Zwarte rovende bijen....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Zwarte rovende bijen....

Bericht door Marcje » za 12 jun 2021, 13:10

Hoi iedereen,

Reeds enkele dagen was het vechten en vechten op de vliegplank en dit met zwarte bijen en omdat het een zeer sterk volk was dacht ik van komt wel goed
Opvallend is dat er sinds gisteren niet veel minder gevochten wordt en deze zwarte bijen voor 90% toegelaten worden in de kast

Ik heb totaal geen idee als dit raszuivere zwarte bijen zijn omdat ik bij andere kasten ook soms van die zwarte zie, maar niet zo extreem zwart …
De vleugels van die zwarte bijen staan ook iets meer open en ze zien er toch net iets anders uit dan mijn honingbijen ( carnica )
20210612_110344.jpg
Alvast bedankt

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Zwarte rovende bijen....

Bericht door vdiesveld » za 12 jun 2021, 15:54

Zo te zien heb je Zwartzucht in je volk, chronisch paralyse virus. Dat vechten dat je ziet, zijn besmette bijen die eruit gewerkt worden. Heel herkenbaar zijn die pikzwarte bijen, met vaak ook de vleugels in een wijdere stand. Ik heb ook een besmet volk nu. Ik heb het even afgewacht, maar het wordt steeds erger, dus ik sta op het punt om ze af te zwavelen. Afkloppen op een afstandje en dan met schone raat verder schijnt ook soms te helpen, maar bij mij is het vrij ernstig geworden en ik ben bang dat ze teveel invliegen in mijn andere volken. Er is hier op het forum al over geschreven. Vorig jaar ook door de NBV in publicaties. Het schijnt helaas steeds vaker voor te gaan komen.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwarte rovende bijen....

Bericht door Marcje » za 12 jun 2021, 17:09

Zwartzucht, nog nooit van gehoord

Vandaar er ook zwarte bijen een beetje wankel naar buiten kwamen wat op zich al niet normaal was

Bedankt voor de snelle duidelijke reactie en terug wat bijgeleerd :D

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten