Imker op ons perceel laten of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
FrancisD
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 15:07
Imker sinds: geen
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen idee
Contacteer:

Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door FrancisD » vr 20 mei 2022, 15:32

Ik ben zelf geen imker maar wil graag een - hopelijk zo eerlijk mogelijke - mening van ervaringsdeskundigen.

Via de verhuurder van de kavel grond die ik huur om mijn paarden op te houden, heb ik de vraag gekregen of wij een strook grond willen af staan voor een imker die daar een bijenstal wil maken. Nu heb ik op zich niks tegen bijen, ik gun de imker een goede plek voor z'n kasten en een strook grond af staan zou me op zich wel passen want eigenlijk heb ik te veel grond (gras) voor de sobere pony's die ik er op houd. Als me dat ook nog een huurverlaging oplevert plus minder werk om het teveel aan gras te managen, dan vind ik dat eigenlijk een prima oplossing.

Maar u voelt hem aankomen... hoe groot zijn de risico's en wat kan ik doen om die weg te nemen. Want na wat rond lezen her en der zie ik voorbeelden dat bijen en paarden toch nog wel problemen op kunnen leveren, zelfs met fatale afloop voor het paard. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik snap dat je vooral leest als het niet goed gaat en minder van wat wel goed gaat, dus ik kan slecht inschatten hoe groot het risico is op problemen en wat er voor nodig is om die tot een minimaal niveau terug te brengen.

Nu werd door de verhuurder een strook langs de perceelgrens, grenzend aan een landweggetje geopperd (we zitten sowieso buiten de bebouwde kom), waarbij ik er van uit ga dat de vliegopeningen van de kasten richting de perceelrand en open veld (en dus niet richting de paarden) zullen komen want dat is het zuid zuidoosten en ik las hier al dat dat voor bijen de voorkeur heeft. So far so good.
Maar er werd een strook van 4 meter genoemd en dat lijkt me na wat ik gelezen heb veel te weinig. Ik wil graag een buffer die groot genoeg is om het risico van gestoken worden echt tot een minimum te beperken, ik heb er 2 shetlanders lopen die bij veel minder steken grotere problemen zullen krijgen dan een groot paard en ik woon niet bij de plek dus kan ook niet snel ingrijpen als het mis gaat. Het zijn rustige dieren dus er wordt zelden gerend of iets, maar het blijven paarden en ook een vervelend stekende mug kan ze een keer hard op de grond doen stampen.

Wat zijn de ervaringen hier, zijn hier imkers die zelf paarden hebben? Wat zijn de richtlijnen/adviezen voor het veilig plaatsen van bijenkasten in de buurt van vee/paarden en wat kan ik als voorwaarden stellen om de imker zijn strook grond te gunnen (waarbij een een haag van 2 meter uiteraard leuk is voor later maar niet binnen een paar weken realiseerbaar en een schutting op dit perceel vrijwel zeker niet goedgekeurd gaat worden).
Of is het advies 'niet aan beginnen'... dat kan natuurlijk ook. Dan is het jammer voor de imker (en een beetje voor mij), maar het welzijn van mijn paarden gaat wel boven alles.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door Astrid Schoots » vr 20 mei 2022, 19:55

Dag Francis, inderdaad een moeilijke kwestie. De situatie is me niet geheel duidelijk voor ogen, misschien een plattegrondje bijvoegen.
In bijgaande link is al veel over deze kwestie uitgewisseld, hopelijk vind je daar ook adviezen (sorry, wel wat ongefilterd..)
Ik heb alleen ervaring met bijen en schapen, dat is geen probleem. Maar met paarden ligt het lastiger
(in het kort: een paard zweet, stampt, moet kunnen vluchten).
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... n&start=30
Als je dat onvoldoende antwoord geeft kan iemand je misschien alsnog verder helpen.
Succes!

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door jjmvaningen » vr 20 mei 2022, 20:04

Paarden moeten kunnen vluchten voor bijen, zie ook:
https://edepot.wur.nl/45979

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door BenSDC » vr 20 mei 2022, 20:24

Ik heb 6 volken ruim tien jaar lang op 1 meter afstand van een weiland met meerdere renpaarden gehad. Het heeft nooit enig probleem gegeven. De paarden respecteren de uitvliegende bijen wel, wat zichtbaar was aan het langere gras tot op zo'n tien meter voor de bijenkasten. De bijen stonden dus langs het weiland met de vliegopening richting het weiland.

Mogelijk spelen de eigenschappen van het bijenras ook nog een rol. Bastaardbijen kunnen een minder voorspelbaar karakter hebben en beginnende imkers kunnen ook fouten maken die leiden tot een defensieve reactie van de bijen.
Groet, Ben

Marije_en_Bas
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door Marije_en_Bas » vr 20 mei 2022, 20:40

Bij mijn ouders staan vijf volken bastaard bijen naast de paarden weide. Daarbij is de aanvliegroute over de paarden wei heen. Parallel aan de weide, en ook op 20 meter van de bijen kasten ligt de rijbaan waar twee keer per week les van de club is en waar mijn zusjes regelmatig trainen
Regelmatig zwetende paarden dus, publiek, allemaal voor de bijen langs op 5-20 meter van de kasten.
En in de drie jaar dat het nu zo is, is er nog nooit een persoon gestoken die gewoon toeschouwers waren en er lijkt ook nooit een paard last van bijen gehad te hebben...

Marije_en_Bas
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door Marije_en_Bas » vr 20 mei 2022, 22:14

Op het paarden forum Bokt loopt trouwens ook een topic van paarden mensen die ook imker zijn. Ik post daar zelf ook regelmatig.
Misschien kun je daar ook nog een andere invalshoek van ervaringen vragen?
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.ph ... &t=1944277

FrancisD
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 15:07
Imker sinds: geen
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen idee
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door FrancisD » zo 22 mei 2022, 18:58

Bedankt alvast voor de reacties, hier kan ik al wel wat mee, ik zal straks nog even een situatieschets met luchtfoto plaatsen zodat eea duidelijker wordt.
Ik heb begrepen dat het geen beginnende imker betreft, zal ook informeren om wel ras het gaat. De vliegopening komt sowieso van de paarden af en ik had al gezien dat een buffer van 10 a 15 meter verstandig is. Verder is het geen rijbak ofzo dus stampen en zweten is nauwelijks aan de orde op die plek, daarnaast had ik al bedacht om een strook aan onze kant van de scheiding als wei in te richten waar de paarden alleen in het najaar en de winter op komen. Dan denk ik dat we al aardig wat risico af vangen.

FrancisD
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 15:07
Imker sinds: geen
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen idee
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door FrancisD » ma 23 mei 2022, 01:01

https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... cpy3-vd4bz (ok kennelijk kan ik geen foto delen vanuit m'n cloud, dan maar de link, als 't goed is kom je via de link bij de afbeelding.
Ik zou nog even een situatieschets geven. Dit is de satellietfoto van onze track. Ik heb de twee woningen die grenzen aan onze plek even 'onherkenbaar' gemaakt met paarse blobs. De zandpaden is waar onze paarden 24/7 leven, de weitjes worden beperkt begraasd, zijn gevarieerde weitjes waar ook dingen als boterbloem, klaver, weegbree, duizendblad en nu nog JJK (maar die halen we elk jaar weg) in staat. Onderaan de foto loopt een weg langs het perceel, dit is een rustig klinkerweggetje waar eigenlijk alleen bestemmingsverkeer komt, voor de stuk of 6 woningen die er verderop aan staan. Af en toe een trekker en wat fietsers.
Aan de overkant koeienwei (echte monocultuurwei) en een stukje bosperceel met daarachter nog meer weilanden, vrij weing interessants voor bijen eigenlijk als je't mij vraagt, alleen een klein stukje akker verderop langs de grote weg waar koolzaad staat.
De rode stippellijn geeft de 20 meter aan vanaf onze erfgrens (tussen de erfgrens en de weg ligt een berm die af loopt, de weg ligt iets hoger dan ons perceel, ik schat dat die berm met afloop 1,5 tot 2 meter breed is, zeker niet meer. (de verhuurder wil een inrit realiseren zodat meneer niet over ons deel hoeft om bij z'n bijen te komen)
De bruine stippellijn zou dan de nieuwe track worden met tussen de track en de grens met het 'bijenperceel' een doorlopende strook gras die we als winterwei kunnen gebruiken. Ik zou die strook dan zo'n 10 meter breed willen maken, als hij dan z'n kasten zo'n 5 meter van de buitengrens zet zit er een buffer van 20 meter tussen de kasten en de track. Dat zou dan als ik jullie info zo lees toch genoeg moeten zijn?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door Astrid Schoots » ma 23 mei 2022, 10:02

Ha Francis, de link werkt niet.
Maar zo te lezen woon je daar heel erg mooi!!
Het is toch veel eenvoudiger om die foto gewoon even op je bureaublad/mapje te zetten en het dan in Bijenhouden-bericht te plaatsen/slepen.

FrancisD
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 15:07
Imker sinds: geen
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen idee
Contacteer:

Re: Imker op ons perceel laten of niet?

Bericht door FrancisD » ma 23 mei 2022, 12:11

Hoi Astrid, Ik had 'm tussen de img tags gezet maar dat werkte niet... kijken of lukt wat jij aangeeft... ... Ja dus... :D

Ik woon er zelf helaas niet, we huren de plek en alleen de schuur bovenin de foto naast de bak hebben we in gebruik, de omliggende panden zijn van derden. Dat is ook wel een rede dat ik het zo veilig mogelijk wil opzetten, áls we al ja zeggen, want ik ben er niet bij als het wel mis gaat. We hebben wel camera toezicht op de hele track maar daar zit ik natuurlijk niet de hele dag op te kijken.
Bijlagen
situatie bijenstal.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten