Nieuwe volkjes opzetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Nieuwe volkjes opzetten

Bericht door Rafpit » vr 05 mar 2021, 18:47

Hoi Allen.

In mijn eerste jaren imkeren heb ik al het een en al meegemaakt. Dit was slechts de basis van het vak, en er zal nog veel volgen hoop ik.

Nu wil ik dit jaar iets serieuzer in te gaan op het raszuiver of zoveel mogelijk raszuiver maken van mijn bijenstand.

Ik imker met segeberger en heb zowel Buckfast als Carnica F1-F2-F+++++ 😊

Mijn bedoeling is om naast mijn hoofdvolken wat P0 volken met bevruchte koninginnen en F1 volkjes op te zetten met nog onbevruchte koninginnen. Gewoon om de verschillende werkwijzen te leren en ervaren.

Wat denken jullie? Starten met broedafleggers, in zesramers? In apideas? Voor elke soort verschillend?

Er zijn meer wegen die te bewandelen zijn uiteraard. Maar zou het leuk vinden om wat reacties en bevindingen te horen.

Groetjes Rafael

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Nieuwe volkjes opzetten

Bericht door tomer » ma 08 mar 2021, 23:04

Alles is mogelijk, hangt er allemaal vanaf hoeveel tijd en werk je erin wil steken en hoe raszuiver je jouw volken wil hebben. Je hebt nu zowel Carnica als Buckfast...als je raszuiverheid belangrijk vindt en je je F1 koninginnen op dezelfde stand wil laten bevruchten, zou ik kijken welk ras in jouw omgeving het meest gehouden wordt en daar verder mee gaan.
Zelf werk ik niet met P, F1, enz... ik doe wel wat aan eigen selectie. Sterke volken die redelijk zachtaardig zijn, veel honing halen en niet teveel mijten hebben, vind ik belangrijker dan te weten of het P, F1, F2, of +++++...is. Ik maak jaarlijks zo'n 40 nieuwe volken. Broedafleggers in zesramers vind ik het makkelijkst, dan hoef je maar met 1 raammaat te werken. Mijn koninginnen komen trouwens gewoon uit redcellen, zwermcellen of wisselcellen. Dit is de gemakkelijke manier van imkeren dus :D
Je kan natuurlijk ook echte koninginnenteelt gaan doen met omlarven, nicot dopjes, bevruchtingskastjes enz, dat moet iemand anders dan maar vertellen... :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten