Wanneer Honingkamer erop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wanneer Honingkamer erop

Bericht door Fondebeaux » ma 10 mei 2021, 09:53

Theo777 schreef:
ma 19 apr 2021, 23:23
Werner Gerdes....ik ken t boek niet. Maar zegt hij niet om alle voerramen eruit te halen op t moment dat de dracht begint va de kers? Dit begreep ik van een andere imker die Gerdes zou volgen. Terwijl Ben Som zegt er altijd 1 in te laten.

Ik heb t boek het jaar rond, van Ben Som, is dit boek van
Gerdes dan nog van meerwaarde om aan te schaffen?

Dit in reactie op fondebeaux
Hi Theo,

Ik laat er inderdaad wel voer achter achter het schot. Ik vind het zelf wel een overzichtelijk boek en vind het fijn om met een vaste methode te werken. (op zijn Duits, met duidelijke stappen). Voor een beginnende imker wel prettig.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer Honingkamer erop

Bericht door Hans van der Post. » ma 10 mei 2021, 10:11

Fondebeaux schreef:
ma 10 mei 2021, 09:53
Theo777 schreef:
ma 19 apr 2021, 23:23
Werner Gerdes....ik ken t boek niet. Maar zegt hij niet om alle voerramen eruit te halen op t moment dat de dracht begint va de kers? Dit begreep ik van een andere imker die Gerdes zou volgen. Terwijl Ben Som zegt er altijd 1 in te laten.

Ik heb t boek het jaar rond, van Ben Som, is dit boek van
Gerdes dan nog van meerwaarde om aan te schaffen?

Dit in reactie op fondebeaux
Hi Theo,

Ik laat er inderdaad wel voer achter achter het schot. Ik vind het zelf wel een overzichtelijk boek en vind het fijn om met een vaste methode te werken. (op zijn Duits, met duidelijke stappen). Voor een beginnende imker wel prettig.
Hebben jullie de boeken ook aangeboden aan de bijenvolken??
Als je uit een boek imkert wordt het niets. :think:
Leer om te kijken en handel daar na.
!Hans.

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Wanneer Honingkamer erop

Bericht door Haico » ma 10 mei 2021, 18:38

Ik hoop dat Hans bedoelt dat je best het eerste jaar kunt imkeren uit een boek of informatie van je bijenleraar, blog of een forum, maar dat je tegelijkertijd kijkt en daarvan leert. Ieder drachtgebied is bijvoorbeeld anders en wat voor de een werkt werkt niet voor een ander.

Ik heb veel houvast gehad aan de natuurlijke momenten uit het boek van Ben. Het is voor mij logischer om te kijken naar de begin of einde van de dracht/een drachtplant, dan naar de kalender. Maar ik start bijvoorbeeld relatief laat met inwinteren, omdat in mijn drachtgebied na de laatste afname van de honing nog relatief veel nectar aanwezig is zodat ze zich zelf deels in kunnen winteren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer Honingkamer erop

Bericht door Hans van der Post. » ma 10 mei 2021, 23:58

Haico schreef:
ma 10 mei 2021, 18:38
Ik hoop dat Hans bedoelt dat je best het eerste jaar kunt imkeren uit een boek of informatie van je bijenleraar, blog of een forum, maar dat je tegelijkertijd kijkt en daarvan leert. Ieder drachtgebied is bijvoorbeeld anders en wat voor de een werkt werkt niet voor een ander.

Ik heb veel houvast gehad aan de natuurlijke momenten uit het boek van Ben. Het is voor mij logischer om te kijken naar de begin of einde van de dracht/een drachtplant, dan naar de kalender. Maar ik start bijvoorbeeld relatief laat met inwinteren, omdat in mijn drachtgebied na de laatste afname van de honing nog relatief veel nectar aanwezig is zodat ze zich zelf deels in kunnen winteren.
Bijenboeken zijn naslagwerken en geen gebruik-aanwijzing-werken. Het heeft geen zin om die teksten uit je hoofd te leren.
Wat je wel uit het hoofd moet kunnen opdreunden is de ontwikkelingstijd van Bij, Moer en Dar.

Andere zaken zijn variabel b.v. bloeitijd en daaraan gekoppeld de ontwikkeling van een bijenvolk, wanneer zet ik er een broedbak of honingkamer op het volk. Wanneer hang ik kunstraat in. Deze zaken zijn plaatselijk. Voor Limburg – Groningen zijn dit andere tijden. Zal jullie uit de droom helpen;
KIJK wanneer planten/bomen/struiken in jouw omgeving bloeien.

Voorbeeld: bloei van –
- De paardenbloem, wordt tijd om kunstraat in te smelten.
- Vele tuinen en lanen hebben sierpeer, appel en kers, het wordt tijd om de honingkamers met rooster op te zetten.
- De paardenkastanje, de eerste zwermcellen worden aangezet.
- Als de Paardenkastanje is uitgebloeid en zit wat in de honingkamer wordt het slingeren.

Oja linde, kijk en ruik wanneer deze geurt neem aan dat de geslingerde honingkamers al op de volken staan.
Een goede voorjaarsoogst gewenst.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten