Redden moertje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Redden moertje

Bericht door Klaas133 » do 01 apr 2021, 10:14

Hey allemaal,

Ik zat met een volkje dat op haar laatste krachten was... Ongeveer een 50 bijen en een moertje dat niet aan de leg was en gekrompen leek. De moer zelf is 1,5 jaar oud en heeft me vorig jaar veel propolis en honing opgeleverd (mijn top haalvolk van vorig jaar).
Ik had eens gehoord dat je in deze periode een sterven volk kon laten redden door het bovenop een sterker volk te zetten, gescheiden door een moerrooster. Ivm overdracht van mogelijke virussen wou ik dit niet doen. Wat heb ik wel gedaan:

Twee moerroosters met een plank tussen geplaatst op mijn sterkste volk, zodat de moeren elkaar ook niet door de roosters kunnen afsteken.
Een lege honingzolder erop en daarin enkel het moertje gedaan (op hoop van zege).

Dat was vorige week donderdag.
Gisteren even gepiept en de moer is terug op volle grootte; eitjes boven en onder de moerroosters.
Nu de vraag: hoe lang kan ik deze setup houden? Ik had de kans klein geacht dat dit zou lukken en begin me nu pas te realiseren dat er ook een risico is dat het volk zelf gaat kiezen (ze aanvaarden immers geen heel jaar lang 2 moeren).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit experiment en me kunnen zeggen tot wanneer ik dit veilig kan aanhouden en wanneer de honingzolder best wordt afgehaald? Zelf zou ik proberen max 2 à 3 weken te wachten in de hoop dat er dan voldoende broed, honing en stuifmeel zit om het volkje in de honingzolder te laten doorstarten op 6 km afstand. Maar als er mensen zijn die ervaring hebben en zeggen dat dat te lang is, hoor ik het graag...

Imker Huub
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 13:20
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: Redden moertje

Bericht door Imker Huub » do 01 apr 2021, 13:08

Ik zie dat je 5 volken hebt (nu misschien nog 4?). Je kunt kijken of je voldoende gesloten broed hebt om een klein verzamelbroedafleggertje te maken in een drie of zesramer, wat voerramen meegeven en daarin het het moertje invoeren? En er zullen vast nog meer suggesties uit het forum komen!

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Redden moertje

Bericht door PatrickSimonHenk » vr 02 apr 2021, 12:02

Dag Klaas,

Wat je gedaan hebt is de rugzakmethode (maar dan met alleen een moer) zoals onlangs ook beschreven door Ben Som de Cerff in zijn bijenblog:

https://www.bijenhouders.nl/blog/de-ond ... zakmethode

Het versterken van een zwak volk door de rugzakmethode

Het principe van de rugzak leg ik in het tweede deel van de video uit. Begin maart kun je een zwak volk (broedkamer) plaatsen op een sterk volk uitsluitend gescheiden door een goed sluitend moerrooster. De bijen verdelen zich netjes over beide bakken en het bovenste zwakke volk profiteert van de warmte van het grotere broednest uit de onderste broedkamer(s). Na drie tot vier weken (begin april) kun je de twee volken weer scheiden.

Niet langer op elkaar laten staan, want dan bestaat het risico dat de slechtste moer uiteindelijk om zeep geholpen wordt door de bijen. Dus wil je graag een zwak volk redden en versterken, dan is dit een beproefde methode.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=OgEcHUv-NZQ[/youtube]

Plaats na scheiding het sterkst bezette volk verderop. Dan vliegen de bijen af op het zwakste volk. Bij gelijke sterkte kun je ze gewoon naast elkaar zetten. Neem wel in overweging om de moer van het zwakste volk in mei of juni te vervangen door een andere jonge moer. Vaak ligt de oorzaak van zwakte bij de kwaliteit van de moer. Soms staat de oorzaak achter de kast ;-).

Ik heb zelf afgelopen najaar een moer gered van een volk wat totaal ingestort was nadat de varroa behandeling mis gegaan was.

Een andere imker had een apparaat om oxaalzuur te "sublimeren" en deed dit voor ons maar dit apparaat sublimeert geen oxaalzuur maar verdampt alcohol met daarin oxaalzuur opgelost, wat iets heel anders is. Het oxaalzuur vond ik later terug als een plak vast oxaalzuur wat neergeslagen was op de bodem van de kast (achter het vlieggat waar het naar binnen gespoten was) !
Hij zei ook al dat hij het zelf niet gebruikte en nu weet ik waarom... :roll:

Afijn, ik keek op een gegeven moment in de kast en van het hele volk was slechts een handje vol bijen over, met duidelijk zichtbaar varroa erop, en de moer. De moer heb ik toen gevangen in een nicot inloop kluisje met een paar op het oog schone bijen. Van een miniplusvolk met 3 bakjes heb ik de onderste bak, inclusief bijen, gepakt en een paar uur op een andere plek dicht laten staan totdat ze zich moerloos begonnen te voelden en bromden. Toen heb ik de moer met kluisje en al tussen de raampjes erin gehangen en na een dag of wat losgelaten in het volkje. Volkje gevoerd en ik heb er later nog een raampje met honing bij gehangen.

Het was een experiment maar dit volkje heeft de winter goed doorstaan en dit met minimale middelen (1 miniplus bakje met bijen en wat voer).

Groeten, Patrick

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Redden moertje

Bericht door tomer » vr 02 apr 2021, 14:03

Ik zou zelf nooit al die moeite doen om verder te telen van een verzwakt volk of sukkelmoertje. Die koningin kan dan wel goed geweest zijn in het voorbije jaar, maar daarom niet in het volgende. Een ingestort volk is niet voor niets zwak.

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Redden moertje

Bericht door PatrickSimonHenk » za 03 apr 2021, 14:21

tomer schreef:
vr 02 apr 2021, 14:03
Ik zou zelf nooit al die moeite doen om verder te telen van een verzwakt volk of sukkelmoertje. Die koningin kan dan wel goed geweest zijn in het voorbije jaar, maar daarom niet in het volgende. Een ingestort volk is niet voor niets zwak.
Daar ben ik het ook wel mee eens.

Echter in mijn geval stond de oorzaak van het instortten van het volk zoals Ben het omschrijft "achter de kast". En bovendien hou ik wel van een experiment. De geredde moer blijft een reserve moer in een miniplus kastje en zit niet in een grote kast tenzij het nodig zou zijn.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Redden moertje

Bericht door bee-tree » zo 04 apr 2021, 00:39

PatrickSimonHenk schreef:
za 03 apr 2021, 14:21
tomer schreef:
vr 02 apr 2021, 14:03
Ik zou zelf nooit al die moeite doen om verder te telen van een verzwakt volk of sukkelmoertje. Die koningin kan dan wel goed geweest zijn in het voorbije jaar, maar daarom niet in het volgende. Een ingestort volk is niet voor niets zwak.
Daar ben ik het ook wel mee eens.

Echter in mijn geval stond de oorzaak van het instortten van het volk zoals Ben het omschrijft "achter de kast". En bovendien hou ik wel van een experiment. De geredde moer blijft een reserve moer in een miniplus kastje en zit niet in een grote kast tenzij het nodig zou zijn.
Chapeau :clap: dierenvriend PatrickSimonHenk , zo wil
de maatschappij het ; opkomen voor stumpertjes zoals zorgenkindjes
of het nu om mensen gaat of katten of honden of kikkervisjes of konijntjes enz.

Als jouw bijenkoninginnetje en volkje overleven door intense zorg worden zij
als troetelkinderen elke dag beleefd en zal de geslaagde reddingspoging je
nog vaak voor de geest komen en blij stemmen.

Bijenhouden is méér dan ....... ! :mrgreen: Zjef :b10:

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Redden moertje

Bericht door Gerard Boswinkel » di 06 apr 2021, 19:50

Hoi Klaas 133,

Jij vroeg:
schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit experiment en me kunnen zeggen tot wanneer ik dit veilig kan aanhouden en wanneer de honingzolder best wordt afgehaald? Zelf zou ik proberen max 2 à 3 weken te wachten in de hoop dat er dan voldoende broed, honing en stuifmeel zit om het volkje in de honingzolder te laten doorstarten op 6 km afstand. Maar als er mensen zijn die ervaring hebben en zeggen dat dat te lang is, hoor ik het graag...
Na drie tot vier weken de twee volken weer splitsen. In de 'officiële' methode wordt dan de bovenste broedkamer op de bodem gezet en de onderste broedkamer op een bodem geplaatst elders op dezelfde bijenstand. Hierdoor vliegen de vliegbijen van het volk af op het volk dat bij de start het kleinste was. Dit heeft het voordeel dat het grote volk, zijn vliegbijen kwijtraakt en daardoor iets verzwakt, waardoor het later in zwermstemming komt.

Op dit moment doe ik de zelfde truck als jij. Echter ik heb het bovenste volk wel op een hele broedkamer geplaatst. Over zo'n 1.5 week splits ik het dubbelvolk weer in twee delen.

Groeten……………….

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten