Volk met zwermplannen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jbraam
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 17:20
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Volk met zwermplannen

Bericht door jbraam » wo 07 jul 2021, 17:47

Ik ben een beginnend imker met sinds 2 maanden een volk bastaard bijen. Mijn volk heeft een gemerkte, geknipte koningin en woont in een (zelfgebouwde) Topkast bij ons achter in de tuin.

Gisteren heb ik de kast gecontroleerd, en het volk bezet nu 7 ramen broed, drie ramen met voornamelijk honing (deels gesloten) en drie ramen met kunstraat waarvan ze er twee aan het uitbouwen zijn. De koningin liep op het 6e raam van het broednest. Ik heb niet het hele broednest gecontroleerd want ik zag maar één lege dop op de achterste drie ramen van het broednest.

Vanochtend zag ik een trosje bijen onder de kast hangen en werd een beetje zenuwachtig: dat doen ze anders nooit. Een half uurtje later waren alle hangende bijen weer in de kast terug gekropen. Gelukkig...

Tussen de middag begon het: een hele zwerm bijen in de lucht en ook een trosje bijen onder en op de kast. Ik ben gelijk gaan kijken, en zag de koningin op de buitenkant van de kast boven de vliegplank zitten. Kort daarna zag ik haar weer naar binnen glippen. Daarna werd er druk gestertseld op de vliegplank. Ongeveer een kwartiertje later was de zwerm weer terug in de kast gevlogen.

Dus heb ik toen een grondiger kast controle uitgevoerd: er zaten 4 lege (speel?) doppen, twee doppen met een larf en één gesloten dop in de kast. Ik hoorde geen tuters en/of kwakers.

Ik vermoed (hoop?) dat mijn volk bezig is met een stille moerwissel omdat er maar een paar doppen belegd zijn, kan dat kloppen?

Als het een stille moerwissel is, is het dan normaal dat er toch geprobeerd wordt om te zwermen? Ik las ergens dat het zwermen begint als de eerste dop gesloten is, dus dat zou qua tijd kunnen kloppen...

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Volk met zwermplannen

Bericht door AndreHakvoort » wo 07 jul 2021, 20:07

ik denk dat je volk gewoon zwermplannen heeft. omdat je K geknipt is, vertrekt de zwerm wel maar omdat de K niet mee kan komen slaat die weer terug op de kast.

dat eerste trosje bijen onder je kast zat waarschijnlijk de gemerkte K in die weer terug de kast in is gegaan.

vervolgens nog een keer geprobeerd en ondertussen zijn er doppen uitgelopen.

grote kans dat een jonge K dan wegvliegt met een deel bijen.

Ik zou kijken of er nog een K (ongemerkt) of zelfs meer in lopen. die eruit halen met een paar ramen bijen (liefst van de honingramen)

Die samen in een 3 ramer, zorg dat er een raam voer bij zit en dicht, donker en koel wegzetten voor 4 dagen.

nog beter is allemaal kunstraat en suikerwater bijvoeren gedurende de 4 dagen.

daarna kun je ze neerzetten waar je wil en heb je een nieuw volkje erbij

jbraam
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 17:20
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Volk met zwermplannen

Bericht door jbraam » wo 07 jul 2021, 21:32

Ik heb de kast nog een keer minutieus gecontroleerd, maar heb geen jonge koningin gezien, alleen de gemerkte.

De oude koningin heeft wel één keer getuut.

Morgen maar afwachten wat er gaat gebeuren...

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Volk met zwermplannen

Bericht door tomer » do 08 jul 2021, 00:56

Heb je de doppen wel weggehaald? Anders gebeurt morgen hetzelfde, tot de oude koningin eraan gaat.
Je kan, als er nog doppen zijn, de oude koningin wegnemen met wat bijen (veger), als reservevolkje.

jbraam
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 17:20
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Volk met zwermplannen

Bericht door jbraam » do 08 jul 2021, 12:16

Vandaag gebeurde inderdaad hetzelfde. Dit keer had ik een open 6 ramer onder de vliegplank gezet waar ik op een gegeven moment de koningin in zag lopen. Daarna de dekplaat er op en een stukje verderop gezet.

De koningin is toch weer ontsnapt, maar ik vond haar later terug tussen de planten met een paar bijen. Dus de koningin weer in de 6 ramer gezet, met een paar bijtjes, en daarna er nog kunstraat en een voerraam (met bijen) ingehangen. Verder nog de bijen van twee broedramen in de 6 ramer geschud. De 6 ramer staat nu een metertje van de oude kast en deksel zit er nu op.

In het oude volk heb ik gisteren nog 1 gesloten dop en twee doppen met een larf gezien, dus dat zou goed moeten kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Volk met zwermplannen

Bericht door Bart de Coo » do 08 jul 2021, 14:13

Dit was zeer waarschijnlijk een voorzwerm die je ergens in mei geschept hebt. Dat zo'n volk opnieuw wil zwermen is doodnormaal. Ik vind het jammer dat daar in de boeken en in cursussen zo weinig bij wordt stil gestaan. Er zijn in de loop der eeuwen allerlei remediën tegen bedacht, maar een broedaflegger ligt met losse bouw wel voor de hand. Had je bij die eerste zwermpoging mooi kunnen doen.

Bart

jbraam
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 17:20
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Volk met zwermplannen

Bericht door jbraam » do 08 jul 2021, 14:44

Mijn volk is een veger die eind mei gemaakt is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten