broed in de honingkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jaapoosterhuis
Berichten: 27
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 10:14
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

broed in de honingkamer

Bericht door jaapoosterhuis » wo 07 jul 2021, 11:30

Ik heb een redelijk sterk volk met twee broedkamers en twee honingkamers.
Bij de laatste controle, vorige week, zag ik heel veel broed in de onderste honingkamer maar weinig in de broedkamers.
Ik heb dus geen moerrooster gebruikt. En omdat de koningin mogelijk bovenin zit, wil ik dat nu ook niet alsnog plaatsen.
Moet ik afwachten tot de bijen zelf meer naar beneden gaan met broed, of kan ik er zelf nog wat aan doen? Ik zou wel graag honing willen oogsten!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broed in de honingkamer

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 jul 2021, 12:07

jaapoosterhuis schreef:
wo 07 jul 2021, 11:30
Ik heb een redelijk sterk volk met twee broedkamers en twee honingkamers.
Bij de laatste controle, vorige week, zag ik heel veel broed in de onderste honingkamer maar weinig in de broedkamers.
Ik heb dus geen moerrooster gebruikt. En omdat de koningin mogelijk bovenin zit, wil ik dat nu ook niet alsnog plaatsen.
Moet ik afwachten tot de bijen zelf meer naar beneden gaan met broed, of kan ik er zelf nog wat aan doen? Ik zou wel graag honing willen oogsten!
De moer gaat niet zelf naar beneden. Nee, het bijenvolk hebben/maken hun broednest tegen de honingopslag aan. Om de koningin in de broedkamer te krijgen zal je de honingkamerramen moeten afslaan. Dan het moerrooster op de bovenste broedkamer leggen.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: broed in de honingkamer

Bericht door A.A. Staals » wo 07 jul 2021, 12:22

Als er genoeg binnenkomt gaat het broeinest vanzelf naaronder.
Ik werk met 8 raams kasten (nooit meer dan drie bakken, alle drie boedkamerformaat) gebruik alleen roosters als ik iets "apparts" wil doen bv als ik een bak bijen wil hebben zonder open broed. In het voorjaar krijgt een volk een bak kunstraat en gaat de koningin ook boven leggen. Nu zijn alle ramen helemaal verzegeld en legt ze onder.

ad staals

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: broed in de honingkamer

Bericht door rdeimker » wo 07 jul 2021, 17:00

Hans van der Post. schreef:
wo 07 jul 2021, 12:07
jaapoosterhuis schreef:
wo 07 jul 2021, 11:30
Ik heb een redelijk sterk volk met twee broedkamers en twee honingkamers.
Bij de laatste controle, vorige week, zag ik heel veel broed in de onderste honingkamer maar weinig in de broedkamers.
Ik heb dus geen moerrooster gebruikt. En omdat de koningin mogelijk bovenin zit, wil ik dat nu ook niet alsnog plaatsen.
Moet ik afwachten tot de bijen zelf meer naar beneden gaan met broed, of kan ik er zelf nog wat aan doen? Ik zou wel graag honing willen oogsten!
De moer gaat niet zelf naar beneden. Nee, het bijenvolk hebben/maken hun broednest tegen de honingopslag aan. Om de koningin in de broedkamer te krijgen zal je de honingkamerramen moeten afslaan. Dan het moerrooster op de bovenste broedkamer leggen.
Zelf zou ik de moer zoeken en haar eventueel met raam en al onder een moer rooster zetten. Hoef je niets af te slaan.

jaapoosterhuis
Berichten: 27
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 10:14
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: broed in de honingkamer

Bericht door jaapoosterhuis » zo 18 jul 2021, 17:38

Mijn moer is niet gemerkt dus het wordt lastig om haar te vinden en naar beneden te verhuizen.
Iets anders is dat ik in de onderste broedkamer wel gesloten broed heb wat er volgens mij al lange tijd zit. De celdeksels zijn donkerbruin maar niet ingezonken.Ik heb er met een luciferhoutje twee poppen uitgewurmd die dood waren. Verder zijn er geen open cellen met larven of eitjes. Dus de koningin is nog steeds boven. Ik vraag me af wat er beneden aan de hand is. In elk geval geen AVB volgens mij.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: broed in de honingkamer

Bericht door bee-tree » ma 19 jul 2021, 12:33

Oorzaak van dood verzegeld broed : in het door klimaatverandering te lang
koud voorjaar heb je misschien te vroeg de tweede loze broedkamer
tussen de belegde broedkamer en de eerste honingkamer geplaatst.
Het volk was mss te klein om alle broed warm te houden. Zj. :b10:
P.S. Er ontbreken de nodige gegevens om bijendokters een diagnose te laten stellen.

jaapoosterhuis
Berichten: 27
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 10:14
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: broed in de honingkamer

Bericht door jaapoosterhuis » ma 19 jul 2021, 21:17

Bedankt, lijkt inderdaad de meest logische oplossing. Blijkbaar ruimen de bijen het niet zelf op.
Ik kan de ramen wegnemen maar dan verlies ik ook stuifmeel wat rond die cellen is opgeslagen.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: broed in de honingkamer

Bericht door Iwe » di 20 jul 2021, 19:31

Plaats nooit een loze/lege romp tussen broedbak en honingzolder, als dit dan het geval was.
Uitbreiden van het broednest doe je naar onder en uitbreiden van de honingzolder naar boven en altijd beter te vroeg dan te laat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten