Online cursussen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Online cursussen

Bericht door Ruinerweg » do 09 sep 2021, 10:41

Imkers,

Zijn er ook mensen hier die aan het imkeren zijn begonnen met een online cursus bijenhouden, welke momenteel van verschillende kanten worden aangeboden voor stevige prijzen. Vaak hoort er online begeleiding bij zonder fysieke praktijk.
Ik stel deze vraag omdat ik nu een paar van deze imkers help omdat het in de praktijk toch anders gaat dan men in de cursus heeft "geleerd".
Door de corona waren de door de nbv aangeboden cursussen vorig jaar en dit jaar lastig uit te voeren en is er handig ingespeeld op deze situatie.
Nu is mijn opvatting dat een online cursus bijenhouden hetzelfde is als een online cursus zwemmen, rijles etc.
Graag een aantal meningen/reacties.

mvg, roel broekman

www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Hans van der Post. » do 09 sep 2021, 13:32

Ruinerweg schreef:
do 09 sep 2021, 10:41
Imkers,
Zijn er ook mensen hier die aan het imkeren zijn begonnen met een online cursus bijenhouden, .......
Nu is mijn opvatting dat een online cursus bijenhouden hetzelfde is als een online cursus zwemmen, rijles etc.
Graag een aantal meningen/reacties.

mvg, roel broekman
www.ruinerimkers.nl
Mee eens Roel daar krijg je in de nabije toekomst problemen mee.
Heel veel aspiranten realiseren zich niet wat bijenhouden inhoud.
Ze schaffen bijen aan en denken dat het vanzelf gaat, een enkeling uitgezonder.
Misschien een opfriscursus in de praktijk.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Jaap v.Popering » do 09 sep 2021, 16:22

Ik vind zo en zo dat der praktijkles zo mogelijk door een lokale imker gegeven moet worden , die kennen de lokale drachten welke van kilometer tot kilometer kunnen verschillen.

Twintig kilometer hier vandaan worden jaarlijks cursussen gegeven , en die draaien altijd uit op de Renson methode aangesplitst op hun drachtgebied .
Net na de lente beginnen zij hiermee , aangezien hier de drachten veel later beginnen ( Geen linde , geen acacia , geen koolzaad ) , tot juni is de dracht hier slechts mondjesmaat .

Dan komen hier ( juni ) de drachten op gang en zijn de volkjes van deze cursist(en) op het eind van hun latijn .

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Ruinerweg » vr 10 sep 2021, 09:19

Jaap,

wij proberen dat ook door imkers van de lokale verenigingen in te zetten als begeleider bij de praktijklessen, de cursisten leren
zo ook de afdelingen kennen waar ze op terug kunnen vallen voor een mentor of allerlei dingen bespreken op de vergaderingen of de praatavonden c.q. imkercafé 's.

mvg., roel
www,ruinerimkers.nl

Wil Brans
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:08
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Eindhoven Noord
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Wil Brans » vr 10 sep 2021, 14:24

Een dure online Basiscursus Imkeren is zinloos. Ik ben van mening dat als je noodgedwongen door corona de theorie op afstand geeft, je ook zorg moet dragen voor de praktijklessen. Geen praktijk mogelijk? Dan ook geen theorielessen geven. Met een beetje improvisatie kun en kon je wel degelijk praktijklessen geven. Het ik mij vorig jaar en dit jaar ook gelukt. Binnenkort krijgen al de geslaagde cursisten hun diploma.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Ruinerweg » zo 12 sep 2021, 09:16

Wil,

het probleem is dat een aantal aanbieders geen praktijk geven maar alles organiseren via filmpjes en vragen is een
app groep; ik help momenteel een aantal van deze mensen verder....
In Drenthe hebben wij als groep nu een onlinecursus waar de standaard praktijk zoals in onze nbv basiscursussen is gekoppeld.
Met voordat de praktijk begint fysieke kennismaking en waarbij de lessen door de docenten op een aantal vaste tijdstippen online begeleid worden.
Alleen was de praktijk dit jaar een dingetje...
Als afdelingen zelf voor de praktijk kunnen zorgen door ervaren imkers, dan kan men na een korte instructie zelf vlot aan de slag met een groepje.

mvg., roel

www.ruinerimkers.nl

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Paul67 » ma 13 sep 2021, 21:35

Persoonlijk ben ik niet kapot van online een cursus bijenhouden volgen. Ik ben van de ouderwetse lichting dat je een cursus via de officiële
weg zou moeten doen, via een vereniging en inclusief praktijklessen. Dan maar wachten tot na de Corona periode of kijken of het met maar een paar mensen bij een imker kan. Laatst kwam ik een cursus aanbieding online tegen van 5 dagen. (ik moet bekennen dat ik niet meer weet waar ik dat gelezen heb....) Mijn gevoel zegt dan dat dat niet in de haak is.
Ik denk dat het een soort "standaard" van het bijenhouden omlaag haalt. Waar andere mensen 1 of meerdere degelijke cursussen hebben gedaan,
inclusief lesmateriaal en van gerenommeerde imkers, zijn er anderen die in 5 dagen hun "papiertje" halen. Of misschien niet eens een papiertje krijgen. Sja...
Ook zijn er mensen die het van een imker privé gaan leren. Een paar keer meelopen en hopla, een volkje kopen en je bent imker.
Snap ik wel, maar het voelt toch niet juist.

Wat ik me verder nog afvraag: aangezien het bijenhouden erg populair is tegenwoordig...zijn er "straks" niet teveel imkers op een bepaald gebied?
Of maakt dat niks uit? Zit je elkaar op een gegeven moment niet in de weg?

Gr P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Tieme » di 14 sep 2021, 09:52

Het hangt wel heel erg af van de imker in spé in kwestie. Er zij ook mensen die met veel literatuur en steeds de reality check bij hun eigen volk een eind komen. Maar je hebt dus wel steeds echte volken nodig om het geleerde in het echt te zien.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Fish » wo 15 sep 2021, 11:31

Paul67 schreef:
ma 13 sep 2021, 21:35
Wat ik me verder nog afvraag: aangezien het bijenhouden erg populair is tegenwoordig...zijn er "straks" niet teveel imkers op een bepaald gebied?
Of maakt dat niks uit? Zit je elkaar op een gegeven moment niet in de weg?
In een deel van de randstad en enkele andere locaties in Nederland zeker. Ik sta persoonlijk op een bijenpark met in totaal redelijk wat volken en daar is de verhouding dracht/aantal volken niet goed. Veel sterfte/honger/bijvoeren/mijten. Wel eens op zoek gegaan naar een andere plek, maar als ik de imkers in de omgeving in kaart breng dan zijn er geen echt goede plekken (komt ook door veel grasland/groen woestijn). Is voor niemand leuk. Ben ook aan het afbouwen.

Wat betreft de online cursussen, ik ben er zelf geen voorstander van. Zonder praktijk blijft de theorie minder goed hangen. Maar stel dat het verkocht wordt als introductiecursus of wat dan ook, tjah, dat kunnen ze gewoon waarmaken. Maar niet dat je aan het eind zelfstandig goed kunt imkeren, dan moet je toch meestal nog wat bijleren.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Online cursussen

Bericht door Ruinerweg » do 16 sep 2021, 09:00

Fish,

kijk dan es hoe we het in Drenthe doen.
www.bijencursus.nl
De gang van zaken is dat men de cursus zelfstandig doorwerkt met daarnaast:

a. nbv bijenteeltleraren die 3 tot 4 maal een zoommeeting hebben waar de lessen worden doorgelopen
en waar men vragen kan stellen, zich onderling voorstelt etc.
b. voordat de praktijk begint komt men een paar keer bij elkaar om fysiek kennis te maken en te bespreken
wat men voor de praktijklessen nodig heeft.
c. praktijk die wordt gegeven op locatie met 9/10 praktijklessen "oude stijl" met later in he t
een centraal examen per locatie.

Het voordeel is dat we niet meer 5 avonden in een zaaltje zitten waar de aandacht halverwege vaak verslapt en we zien steeds dat er mensen zijn die niet alle lessen volgen/kunnen volgen. Men is nu - onder begeleiding meer zelf verantwoordelijk voor het opdoen van de theoretische kennis.

Roel
www.ruinerimkers.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten