Redcellen in aflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Biite
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 20:09
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Redcellen in aflegger

Bericht door Biite » di 31 mei 2022, 13:46

Op 2 mei jl. heb ik een aflegger (veger, maar met broedraam waar de koningin op zat) gemaakt met daarin mijn 2020 moer (F1 Carnica) die het de afgelopen twee jaren heel goed heeft gedaan. Vorige week heb ik het volk overgezet van een 6-ramer naar een 11-ramer (kunststof kast). Op dat moment heb ik de gemerkte moer niet gezien. Er was wel BRIAS. Door het koude natte weer heb ik vandaag pas weer gekeken (8 dagen na omzetten) en ik zag geen koningin of eitjes. Wel een aantal redcellen, waarvan 1 zelfs al gesloten.

Ik ga ervan uit dat de koningin helaas is omgekomen. Wat is nu verstandig om te doen met de redcellen, aangezien ze niet allemaal even oud zijn en ik niet exact weet wanneer ze zijn opgetrokken. Welke dag doppen breken is dus onduidelijk. Het volk is tamelijk vol en ik zag een paar speeldopjes, dus ik ben toch een beetje bang voor zwermen.

Overigens zijn in het achtergebleven hoofdvolk, waarin ik op 14 mei doppen heb gebroken en 1 jonge moer heb laten inlopen, nog geen eitjes te zien. Ik heb iets eerder dan 3 weken gecontroleerd, vanwege verminderde activiteit bij de vliegplank en een andere imker zich afvroeg of er niet gezwermd was. (Dit volk staat niet bij huis, de aflegger wel.) Het volk had wel een HK vol met 9/11 ramen al verzegeld. Nog een paar dagen afwachten dus, lijkt me?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Redcellen in aflegger

Bericht door Fish » di 31 mei 2022, 14:19

Het luisteren naar tuters en kwakers, ken je dat? Dat is een mogelijk alternatief. Zou het zelf zaterdag doen, ik geloof dat dat zo'n beetje de uitgerekende dag is als ze is omgekomen bij het overzetten.

En als je twijfelt of het introduceren en de bruidsvlucht gelukt zijn in het hoofdvolk, eventueel een moerproef doen met een raam open broed. Maar wat geduld kan ook geen kwaad.

Biite
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 20:09
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Redcellen in aflegger

Bericht door Biite » di 31 mei 2022, 15:05

Tuters en kwakers ken ik vanuit de theorie, maar ik heb het zelf nog nooit gehoord. Ik zal er naar gaan luisteren in ieder geval.

Een raam open broed in het hoofdvolk zat ik ook te denken, maar ik heb momenteel geen open broed meer. Ik dacht het achter de hand te hebben in de aflegger, maar daar helaas dus (ook) niet meer.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Redcellen in aflegger

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 jun 2022, 11:05

Op imkerpedia staat: https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.ph ... _en_kwaken

en nog veel meer :)
Zou de doppen in de aflegger (veger) laten zitten, zoals Fish al aangaf : ga er vanuit dat dag 1 de dag is dat je de "aflegger" maakte en dan op de twaalfde dag in de avond gaan luisteren. Je hoort dan vaak alleen de eerste moer kwaken.
Raak dan niet in paniek de zwerm komt pas de 14de dag af.

Maar bij zo een klein volkje zal dit geen zwerm willen geven. Kijk maar, je zal doppen vinden die aan de zijkant zijn open geknaagd. De bijen hebben zelf het heft in handen genomen, doppen "gebroken".
In dit laatste geval hoor je ook geen tuten en kwaken! maar wees nieuw-schierig kijk op de 14de dag.
!Hans.

Biite
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 20:09
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Redcellen in aflegger

Bericht door Biite » do 02 jun 2022, 19:35

Bedankt!

Bij geen tuters en kwakers dus geen zwerm(drang).

Ik kreeg ook het advies de doppen te breken en het volk op een dop te zetten. Dat is enerzijds logisch om zwermen te voorkomen, maar wel spannend.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Redcellen in aflegger

Bericht door Hans van der Post. » do 02 jun 2022, 23:08

Biite schreef:
do 02 jun 2022, 19:35
Bedankt!

Bij geen tuters en kwakers dus geen zwerm(drang).

Ik kreeg ook het advies de doppen te breken en het volk op een dop te zetten. Dat is enerzijds logisch om zwermen te voorkomen, maar wel spannend.
Dit advies kreeg ik ook toen in tweede jaar van mijn bijenhouden. Dit heb na mislukkingen in het zelfde jaar nooit meer gedaan! Als je de doppen breekt - en een laat staan - ben je het volk flink aan het overhoop gooien en vaak koelt de dop af die juist wil houden. Niet doen! Gewoon alle doppen laten staan en op de 12de /13de luisteren. Een klein volk wat drie a 4 ramen bezet zwermt NIET.
!Hans.

Biite
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 20:09
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Redcellen in aflegger

Bericht door Biite » vr 03 jun 2022, 10:14

Ja, Hans, daar ben ik ook wel wat bang voor. Het is echter wel een vrij grote aflegger, ik denk zo'n 7-8 ramen bezet.

Gisteravond was in ieder geval nog niets te horen, maar ik zal blijven luisteren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Redcellen in aflegger

Bericht door Hans van der Post. » ma 06 jun 2022, 16:22

Wees nieuwschierig en kijk hoe de "vlag er bij hangt". de doppen op de zestiende dag nog gesloten, zit er aan de zijkant van de dop een gat, er is een moer! :)
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Redcellen in aflegger

Bericht door Fish » do 09 jun 2022, 12:08

Biite schreef:
do 02 jun 2022, 19:35
Ik kreeg ook het advies de doppen te breken en het volk op een dop te zetten.
Ben ik zelf geen voorstander van, je zal maar net die ene dop uitzoeken waarvan de pop naar beneden is gevallen, of een moertje met kreukelvleugels uitkiezen, of iets in deze richting.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 61 gasten