Elektrische slinger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Apis Marcel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:45
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast of Carnica
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Elektrische slinger

Bericht door Apis Marcel » zo 08 mei 2022, 09:12

Goedemorgen,

Het plan is gerezen om een elektrische slinger aan te schaffen. Ik denk aan een slinger waar 3 a 4 raampjes in kunnen en dat je de ramen niet hoeft om te draaien.
Heeft iemand tips waar op te letten en of heeft iemand ervaring met een goede elektrische slinger? Welk merk, hoe zwaar moet de motor zijn, is de slinger eenvoudig en goed te reinigen, etc?

Ik hoor graag van jullie.

Vriendelijk groetend,

Marcel

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Elektrische slinger

Bericht door DontPanic » zo 08 mei 2022, 11:22

Ga voor een 4 raams slinger, dan kun je ook 2 raampjes slingeren omdat deze in balans moet zijn. Met 3 raams moet je dus minimaal 3 ramen per keer doen.

Zelf heb ik een slinger van bienen-royale in Duitsland gekocht waar ik heel tevreden over ben. Reserve onderdelen zijn ook goed verkrijgbaar.

Logar maakt ook mooie slingers! Veel van hun modellen hebben een dubbele snijkraan. Je laat dan tijdens het slingeren een laag honing staan door de bovenste snijkraan te gebruiken en dat extra gewicht stabiliseert de slinger. Als je klaar bent gebruik je de onderste snijkraan.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Elektrische slinger

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 08 mei 2022, 11:37

Op de meeste handbediende slingers is een elektrische motor te bouwen. Dus niet absoluut noodzakelijk om een complete slinger aan te schaffen.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Elektrische slinger

Bericht door AndreHakvoort » vr 10 jun 2022, 16:00

Eddy Geurtsen schreef:
zo 08 mei 2022, 11:37
Op de meeste handbediende slingers is een elektrische motor te bouwen. Dus niet absoluut noodzakelijk om een complete slinger aan te schaffen.
daar ben ik dus naar op zoek :) ik heb een handmatige 3-raams slinger maar met het groeien van de volken wordt het steeds lastiger.

enig advies over welke motor / wattage etc. nodig is? ik vind de losse motor die imkershop aanbied voor 200 euro nogal prijzig..

hoor graag!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Elektrische slinger

Bericht door Hans van der Post. » vr 10 jun 2022, 20:23

AndreHakvoort schreef:
vr 10 jun 2022, 16:00
Eddy Geurtsen schreef:
zo 08 mei 2022, 11:37
Op de meeste handbediende slingers is een elektrische motor te bouwen. Dus niet absoluut noodzakelijk om een complete slinger aan te schaffen.

daar ben ik dus naar op zoek :) ik heb een handmatige 3-raams slinger maar met het groeien van de volken wordt het steeds lastiger.
enig advies over welke motor / wattage etc. nodig is? ik vind de losse motor die imkershop aanbied voor 200 euro nogal prijzig..
hoor graag!
Prijzig? Ik heb nieuwe elect slinger(in 1978) gekocht gebruik hem nog.
Die 200 euro voor de motor als uitbreiding voor de slinger is het zeker waard.
DOEN!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten