Beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fred
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 22:38
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Beginner

Bericht door Fred » wo 01 jun 2022, 10:15

Ik heb een imkersdiploma gehaald maar ik heb totaal geen ervaring.

Nu een volkje en een ding valt me op. Er werd de eerste dag volop stuifmeel gehaald en de laatste 2 ochtenden zie ik ze zonder terugkomen. ‘s Middags wordt dat wel iets beter maar ik weet niet of dit goed is. Ze staan in een Tuindorp grote tuinen volgens mij voldoende te halen.

Is er ook een overzicht wat ik op de lade kan aantreffen? Wat de transparante afgeknaagde dekseltjes zijn ect Zou me enorm helpen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door tomer » wo 01 jun 2022, 11:17

De transparante wasplaatjes die je ziet is de was die door de werkbijen wordt uitgezweet via klieren aan het onderlichaam.
Hier is een topic over hetgene je kan aantreffen op de bodemschuif: viewtopic.php?f=5&t=30573&hilit=Bodemschuif

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Fish » do 09 jun 2022, 12:00

Hallo Fred. Een stuifmeeltekort is maar moeilijk vast te stellen via de vliegplank, en nog lastiger (snel) op te lossen. Daarnaast kan een drachtplant tijdelijk stuifmeel geven (sommige dagen of zelfs dagdelen niet, andere weer wel) of geven de bijen een andere prioriteit, zo vliegen ze bijvoorbeeld wel eens liever op nectar. Kortom, ik zou mij hier niet druk om maken.

Mocht je toch onzeker blijven, even in de kast kijken. Zolang de kring stuifmeel rondom het broednest aanwezig is, is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Fred
Berichten: 4