Honingkamer niet klaar om te oogsten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Abeilles
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 12:30
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Honingkamer niet klaar om te oogsten

Bericht door Abeilles » ma 18 jul 2022, 11:39

Begin mei ben ik hier in Frankrijk voor het eerst begonnen met bijen, 1 zwerm. Daarvoor, heb ik een jaar meegelopen bij een plaatselijke bijenhouder. Ik kan van zijn kennis geen gebruik meer maken. Daarom mijn vragen hier op dit forum.
Het volk zit nu in een Dadant kast (10 ramen) en begin juni is er een honingkamer geplaatst.
Na een controle blijkt dat de honingkamer (allemaal nieuwe raten) waarschijnlijk eind juli niet klaar is om te oogsten.
Ik heb daarom de volgende vragen:
Kan ik de bijen door laten gaan na eind juli en zo ja hoe lang?
Wordt het dan niet te laat voor een varroa behandeling?
Zo niet, wat kan ik het beste doen met de raten die niet klaar zijn om te oogsten?
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamer niet klaar om te oogsten

Bericht door Fish » ma 18 jul 2022, 12:02

Of je de bijen door kan laten gaan, hangt er van af wat voor dracht er in jouw omgeving is. Denk maar eens aan de heide, die in augustus en september nog bloeit. Omdat je Frankrijk noemt zullen er daarnaast ook temperatuursverschillen zijn met Nederland, en zal het (bijen)seizoen mogelijk anders lopen dan hier. Dat maakt het lastig een eenduidig antwoord te geven.

Kortom nog steeds geen antwoord, ik zou lokaal op zoek gaan naar iemand die je hier mee kan helpen. En anders goed notities maken en zelf ervaring opbouwen.

Abeilles
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 12:30
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Honingkamer niet klaar om te oogsten

Bericht door Abeilles » ma 18 jul 2022, 15:47

Ik zit 370 km recht onder Parijs 60 km ten noorden van Clermont Ferrand in de Auvergne, wel land klimaat maar geen significant verschil met NL.
Iemand in de buurt heb ik dus (nog) niet.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Honingkamer niet klaar om te oogsten

Bericht door Tieme » di 19 jul 2022, 08:36

Het is wel degelijk heel verschillend, als merk je daar nu even wat minder van. De vegetatie is daar vaak enkele weken verder dan hier.
Om te zien of je kan slingeren kun je de zogenaamde stootproef doen. Misschien staat daar wel een filmpje van op Youtube. Het opschrijven wordt een lang verhaal.
Het is denk ik beter tijdig te stoppen met afwachten. Beginnen met voeren en varroa bestrijding zijn belangrijk voor het overleven van het volk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten