Beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fred
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 22:38
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Beginner

Bericht door Fred » wo 01 jun 2022, 10:15

Ik heb een imkersdiploma gehaald maar ik heb totaal geen ervaring.

Nu een volkje en een ding valt me op. Er werd de eerste dag volop stuifmeel gehaald en de laatste 2 ochtenden zie ik ze zonder terugkomen. ‘s Middags wordt dat wel iets beter maar ik weet niet of dit goed is. Ze staan in een Tuindorp grote tuinen volgens mij voldoende te halen.

Is er ook een overzicht wat ik op de lade kan aantreffen? Wat de transparante afgeknaagde dekseltjes zijn ect Zou me enorm helpen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door tomer » wo 01 jun 2022, 11:17

De transparante wasplaatjes die je ziet is de was die door de werkbijen wordt uitgezweet via klieren aan het onderlichaam.
Hier is een topic over hetgene je kan aantreffen op de bodemschuif: viewtopic.php?f=5&t=30573&hilit=Bodemschuif

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Fish » do 09 jun 2022, 12:00

Hallo Fred. Een stuifmeeltekort is maar moeilijk vast te stellen via de vliegplank, en nog lastiger (snel) op te lossen. Daarnaast kan een drachtplant tijdelijk stuifmeel geven (sommige dagen of zelfs dagdelen niet, andere weer wel) of geven de bijen een andere prioriteit, zo vliegen ze bijvoorbeeld wel eens liever op nectar. Kortom, ik zou mij hier niet druk om maken.

Mocht je toch onzeker blijven, even in de kast kijken. Zolang de kring stuifmeel rondom het broednest aanwezig is, is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Fred
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 22:38
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Fred » ma 13 jun 2022, 21:47

Ik heb gisteren gekeken, er zit stuifmeel in de raat. Koningin is aan de leg. Het enige is dat na 3 weken de buitenste raampjes nog niet uitgebouwd worden. Ben bang dat ze nietvoldende voorraad voor de winter aanleggen. Honingkamer hoeft er nog niet op en ik zou toch wel willen dat ze voldoende halen om te overwinteren.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Jaap v.Popering » ma 13 jun 2022, 22:15

Fred schreef:
ma 13 jun 2022, 21:47
. Ben bang dat ze nietvoldende voorraad voor de winter aanleggen.
Ik weet niet waar je woont , maar hier hebben zij daar nog een maand of drie de tijd voor .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 jun 2022, 23:06

Fred schreef:
wo 01 jun 2022, 10:15
Ik heb een imkersdiploma gehaald maar ik heb totaal geen ervaring.

Nu een volkje en een ding valt me op. Er werd de eerste dag volop stuifmeel gehaald en de laatste 2 ochtenden zie ik ze zonder terugkomen. ‘s Middags wordt dat wel iets beter maar ik weet niet of dit goed is. Ze staan in een Tuindorp grote tuinen volgens mij voldoende te halen.

Is er ook een overzicht wat ik op de lade kan aantreffen? Wat de transparante afgeknaagde dekseltjes zijn ect Zou me enorm helpen.
Imkers kijken ook naar het weer, is het zonnig waait het hard, regent het, temperatuur, allemaal zaken waar bijen op reageren.
Afgeknaagde lichtbruine deksels zijn van de darren, lichtbruin knaagsel is van de werkster celdeksel. Zoals Toomer al schreef: kleine witdoorschijnede plaatjes is was. Dan kun je de wasmot larve tegenkomen, de varroa is een klein bruinrood ovaaltje.

Ga eens lezen en kijken naar de website: www.imkerpedia.nl
Als kenbaar wil maker waar in welke regio imkert kun je dit zelf aanpassen in de avatar rechts waar je naam staat.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten