Nu al wasraat insmelten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Nu al wasraat insmelten

Bericht door Erna » vr 19 mar 2021, 15:50

Hoe lang vooraf dat ik de raten ga gebruiken kan ik die al gereedmaken? Momenteel heb ik tijd en daarom zou ik dat nu al willen doen om ze volgende maand snel te kunnen gebruiken! Wie geeft me goede raad?
Groeten Erna

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nu al wasraat insmelten

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 19 mar 2021, 20:15

In de winter voorzie ik al mijn schoongemaakte raampjes weer van strak ingespannen draad en smelt daarna de kunstraat in. Ik heb daarvoor tempex-plaatjes gesneden die de afmetingen hebben van de in te smelten kunstraat. De tempex-plaatjes zijn 2 centimeter dik. Op deze manier kun je een serie ingesmolten raampjes goed bewaren zonder dat ze krom trekken. Op deze manier verpakt kun je de kwetsbare (ingesmolten) raampjes gemakkelijk vervoeren. Doe er een stuk of vijf bij elkaar met een dik elastiek eromheen, gebeurt er niets mee.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nu al wasraat insmelten

Bericht door Primus » zo 21 mar 2021, 13:06

Erna schreef:
vr 19 mar 2021, 15:50
Hoe lang vooraf dat ik de raten ga gebruiken kan ik die al gereedmaken? Momenteel heb ik tijd en daarom zou ik dat nu al willen doen om ze volgende maand snel te kunnen gebruiken! Wie geeft me goede raad?
Groeten Erna
Als je gegoten kunstraat hebt dan kun je dat een hele tijd vooraf doen, als je gewalste kunstraat hebt zou ik het niet aanraden die gaat zwabberen en de bijen werken die even goed op maar volgen gewoon de golvingen, daar heb je ook niks aan. Beste nog altijd dat ge de was onmiddellijk kunt insmelten en snel in de bijenkast kunt hangen om opgewerkt te worden. Als je ramen in de vroege lente insmelt zou ik die voor gebruik een dagje warm in de keuken zetten dat is beter voor de was en gaat de waas die erop zit ervan af.
Veel succes.
MVG CP

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nu al wasraat insmelten

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 21 mar 2021, 15:56

Met 2 centimeter dikke plaatjes piepschuim voorkom je het "zwabberen" en kun je in deze rustige periode al het nodige voorwerk doen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nu al wasraat insmelten

Bericht door Tieme » ma 22 mar 2021, 09:48

Het warm maken van de was is echt aan te raden. Ik doe dit in een broedmachine. een elektrische deken vond ik een creatief idee van bbeez. De was smelt snel in en het heeft dan de grootte die het in het warme bijenvolk ook krijgt.

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nu al wasraat insmelten

Bericht door PatrickSimonHenk » ma 22 mar 2021, 11:09

dr Pia Aumeier heeft een instructief filmpje op Youtube waarin ze laat zien hoe ze kunstraat insmelt.

Ze laat ook een verkeerd ingesmolten raam zien die is gaan bobbelen. En ze gebruikt een oude elektrische deken om de kunstraat op te warmen voor het insmelten.

Zie het filmpje hier:

[youtube]https://youtu.be/fyqNLRzciQE[/youtube]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten