Nest ingestort door hitte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
reijmerink-brus
Berichten: 3
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 22:17
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Dirkshorn
Contacteer:

Nest ingestort door hitte

Bericht door reijmerink-brus » vr 22 jul 2022, 13:08

Ik imker nu een paar jaar met een topbarhive (zonder ramen). Tijdens de hitte in het begin van de week zag ik een groot deel van het volk buiten hangen. Ik nam ana door de warmte. Tot mijn schrik bleef het volk ook buiten hangen toen het kouder werd. Een snelle inspectie leerde dat het hele nest van de latten was afgebroken/ gesmolten en als een brok voor de vliegopening lag.

De ingang vrijgemaakt. Echter het volk trok niet in het beschadigde nes. Een dag later bleef het volk nog steeds buiten zitten. Dit toen in de kast geschept. Ik ben ook bang dat de werkbijen en koningin dit niet overleefd hebben. Gelukkig dat we nog midden in de zomer zitten. Ik hoop nog op enig herstel. Iemand nog tips?
Bijlagen
IMG_20220721_182129B.jpg
ingestort nest

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Nest ingestort door hitte

Bericht door Fish » vr 22 jul 2022, 15:08

Er is iets gefaald met de warmtehuishouding. Ik zou zeker kijken of je genoeg ventilatie hebt in de kast, en of je misschien een zwart dak hebt of iets dergelijks wat moet worden aangepast? Misschien stonden ze ook te krap?

Een pluspunt is dat ik nog bijen zie, als je zegt dat de ingang versperd was dan had het nóg erger af kunnen lopen.

Wat is er overgebleven in de kast qua raat?

Grote kans dat het leeuwendeel van het broed is overleden. Mocht je meerdere volken hebben, dan zou je kunnen proberen om een raam broed over te hangen. Mogelijk dat dit de zwerm bijen verleidt om weer naar binnen te trekken. Vervolgens opletten of er doppen getrokken worden.

Gebruikersavatar
reijmerink-brus
Berichten: 3
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 22:17
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Dirkshorn
Contacteer:

Re: Nest ingestort door hitte

Bericht door reijmerink-brus » vr 22 jul 2022, 22:38

Dank!
Er liggen losse raten met broed op de bodem, een deel is echt gesmolten en een klein deel hangt nog.
De kast staat deels op het noorden, maar wel in de zon op het heetst van de dag en inderdaad hadden ze achteraf meer ruimte konden hebben.
David

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nest ingestort door hitte

Bericht door Jaap v.Popering » za 23 jul 2022, 06:06

In de zomermaanden afdekken met een stuk piepschuim of iets dergelijks voorkomt zulke ervaringen .

jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Nest ingestort door hitte

Bericht door jjmvaningen » za 23 jul 2022, 11:08

er zijn meerdere mogelijkheden om instorting te beperken (mij is het vroeger ook overkomen, maar voorkomen zal nooit lukken, beperken wel), zoals:

- ventilatie (kast met varroarooster, zodat kast kan "doorluchten");

- kastkleur (wit of geel absorbeert bijna geen warmte en geleidt geen warmte);

- kastplaatsing (onder boom, in de schaduw);

- water in de buurt (bijen kunnen dan in de kast water verdampen, dat onttrekt warme uit de kast, mits voorzien van rooster, ander circuleert de vocht alleen maar in de kast);

- onder (aluminium) dekplaat piepschuim, zodat dekplant geen warmte kan doorgeven; op de dekplank kan je bijna een ei bakken);

- (oude) wit laken over kast, waarbij vliegopening wel open blijft;

- omgekeerde lekbak van wasmachine (met een steen er boven op om te voorkomen dat e.e.a. wegwaait);

- en zo zijn er nog meer huis/tuin en keukenmiddeltjes.

groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten