Zwerm samenvoegen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Zwerm samenvoegen

Bericht door Wim_R » ma 07 jun 2021, 14:03

Is het af te raden om een geschepte zwem weer samen te voegen met het stampvolle? Zou dat kunnen leiden tot gevecht tussen stemvolk en het gezwermde (nieuwe volk). Voorlopig zit de zwerm in een schepkorf. Ik wacht valavond af om de korf in een kast uit te gieten.
Dank
Vg

Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Zwerm samenvoegen

Bericht door marc17960 » ma 07 jun 2021, 14:25

Dag Wim,

waarom zou je een volk dat zwermt terug willen verenigen?? Denk dat het zwermen wel een rede heeft, en dat als je ze terug samen voegt weer hetzelfde gaat krijgen. Het achtergebleven volk zal zeker al koninginnencellen hebben. Zou het niet beter zijn deze volken gesplitst te laten en in het najaar eventueel terug te verenigen, moest je geen plaatst hebben en dan zien welke koningin je eventueel zou willen houden.

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Zwerm samenvoegen

Bericht door Wim_R » ma 07 jun 2021, 14:32

marc17960 schreef:Dag Wim,

waarom zou je een volk dat zwermt terug willen verenigen?? Denk dat het zwermen wel een rede heeft, en dat als je ze terug samen voegt weer hetzelfde gaat krijgen. Het achtergebleven volk zal zeker al koninginnencellen hebben. Zou het niet beter zijn deze volken gesplitst te laten en in het najaar eventueel terug te verenigen, moest je geen plaatst hebben en dan zien welke koningin je eventueel zou willen houden.

marc
Hoi Marc,

Dank voor jouw bericht. Plaats is het probleem niet, wel de actie van gisteren. Gisteren zag ik in het stamvolk inderdaad doppen. Daarop heb ik een vlieger gemaakt. Ik had dus - naar mijn mening - de zwermdrift gebroken. In de afvlieger (stamvolk) had ik alle doppen gebroken (op 1 na) en die had een andere plaats gekregen. In de vlieger (op de oude lokatie) had ik hare majesteit (op en raam open broed) gehangen samen met kunstraat ramen. Klus geklaard dacht ik dus. Tot deze morgen er dus toch een zwerm uit de vlieger kwam. Ik wil daarom geen drie volken maken van het oorspronkelijke volk maar wil de vlieger verenigen met de zwem. Tenslotte waren ze tot deze morgen 1 volk. Ik heb intussen in de vlieger gecontroleerd maar kan geen Q vinden. Dus mij lijkt het dat de bijen al in zo een zwermstemming waren dat ze vertrokken zijn. Zie topic viewtopic.php?t=33164

Hopelijk verklaart dit mijn vraag waarom ik eigenlijk wil verenigen. Al ben ik dus niet zeker van het resultaat en wil ik vechtende bijen vermijden.

Dank Vg Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten