Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » ma 19 apr 2021, 20:58

Vandaag hielp ik een buurman bij het installeren van zijn eerste volkje. Terwijl we daarmee bezig aren, stuitte ik op een kleine zwerm bijen die zich waarschijnlijk één dezer dagen in een holte in een eik heeft gesetteld. Het probleem is echter dat deze holte zich vlak boven de grond en pal naast een veelbelopen tuinpad bevindt, met de opening naar dit pad toe. Dit kan dus problemen gaan opleveren in de toekomst. De opening is heel smal en voor zover ik heb kunnen waarnemen is er bovenin de holte, waar ze zich nu bevinden net plek voor een smalle raat van ong 8 cm breed en max 20 cm hoog. Dit heb ik volledig op de tast met een twijgje gedaan. aangezien de toegang heel beperkt is. Onderin is wel een bende ruimte waarin ze verder kunnen bouwen, maar dat is dus helemaal niet gewenst!
De zwerm eruit halen is geen optie zonder deze prachtige eik (diameter zeker zo'n 90cm) te beschadigen. In principe gaat een volk natuurlijk nooit verkassen, maar wat nu als we de rest van de holte opvullen met zand zodat ze echt niet verder kunnen bouwen dan het kleine beetje tot nu toe? Dit is niet schadelijk voor de boom, nu ligt onderin ook al grond, vermolmd hout enz. Zullen ze dan toch eieren voor hun geld kiezen (waarschijnlijk niet?) of zal ik een constructie moeten maken om ze buiten de holte verder te laten bouwen?

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » ma 19 apr 2021, 21:09

Afbeelding
De gehele spleet is zo'n 20 cm hoog, en de zwerm zit zo'n 20 cm boven deze spleet in een smalle holte.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door Hans van der Post. » di 20 apr 2021, 09:00

Anneke hoe zou je dit moeten oplossen?
Gewoon laten zitten! Bijen hebben gekozen voor deze plek.
Waarschijnlijk heeft er al eerder een volk gezeten er zullen nog oude raten in de holte hebben gehangen.
Dit heeft een aantrekking op zoekende bijen van een volk die gaat zwermen.
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » di 20 apr 2021, 13:51

Beste Hans,
Dank voor je antwoord, maar dit is geen oplossing, denk dat je het verhaal niet helemaal goed hebt gelezen.
Zoals ik al aangaf, is deze zwerm pas net aan komen waaien. De boom staat op nog geen 50cm van een tuinpad waar dagelijks meerdere keren langs wordt gelopen. Als deze zwerm er al eerder was, was hij ook eerder opgemerkt. geweest. Bij ons (Frankrijk) is nu net de zwermtijd aangebroken en na een week met erg veel en koude wind, was gisteren de eerste mooie middag. Toevallig had mijn buurman ook nog tussen neus en lippen door gezegd dat het wel leek of er een zwerm van een volk onder zijn dakpannen was losgekomen, want hij had plotseling veel bijen langs zijn raam zien vliegen. Dat moet dus deze zijn geweest.
Als deze zwerm blijft zitten, moeten mijn buren meerdere keren per dag er vlak voor langs om naar de paarden en koeien te gaan. Dat kan een hele poos goed gaan, maar als de zwerm zich normaal ontwikkelt, is dit op den duur geen doen.
Dus hopelijk is er iemand anders die een goede tip heeft.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door tomer » di 20 apr 2021, 14:30

Ik denk dat je de boom niet wil omzagen om de bijen met klos en al te verplaatsen? Je zal de bijen ook niet willen verdelgen? Laten zitten en tuinpad evt verleggen is dan de enige oplossing volgens mij...

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door DontPanic » di 20 apr 2021, 15:40

Heb een Amerikaanse video gevonden waarin ze de "trap-out" methode gebruiken. Ze zorgen dat de haalbijen wel de boom uitkunnen maar niet meer in. Vervolgens zetten ze een andere kast met ramen broed etc. uit een ander volk dichtbij zodat de haalbijen daarin belanden. Na een aantal weken heb je dan de meeste bijen in die nieuwe kast.

https://www.youtube.com/watch?v=fNAQRPuxAa4

Lijkt me ook niet helemaal optimaal en heb geen idee hoe goed dit werkt in de praktijk. Maar wellicht interessant om te proberen als laten zitten absoluut geen optie is en ze anders verdelgt moeten worden.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » wo 21 apr 2021, 07:58

Beste Tomer en DontPanic,
Dank voor jullie reacties! De helling van het terrein maakt het onmogelijk het pad te verplaatsen, het is het enige vlakke stuk op een stenige helling. Maar de methode uit de video van DontPanic ga ik zeker uitproberen. Met mijn eerste idee om het gat zoveel mogelijk op te vullen, blijft er sowieso erg weinig ruimte over voor broed, dus moet dit haast wel gaan lukken. Ik vraag me alleen af at er met de koningin gebeurt, of zij de holte uiteindelijk ook zal verlaten of niet. In het ergste geval gaan zij en een handje vol broed verloren, maar is het overgrote deel van het volk gered!
Dus ga ik aan de slag om zo'n uitgang te maken!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door bee-tree » wo 21 apr 2021, 12:39

AnnekeW schreef:
wo 21 apr 2021, 07:58
Beste Tomer en DontPanic,
Dank voor jullie reacties! De helling van het terrein maakt het onmogelijk het pad te verplaatsen, het is het enige vlakke stuk op een stenige helling. Maar de methode uit de video van DontPanic ga ik zeker uitproberen. Met mijn eerste idee om het gat zoveel mogelijk op te vullen, blijft er sowieso erg weinig ruimte over voor broed, dus moet dit haast wel gaan lukken. Ik vraag me alleen af at er met de koningin gebeurt, of zij de holte uiteindelijk ook zal verlaten of niet. In het ergste geval gaan zij en een handje vol broed verloren, maar is het overgrote deel van het volk gered!
Dus ga ik aan de slag om zo'n uitgang te maken!
Anneke, uit je laatste zin leid ik af dat je een 'cor'date en kordate imkerse
bent.
Cordate geef ik de betekenis : hart voor de zaak hebbend.
Kordate dat je doortastend bent.
Dus in de tip van DontPanic zie ik je slagen.
Als het lukt noem ik je zwermchirurge.

Je schat goed de kans in, dat de koningin trouw zal blijven
aan haar borg ofwel burcht .
Volgens mij loopt zij echter het gevaar door spechten opgepeuzeld te worden.

Voor de wandelaars en de boer met de koeien is de kust wel een stuk veiliger
als je met de fuik een AFVLIEGER van het volk in de monumentale eik kunt maken;
die zich voegt bij het volk in het zwermkastje,
waarvan je tijdelijk de koningin opsluit in een kluisje.

Wil je toch een poging doen om de koningin uit de nauwe boomholte te krijgen,
dan zou je de methode kunnen toepassen van de imker die binnenkort
een ongemerkte koningin niet kan vinden in een volk dat uit z'n voegen barst.
Hoe dan ?
De imker legt dan een kluisje met 'n koningin van 'n ander volk op de raten van
de onvindbare koningin. De onvindbare merkt via hormonen de hormonen
van de vreemde koningin en wil haar te lijf gaan op het kluisje of
op 'n raat dichtbij.

In navolging daarvan kun je een stok met een kluisje er aan vast
met 'n lokkoningin er in, voorzichtig in de boomholte steken tot bij de raten.

Eerst met de stok en wat honing er aan, peilen waar 't volkje zit.

Omdat je geen endoscoop hebt om te zien wat je inwendig doet, zal het
een experiment worden dat volharding en handigheid en vindingrijkheid vereist. :idea:
Zjef :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op wo 21 apr 2021, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door Tieme » wo 21 apr 2021, 12:49

Je zou wellicht met een lange boor een nieuw vlieggat de andere kant uit kunnen maken.....

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor zwerm in boomholte

Bericht door AnnekeW » do 22 apr 2021, 13:23

Hoi Zjef, dank voor je aanmoediging :be8: ik zal eerst materialen maar eens de materialen verzamelen om de uitlaat te maken. En als het lukt allemaal, dan zal ik dat hier op het forum zeker melden!
Het idee met de lokkoningin zal ik zeker niet gaan uitvoeren, aangezien mijn volken allemaal bomvol (7-9 ramen broed Dadant) zitten en ik sowieso niet zo handig ben in het vinden en vangen van de koningin. Denk dus dat ik mijn koningin én haar volk er geen plezier mee zou doen. Ze zijn momenteel met de koude wind en het koolzaad al niet in zo'n opperbeste stemming. Maar als we de ruimte in de boomholte heel erg beperken, dan blijft het -als de koningin het overleeft- een minivolkje dat geen last zal veroorzaken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten