyreen en toen kwamen er wat bijen uit en 1 daarvan nam plaats op haar jas, toen ze die uit trok prikte deze haar venijnig in de buik

In de afgelopen jaren is ze wel vaker geprikt, tot op heden was er niks aan de hand, ene keer toen ze 4x gestoken was had ze iets een lopende neus en een licht opgezwollen keel

Vandaag was de reactie erger, opgezwollen handen/keel, rode vlekken op de huid, praten alsof ze een dubbele tong had
We zijn bij de huisartsenpost geweest, die heeft voor de zekerheid een anti-histamine prikje en onstekingsremmer geprikt

Nu zijn er een aantal dingen waar ik me bij afvraag, hebben deze invloed gehad ?

Allereerst is zij vlak na de prik gaan douchen (omdat ze weg moest) volgens de huisarts was dat zowieso niet erg slim, dat vergert/activeert de prik nog aanzienlijk

1. kan het ook zo zijn dat winterbijen meer/sterker gif hebben ? jonge bijen hebben geen tot weinig gif, winterbijen leven langer dus kan het zo zijn dat die over meer of sterker gif beschikken ?

2. de andere keren dat zij geprikt werd was het altijd in handen of voeten, ditmaal in de buik (vlak bij organen) kan dit er toe leiden dat de reactie heftiger is ?

Zij wil deze hobby niet stoppen, het is ook de eerste keer dat het zo heftig is, zou fijn om te weten of bepaalde zaken de reactie erger hebben doen zijn

Gebruikersavatar
markvanstraten
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 21:07
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door markvanstraten » za 09 jan 2021, 12:42

Hallo Toxiq,

Wat naar om te lezen. Het direct douchen na een insectenbeet is inderdaad niet handig omdat hiermee de doorbloeding van de huid (warmte) wordt bevorderd en dus ook de circulatie van het gif...

In het bijenhouden magazine 2019-2 stond een aardig artikel over allergische reacties - https://library.wur.nl/ojs/index.php/bi ... 6421/15843

Hier wordt uitgebreid ingegaan op de hoe en waarom. Hoopvolle passage:
Bij imkers worden aan het begin van het bijenseizoen heftigere huidreacties gezien dan tijdens de rest van het seizoen. Dit komt doordat het immuunsysteem tolerantie opbouwt tegen het gif. Waar het immuunsysteem aan het begin van het bijenseizoen nog zorgt voor een forse huid- reactie na contact met bijengif, zorgt de herhaalde bloot-stelling ervoor dat een verandering in samenstelling van de afweercellen plaats vindt. Bij deze nieuwe balans in celtypen wordt een afweerreactie juist onderdrukt. De huidreacties nemen dan af
Echter; gezien je zelf ook aangeeft dat de reactie niet meer lokaal was maar over grote delen van het lichaam weet ik niet of herhaaldelijk blootstellen aan bijengif een acceptabel risico is... Ik raad u aan om te overleggen met haar (huis)arts over een behandelplan (ik ben geen arts).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door Hans van der Post. » za 09 jan 2021, 16:32

Toxiq schreef:
za 09 jan 2021, 11:56
Beste Imkers,

Vrouwlief wilde vandaag een kast dichtmaken die door de harde wind een stukje was open geschoven, omdat de deksel niet lekker sloot wilde ze kier afdekken met polystyreen en toen kwamen er wat bijen uit en 1 daarvan nam plaats op haar jas, toen ze die uit trok prikte deze haar venijnig in de buik

In de afgelopen jaren is ze wel vaker geprikt, tot op heden was er niks aan de hand, ene keer toen ze 4x gestoken was had ze iets een lopende neus en een licht opgezwollen keel

Vandaag was de reactie erger, opgezwollen handen/keel, rode vlekken op de huid, praten alsof ze een dubbele tong had
We zijn bij de huisartsenpost geweest, die heeft voor de zekerheid een anti-histamine prikje en onstekingsremmer geprikt
[..........................]
De volgende steek geeft nog een grotere reactie!! Voorlopig van de bijen afblijven. De volgende steek kan voor je vrouw levensbedreigend zijn.
Je vrouw kan zich laten helpen om van de allergie af te komen dit duurt wel een jaar.

Lees ook deze bijdrage: viewtopic.php?f=5&t=25426&p=142530&hili ... ie#p142530
!Hans.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door Toxiq » za 09 jan 2021, 20:04

Dat is ook waarom we zoeken naar informatie...

tussen de vorige steek die wat meer impact had en deze zaten er zeker nog 20 of wel meer....
Zelf heb ik ervaren dat waar je gestoken word ook een groot verschil maakt, in mijn handen een opgezwollen hand of vinger, 2x in mijn hoofd geprikt en ik zie er uit als een Michelin poppetje

Wat we dus vooral proberen te achterhalen of er aanwijsbare redenen zijn waarom deze steek heftiger was (douchen, lokatie (buik))

Beide alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door Hans van der Post. » za 09 jan 2021, 22:33

Toxiq Allergische reactie voor een lichaamsvreemde stof ontstaat niet in een keer het wordt langzaam opgebouwd. Het kantelpunt is nu bereikt.
Moet je waarschuwen dat elke volgende steek van bij of wesp fataal kan zijn. Je kunt dit niet op zijn beloop laten.
Heb in de loop van mijn imkerschap een aantal keren bij cursisten meegemaakt. Geef namelijk ook les in bijenteelt.
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door Fish » ma 11 jan 2021, 08:35

Uiteraard geen makkelijke keuze, maar dit is duidelijk geen lokale zwelling/reactie meer. Handen, bultjes, tong; dit is "gewoon" een allergische reactie. Dus niet een heftige reactie, maar echt een systemische allergische reactie. Dit zou de arts die anti-histamine heeft toegediend je ook hebben moeten vertellen. Een ander voorbeeld van een systemische allergische reactie is een anafylactische shock, dit zou de volgende keer kunnen gebeuren. Ik denk dat je die gok echt niet mag maken.

Mijn buik reageert niet anders dan andere plekken, maar ik ben redelijk vaak gestoken inmiddels.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door DontPanic » di 12 jan 2021, 13:27

Hallo Toxiq,

Vervelende om te horen. Mijn vriendin heeft een zelfde soort ervaring gehad vorige zomer (5 mei). Ze was al zeker 25+ keer gestoken in de eerste 2 jaar imkeren met zeer minimale reacties. ineens ging het toch mis en kreeg ze een anafylactische shock na een steek in haar vinger. Bij mijzelf waren de reacties in het begin veel heftiger dan bij haar (flinke lokale zwelling, jeuk etc.) maar die zijn bij mij steeds minder geworden.

Mijn advies is om naar de dokter te gaan en een allergietest te laten afnemen. Vervolgens als ze de allergie bevestigd hebben zorgen dat je Epipennen (of JEXT) in huis hebt, en dan zo snel mogelijk de immunotherapie starten.

Het goede nieuws is dat mijn vriendin inmiddels alweer mag imkeren! Omdat ze imker is, hebben ze de immunotherapie opgebouwd tot 2x de dosis die normaal bij een immuunbehandeling gegeven word. Ze moet op dit moment wel nog om de 4 weken een onderhoudsbehandeling doen. De totale behandeling duurt dus wel langer! In het begin van de behandeling moet je iedere week naar het ziekenhuis, dus dit is wel iets om rekening mee te houden!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door Hans van der Post. » di 12 jan 2021, 17:28

Dontpanic, super dat je dit deeld. :) :handgestures-thumbup:
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door maartenkleijne » di 12 jan 2021, 18:56

De regel is tweeledig:
- naarmate je meer gestoken wordt, wordt je steeds meer resistent (dat was bij mij zo)
OF
- naarmate je meer gestoken wordt, wordt je steeds meer allergisch, en afhankelijk van desensibilisatie
gr,
m

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Allergische reactie

Bericht door Toxiq » di 12 jan 2021, 22:55

Ieder bedankt voor de bijdragen
De immunotherapie gaan we zeker proberen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten