Specifieke honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Baru
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Specifieke honing

Bericht door Baru » ma 30 mei 2022, 17:55

Dag allemaal,

Ik heb eens een zeer bittere honing met ruwe kristallen geproefd, mij werd verteld dat dat tamme kastanje was. Of alleszins honing met veel tamme kastanje in. Dat zette me aan het denken. Kan je als hobbyimker op een relatief eenvoudige manier sturen welk type honing je kan oogsten? Ik snap uiteraard wel dat je de bijen niet kan sturen en dat je zonder op een veld of boomgaard in bloei te gaan staan, je erg weinig controle hebt over wat ze binnenbrengen, maar ik dacht met een kleine honingzolder (bijvoorbeeld 1/2 of 1/3 beschikbare ramen) en regelmatig oogst tijdens de bloei van specifieke bomen of planten in de buurt, mits alles verzegeld raakt uiteraard. Meer specifiek voor mijn stand zijn linde en appel twee afgebakende periodes met relatief minder anderr bloeiende bomen in de buurt hebben. Maar voordat ik een honingzonder modificeer, wil ik natuurlijk weten of dit waanzin is :-).

Nu, dat we niet willens nillens zomaar op onze potten "honing van paardebloem" of "phaceliahoning" kunnen zetten, zal wettelijk wel ergens vastliggen, daar moei ik me niet mee. Maar mijn doel is om wat te experimenteren met de verschillende smaken honing die ik op mijn stand kan vinden.


Heeft iemand een idee of dit haalbaar is?
You make your own paradise

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Specifieke honing

Bericht door gerard.b.w.vos » di 31 mei 2022, 13:44

Een cursus bijenhouden misschien wel gevolgd?

Over bijenproducten en het oogsten en verwerken dus niet veel opgestoken of wordt daar niets meer over onderwezen in de aangeprezen cursussen?
Dit forum is voor vragen op alle terrein van de imkerij, en hopelijk eerlijke antwoorden hieromtrent van diegene die voldoende kennis hebben en dat graag willen delen.
En die zijn er gelukkig nog wel.
De basiskennis ontbreekt echter schromelijk.
Verneem dat kennis bijenproducten bij nieuwe en aankomende bijenhouders schrikbarend tekort komt.
Volgen die nieuwe bijenhouders wel een cursus? En wat wordt daar mbt bijenproducten dan onderwezen?

Mag zelf soms en presentatie verzorgen mbt bijenproducten zoals, verwerken bijenproducten, honinganalyse, pollen e.d.
Het is dan triest te vernemen dat die kennis van de bijenproducten schromelijk te kort schiet op alle fronten.

Waar blijft NBV met voorlichting hierover?
Doen ze niet! Dat wordt afgeschoven naar andere partijen is mij gemeld!

B.v. etikettering van geoogste honing, de houdbaarheid, de inmiddels verplichte analyse van ter verkoop aangeboden honing, hoe te bewaring, herkomst-omschrijving e.d.
Waar blijft die informatie van die duur betaalde (contributie) bijenhoudersvereniging(en)

Zie het plaatje van een “imker” die honing op een markt aan de consument ter verkoop aanbied.
zoalshetbeslistnietzoumoeten.jpg
Is dat wat de toekomst is?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Specifieke honing

Bericht door Fish » di 31 mei 2022, 14:01

Klopt, deze info zou bij de basiscursus gegeven moeten zijn. Maar om toch antwoord te geven, wat je omschrijft kan heel goed en wordt vaak toegepast. Zeker proberen een honingkamer te plaatsen met de linde-bloei, als je weet dat deze in de omgeving staan.

Appel bloeit vaak maar kort, en valt samen met peer, kersen en dergelijke, maar als je veel fruit om je heen hebt kan je een poging doen om wat fruithoning te winnen. In mijn omgeving lukt dat niet.

Grootste nadeel van zo'n experiment is het slingeren van kleine hoeveelheden, met al het schoonmaakwerk en ander gedoe slinger je eigenlijk nooit kleine hoeveelheden. Gelukkig krijg je met een goede linde-bloei vaak ook ontzettend veel honing, dan is het wel weer de moeite waard.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Specifieke honing

Bericht door Fish » di 31 mei 2022, 14:05

gerard.b.w.vos schreef:
di 31 mei 2022, 13:44
de inmiddels verplichte analyse van ter verkoop aangeboden honing
Hallo Gerard, ik moet toegeven dat ik hier ook niets van weet, wat voor analyses zijn dit?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Specifieke honing

Bericht door tomer » di 31 mei 2022, 18:35

Honingkamers dienen niet enkel om honing te oogsten, maar staan er ook op om ruimte te geven en zwermdrang te voorkomen. Maw er staan van april tot half juli altijd honingkamers op mijn kasten, of er nu dracht is of niet. Wil je specifieke honing oogsten, dan slinger je vóór de bloei de honingkamer(s) leeg en zet dan 1 of meerdere lege honingkamers erop. Wel steeds zorgen dat er voldoende voer beschikbaar is in de broedkamer (ofwel een paar verzegelde ramen honing gemerkt met een punaise in de honingkamer, zodat je achteraf het verschil weet).
Ik slinger steeds de bovenste honingkamer wanneer die verzegeld of tenminste rijp is. Daarna geef ik de leeggeslingerde honingkamer onder de andere (1 of 2) halfvolle terug enz. De honing wordt steeds boven opgeslagen, dus de verschillende soorten honing volgen elkaar bij het oogsten vanzelf op.

Baru
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 23:24
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: Specifieke honing

Bericht door Baru » wo 01 jun 2022, 08:13

Nounou gerard, ik kan niet zeggen dat ik zo'n reactie had verwacht :lol: Misschien even uitklaren of we hier elkaar niet verkeerd verstaan:

Ik heb wel degelijk een cursus imkeren gevolgd, deze ging vooral over de kolonie, het bijenjaar en over de meest basis handelingen die je als bijenhouder doet. Geen specifieke bedrijfsmethodes, koninginneteelt en dergelijke, dat komt aan bod in een opvolgcursus waar men vraagt enkele jaren ervaring in imkeren (of moet ik zeggen, bijenhouden?) te hebben. Er was in voorgaande jaren een peter-metersysteem maar dat lijkt corona niet overleefd te hebben.

De basiscursus voorzag ook de algemene informatie over oogsten, rijpen en voorbeeld van etikettering. Wat ik in mijn originele post bedoel, is dat ik niet van plan ben om bij deze experimentjes enkele potten te vullen en zomaar te claimen welke honing het is, net omwille van dat wettelijke kader. Maar het is wel leuk om verschillende "setjes" te oogsten. En het hoe, daar wist ik niet goed mee hoe te beginnen/hoe haalbaar dit is. De truc met de punaise is alvast iets om mee te nemen. Nadeel van slingeren met zo kleine hoeveelheden.. tja. Daar is waarschijnlijk niet veel aan te doen.

@fish&tomer, bedankt voor de constructieve bijdragen!
You make your own paradise

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten