Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Bericht door BrennuS » wo 21 jul 2021, 11:27

Beste mensen, even een advies voor dit (voor mij) rare jaar.

Ik heb een productievolk, dat het goed deed.
1- Eerder dit jaar(mei) heb ik bij dit volk netjes een aflegger gemaakt. Op zich een succes maar de koningin is niet teruggekomen van de bruidsvlucht. Jammer maar helaas, nog geen man overboord.
2- 10 juli, geconstateerd ik dat er weer een sterke zwermneiging was, veel doppen volk zit krap etc... nog wel brias.
3- 11 juli, broedaflegger gemaakt en in het oude volk alle doppen gebroken.
4- 19 juli, inspectie in oude volk. was erg humeurig en tref veel gesloten doppen aan, koningin niet te vinden en geen eitjes en/of larven. toch ook even de broedaflegger voorzichtig bekeken. dit is wat ik verwacht raampje met doppen en rustig volk (en om zeker te zijn geen koningin) ;-)

De vraag is nu wat ga ik doen en waar doe ik wijs aan, ook gezien de periode van het jaar.

Ik denk erover om vrijdagavond doppen te breken en nieuwe koninginnen te laten inlopen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Bericht door tomer » wo 21 jul 2021, 13:03

In dit geval weet je niet exact wanneer de nieuwe koninginnen zullen rijp zijn. Op 11 juli heb je alle (?) zwermdoppen weggehaald, 13 dagen later = zaterdag 24 juli (in het geval van redcellen wordt dan een koningin geboren). De doppen die je nu hebt zijn geen redcellen maar zwermcellen, die eerst opnieuw moeten worden gebouwd en belegd. Er wordt dus niet vertrokken van ééndagslarfjes, dus die 13 dagen kloppen niet. Anderzijds kan je ook kleine dopjes gemist hebben...
Ik zou luisteren of er de volgende dagen een tuter te horen is en pas dan ingrijpen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 jul 2021, 21:06

Goed idee wat Tomer aandraagt. Ga elke avond luisteren en breek dan de volgende dag de doppen. Doe dit wel na 16:00 uur anders krijg je nog een zwerm doordat tijdens het doppen breken jonge moeren uit hun gevangenis breken. Zo laat in de middag komt er geen zwerm meer. Mochten er dan meerdere moeren in de kast lopen dan vinden ze elkaar en "knokken" dan wie er de heerser mag worden over het volk.
!Hans.

BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Bericht door BrennuS » za 24 jul 2021, 14:44

Gisterenavond bij het betreffende volk geweest. Eerder geen tutter gehoord, maar wel even om voorzichtig de zaken te bekijken. Plan B was een 1 dop te laten en een risico te nemen, planningstechisch kwam het niet anders uit.

Al snel kwam ik een dop tegen waar een koningin bezig was met uitlopen. Voor mij teken genoeg om te helpen en de rest van de koninginnen uit te laten lopen/doppen breken. Resultaat is 3 mooie dames laten inlopen om het uit te knokken.

Na het nalopen van de broedkamer was het volk erg temperamentvol en niet te harden (Wat ik helemaal begreep omdat ze al moerloos waren en ik deze week meerdere keren de kast open heb gehad). Snel de kast dicht, de spullen bij elkaar gepakt en de werkzaamheden op de stal maar even gelaten voor wat het was. Nu hopen dat ze nog een succesvolle bruidsvlucht heeft.

Voldaan maar enigszins geprikt naar huis. Morgen of maandag maar eens kijken of de rust op de stal terug is.

dank voor het meedenken

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Bericht door Hans van der Post. » za 24 jul 2021, 17:45

Zou het volk voorlopig met rustlaten tot dag het eerste broed van de nieuwe moer is gesloten.
Hou het er maar dat dit ruim drie weken duurt het broed van de "oude" moer moet eerst uitlopen dan nog 10 dagen voor het opstarten van het nieuwe broednest.
Als je over 14 dagen wat meer stuifmeel ziet binnen komen dat lijkt het in de goede richting te gaan.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Bericht door tomer » zo 25 jul 2021, 14:04

Je mist dan wel het ideale moment om het volk snel en gemakkelijk te behandelen met oxaalzuur, als je wacht tot er opnieuw broed in zit.

BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Bericht door BrennuS » zo 25 jul 2021, 20:00

inderdaad nu gewoon rust in het volk, over een paar weken pas (na de vakantie kijken).

Het volk heeft dit jaar sowieso weinig mijten te verwerken gehad, dus een extra behandeling schat ik na als niet nodig. ik kijk na de vakantie even wat de situatie is, ik kan altijd nog een mierenzuur behandeling doen en oxaal in december.

dank voor de feedback

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu nog moerloos volk, doppen breken?

Bericht door Hans van der Post. » zo 25 jul 2021, 21:33

tomer schreef:
zo 25 jul 2021, 14:04
Je mist dan wel het ideale moment om het volk snel en gemakkelijk te behandelen met oxaalzuur, als je wacht tot er opnieuw broed in zit.
Wil ik ook onderstrepen!
Elke varroa nu uit het volk is veel minder in december.
Wat vaak vergeten wordt is dat varroa verschillende ziektes overbrengt en je dit pas een halfjaar later merkt!!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten