Eerst speeldop, nu redcel of toch wisselcel? (beginnersvragen)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Eerst speeldop, nu redcel of toch wisselcel? (beginnersvragen)

Bericht door Sayenna » zo 19 jun 2022, 16:35

Hallo,

Ik heb pas sinds kort mijn eigen volk en daardoor veel vragen en nog veel onzekerheid over de juiste acties. Ik volg de NBV-imkercursus, en stel daar ook al veel vragen en heb veel geleerd!
Ik heb enkele vragen en ik hoor graag jullie mening hierover.

Mijn volk (een aflegger vanuit de cursus gekregen, met een jonge koningin) is in de tijd dat ik het heb explosief gegroeid. Ze halen zoveel honing binnen nu, dat ze er bijna geen ruimte voor hebben. Ze hebben vorige week een honingkamer gekregen en die is al grotendeels uitgebouwd en ook al gedeeltelijk van honing voorzien. Ze hebben ook raten gebouwd tussen de broed- en honingkamer. Dat trek ik natuurlijk kapot. Er zat met name honing in, dus er lag overal honing. Ik heb begrepen dat ik die honing/raat moet verwijderen, maar moet ik dat er gewoon afschrapen, ook al zit er nog veel honing en bijen op?

Het volk was bij mijn controle vandaag duidelijk iets geagiteerder dan normaal, al zijn ze nog steeds behoorlijk rustig. Het was met de drukte in de kast wat lastiger te controleren zonder bijen in het nauw te brengen, en er zijn ook wel een paar gesneuveld. Ik heb alle ramen gecontroleerd. Vorige week had ik ineens een speeldop aan de zijkant zitten. De bijen zaten toen nog op ongeveer 7 ramen en hadden nog geen honingkamer. Ik heb toen open broed en de koningin gezien. Mijn docent zei dat het kan dat het volk zich toch te krap voelt en dat ze daarom een dop kunnen maken. Of dat ze niet blij zijn met de koningin en aan 'stille moerwisseling' willen doen. IK heb de dop stuk gemaakt en wilde afwachten wat er zou gebeuren. Bij de controle vandaag zag ik geen speeldoppen, maar op het laatste raam dat ik ging controleren zat een dop midden in het raam. Dat zou duiden op een redcel. Het wat er maar één, ik heb niets op andere ramen gezien. De koningin zag ik helaas vandaag niet, maar het was ook beduidend drukker en omdat ze wat bozig waren heb ik sneller gecontroleerd. Wel zag ik open broed.
Nu maak ik me wat zorgen dat er toch iets mis is met de koningin (al zou dat dan heel recentelijk gebeurd moeten zijn), en of het wel goed gaat. Ik heb de dop kapot gemaakt, maar dat was denk ik niet verstandig als het echt een redcel was. Ik had nog in mijn hoofd dat ik speeldoppen/zwermdoppen stuk moest maken omdat ik niet het volk nu nog wil splitsen, maar ook niet wil dat ze gaan zwermen. Maar dit leek dus een redcel omdat het zo midden in het raam was.
Volgende controle is vrijdag bij goed weer. Wat verwachten jullie dan te zien en hoe kan ik het beste handelen?

Het lijkt dus aan de ene kant heel goed met ze te gaan, maar die dop zit me niet lekker.
Ik hoor graag jullie gedachten hierover.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Eerst speeldop, nu redcel of toch wisselcel? (beginnersvragen)

Bericht door tomer » zo 19 jun 2022, 19:51

Alle begin is moeilijk, maar je bent goed bezig.
Speeldoppen zijn helemaal niet erg. Dat is perfect normaal en wil niets zeggen over zwermdrang.
Zolang de doppen niet belegd worden en met brij gevuld worden. Zat er een larve en brij in de dop die je hebt verwijderd?
Ik zou me niet te snel zorgen maken. Een aflegger met jonge koningin zal dit jaar niet gaan zwermen. Wissel is altijd mogelijk, maar dan moet je niet ingrijpen.
Als je maar 1 dop zag, zal het geen redcel zijn geweest.
Kijk gewoon eens of je eitjes ziet volgende keer, dan is er geen probleem.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eerst speeldop, nu redcel of toch wisselcel? (beginnersvragen)

Bericht door A.A. Staals » zo 19 jun 2022, 19:53

Het kan zijn dat de bijen niet tevreden zijn met deze koningin. Doppen wegbreken totdat er jonge bijen zijn van deze koningin.

ad staals

Sayenna
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 16:16
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Eerst speeldop, nu redcel of toch wisselcel? (beginnersvragen)

Bericht door Sayenna » za 25 jun 2022, 17:37

Bedankt voor de reacties. Ik heb ze vandaag weer gecontroleerd. Er was genoeg broed, ook larven, geen doppen meer. Dus ze zal er zeker nog zijn, al zag ik haar helaas vandaag ook niet lopen.
Ze zijn verder wel heel goed bezig met broed, honing en stuifmeel voor zo'n jong volk. Ook erg lief, tenzij ik de ramen van de broedkamer eruit haal en ze wat in het nauw komen, dan worden er toch wel een paar boos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten