Zwerm in 6ramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Zwerm in 6ramer

Bericht door Marijnkl » do 24 jun 2021, 19:12

Goedenavond,

Ik kan morgen mijn eerste volkje ophalen. Ik wil deze overzetten in een (2 lagen hoge) zesramer.
Nu is mijn vraag hoe doe ik dat het beste? zal ik alle 12 de ramen er direct in doen of slechts een deel? en als slechts een deel waar hang ik die dan?
bovenin, onderin of wat boven en wat onder?

en hoe zat het ook alweer met een zwerm voeren of niet? (ik zal het theorieboek er nog even bij pakken maar tips en tricks zijn welkom!)

alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, Marijn
Hartelijke groet,

Marijn

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in 6ramer

Bericht door Hans van der Post. » do 24 jun 2021, 21:09

Degene van wie je de zwerm krijgt heb je daar al aan gevraag hoe te handelen met de dubbelen zesramer?
Verder heeft een verse zwerm leeftocht voor driedagen in de honingmaag.
!Hans.

Imker Huub
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 13:20
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: Zwerm in 6ramer

Bericht door Imker Huub » vr 25 jun 2021, 12:49

Dag Marijn,

De grootte van de zwerm bepaalt hoeveel ruimte je geeft. Een grote voorzwerm zet ik direct in een tienramer, volledig op kunstraat. Als je voerramen over hebt (jij dus niet want eerste volk :) ) kun je aan de kanten twee voerramen meegeven, vooral als er matig weer verwacht wordt. Eerste paar dagen zeker niet voeren en daarna afhankelijk van de dracht. Het is prachtig om te zien hoe een zwerm in een paar dagen tien ramen kunstraat uit kan bouwen. Een kleinere zwerm kun je prima in een enkele zesramer zetten en dan ruimte geven indien nodig. Kortom: vooral de grootte van de zwerm bepaalt de nieuwe huisvesting.

groet, Huub

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwerm in 6ramer

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 25 jun 2021, 14:10

Hoewel de titel luidt: "Zwerm in zesramer", heb ik het idee dat Marijn een volkje krijgt dat al gesetteld is, dus geen zwerm. Als dat volkje in een 10-raams kast zit, wil hij dat overzetten in een dubbele zesramer. In dat geval zijn de adviezen met betrekking tot voeren welgemeend, maar niet zo ter zake doende. Het gaat er dan vooral om hoe de tien ramen te verdelen over de dubbele zesramer.
Laat dan het broednest zoveel mogelijk intact en verdeel de resterende ramen over de andere bak. Ik zou deze laatste bak erboven op zetten, aangevuld met kunstraat.
En als je nog wat ramen uitgebouwd wilt hebben, en het volkje in de groei stimuleren, dan inderdaad ook voeren.
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en gaat het wel terdege om een zwerm, dan zijn alle eerdere adviezen helemaal op de plaats.
Succes!

Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwerm in 6ramer

Bericht door Marijnkl » do 01 jul 2021, 11:52

Eddy Geurtsen schreef:
vr 25 jun 2021, 14:10
Hoewel de titel luidt: "Zwerm in zesramer", heb ik het idee dat Marijn een volkje krijgt dat al gesetteld is, dus geen zwerm. Als dat volkje in een 10-raams kast zit, wil hij dat overzetten in een dubbele zesramer. In dat geval zijn de adviezen met betrekking tot voeren welgemeend, maar niet zo ter zake doende. Het gaat er dan vooral om hoe de tien ramen te verdelen over de dubbele zesramer.
Laat dan het broednest zoveel mogelijk intact en verdeel de resterende ramen over de andere bak. Ik zou deze laatste bak erboven op zetten, aangevuld met kunstraat.
En als je nog wat ramen uitgebouwd wilt hebben, en het volkje in de groei stimuleren, dan inderdaad ook voeren.
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en gaat het wel terdege om een zwerm, dan zijn alle eerdere adviezen helemaal op de plaats.
Succes!
Het Eddy het gaat wel om een Zwerm. Door de betreffende imker netjes gevangen in een schepkorf en voor mij koel gezet om af te halen.
Hartelijke groet,

Marijn

Marijnkl
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:47
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwerm in 6ramer

Bericht door Marijnkl » do 01 jul 2021, 11:56

Imker Huub schreef:
vr 25 jun 2021, 12:49
Dag Marijn,

De grootte van de zwerm bepaalt hoeveel ruimte je geeft. Een grote voorzwerm zet ik direct in een tienramer, volledig op kunstraat. Als je voerramen over hebt (jij dus niet want eerste volk :) ) kun je aan de kanten twee voerramen meegeven, vooral als er matig weer verwacht wordt. Eerste paar dagen zeker niet voeren en daarna afhankelijk van de dracht. Het is prachtig om te zien hoe een zwerm in een paar dagen tien ramen kunstraat uit kan bouwen. Een kleinere zwerm kun je prima in een enkele zesramer zetten en dan ruimte geven indien nodig. Kortom: vooral de grootte van de zwerm bepaalt de nieuwe huisvesting.

groet, Huub
Ha Huub,

Bedankt voor je helpende antwoord. Inmiddels zit de Zwerm in een enkele 6ramer (het was een nazwerm) en heb ik na 3 dagen gevoerd met 1/1 suikerwater. Die ging de eerste dagen heel snel en vervolgens minder snel. Ik vraag me nog wel even af of ik nu het weer veel slechter is opnieuw moet gaan bijvoeren als het huidige voer (voor raatbouw stimulatie) op is.
Hartelijke groet,

Marijn

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm in 6ramer

Bericht door Tieme » do 01 jul 2021, 14:21

Lekker blijven voeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 67 gasten