Tijd tussen aankomst zwerm en verschijnen van eitjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AndrewMM
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 mei 2016, 22:19
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Tijd tussen aankomst zwerm en verschijnen van eitjes

Bericht door AndrewMM » vr 21 mei 2021, 17:55

Hoi mede imkers,

Afgelopen winter zijn twee van mijn volken op de zelfde locatie overleden. Ik had nog niet de moeite genomen om beiden kasten schoon te maken, toen er ruim een week geleden een zwem zijn intrede nam in een van de oude kasten. Er zat uitgebouwd raad in en nog een lading honing dus ik begrijp de aantrekking. De kast was alleen veel te groot voor een zwerm, twee broedkamers en een honing kamer, en er zat hier en daar al schimmel op het raad dat al redelijk oud was en muizen hadden al huis gehouden op de beneden verdieping...

Ik heb drie dagen later (toen het weer even mooi weer was) de kast schoongemaakt. Ik ben alle, 33 ramen bij langsgelopen en nergens eitjes aangetroffen, wel verse nectar en pollen. Ik heb alle ramen afgeslagen in 1 broedkamer met 11 ramen uitgebouwde ramen en wat voer. Ook de moer kon ik niet vinden. Ik heb er woensdag een raam eitjes in gehangen van een ander volk, nadat ik nog steeds geen eitjes had gezien.

Hoeveel dagen gaan er normaal gesproken overheen voordat de moer weer aan de leg gaat?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Tijd tussen aankomst zwerm en verschijnen van eitjes

Bericht door tomer » vr 21 mei 2021, 20:05

Dat hangt er natuurlijk vanaf of het om een voorzwerm gaat met leggende koningin of om een nazwerm met jonge koningin. Bij een voorzwerm kan je wel al eitjes verwachten na enkele dagen, bij een nazwerm pas nadat ze bevrucht is...10-14 dagen... of langer bij slecht weer.
Gewoon wat geduld hebben, er zal wel een koningin inzitten.

AndrewMM
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 mei 2016, 22:19
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Tijd tussen aankomst zwerm en verschijnen van eitjes

Bericht door AndrewMM » za 22 mei 2021, 23:57

Bedankt voor je reactie!

Ik vind de zwerm is toch behoorlijk groot, te groot lijkt mij voor een na-zwerm. Door het weer kan ik voorlopig sowieso niets doen in het volk. Het wordt hoe dan ook afwachten wat ik over 8-9 dagen aantref. Wanneer er geen redcellen op het raam met ingehangen eitjes zit weet ik genoeg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten