Vullen verzendkooitjes Nicot

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Vullen verzendkooitjes Nicot

Bericht door Erna » ma 27 jun 2022, 17:35

Beste allemaal,


Hebben jullie een idee of het vullen met begeleidende bijen in nicot kluisjes kan door de bijen met een pincet vast te nemen, ze steken anders zoveel in mijn vingers. Daarom kwam bij mij het idee op om die met een picet te nemen maar ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft, graag zou ik dit horen.

MVG Erna

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vullen verzendkooitjes Nicot

Bericht door Hans van der Post. » ma 27 jun 2022, 20:33

Erna ik weet niet hoeveel je kooitjes moet vullen, ik pak de bij bij zijn vleugels en schuif hem zo het kooitje in.
Maar er zijn vast mede imkers moerverzenders die daar een eigen noplossing voor hebben. :)
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vullen verzendkooitjes Nicot

Bericht door A.A. Staals » di 28 jun 2022, 09:12

Erna schreef:
ma 27 jun 2022, 17:35
Beste allemaal,


Hebben jullie een idee of het vullen met begeleidende bijen in nicot kluisjes kan door de bijen met een pincet vast te nemen, ze steken anders zoveel in mijn vingers. Daarom kwam bij mij het idee op om die met een picet te nemen maar ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft, graag zou ik dit horen.

MVG Erna
Probeer eens 'n stuk of 8 bijen in een kluisje te doen op die manier en daarna de koningin erbij. Of omgekeerd eerst de koningin en dan de bijen.
Ik denk dat het met de vingers pakken het best gaat. Het vergt een beetje oefening om een bij te pakken.(beetje nat sproeien helpt om ze rustig te houden en opvliegen van koningin te voorkomen.
Alternatief: verdoven.

ad staals

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Vullen verzendkooitjes Nicot

Bericht door Erna » di 28 jun 2022, 11:01

Bedankt Hans en Ad voor de info. Maar omdat ik weinig nagels heb steken die veel in mijn vingers, laatst zo'n 12 kluisjes moeten vullen met begeleidebijen en was zeker een keer of 10 gestoken in mijn duim en dat is niet leuk meer, vandaar het idee of er imkers waren die daar een simpele oplossing voor zouden hebben en zelf dacht ik aan een pincet. Ondertussen heb ik al is getest met een pincet maar dat is ook niet zo makkelijk.
MVG Erna

Gebruikersavatar
pdm
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 12:36
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 5
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vullen verzendkooitjes Nicot

Bericht door pdm » do 30 jun 2022, 11:05

door die hele dunne blauwe rubber handschoentjes kunnen ze toch niet steken en heb je wel goed gevoeld. gebruiken ze ook met operaties.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vullen verzendkooitjes Nicot

Bericht door Tieme » do 30 jun 2022, 15:47

je kunt ook het kooitje wat verder open schuiven en over de bijen op de raat zetten en dicht schuiven terwijl je het op de raat houdt. Niet helemaal dicht doen. het laatste stukje pas als je hem bijna dicht hebt ivm verdrukken van bijtjes. Kooitje zit dan soms wel wat vol, maar dat is niet heel erg.
Alternatief is even wat bijen in een emmer vegen en dan het open kooitje er doorheen scheppen. Moer kan erin nadat de werksters er in zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten