vliegen er nog bijen bij jullie?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

vliegen er nog bijen bij jullie?

Bericht door sikkie68 » vr 25 nov 2022, 15:03

hoi allen
bij mij op de stal in Den Haag vliegen er vandaag weer bijen ( 11 graden) ook weer een 30 dode op de grond... als het koud (3 graden) is geen een! t zijn dr niet veel maar toch zie ik ze liever op tros.. t zullen de laatste oude vliegbijen wel zijn die hun laatste taken uitvoeren...... grrr daar troost ik mezelf mee..... :doh: :think: :shifty:
heb de 4 kasten gevoeld en 3 van de 4 planken voelen toch iets warm: broed dus! heb de dames augustus behandeld, begin september in gewinterd met ruim voldoende voer... tis ook veel te warm geweest afgelopen maand ..

ben nieuwsgierig naar jullie bevindingen ik hoop dat ik niet de enige ben!
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: vliegen er nog bijen bij jullie?

Bericht door Primus » vr 25 nov 2022, 15:57

sikkie68 ,

Ik zie hier bij mij nog bijna dagelijks bijen in en uit vliegen, op zich is dat met deze temperaturen normaal. En inderdaad ik zag ze ook liever op tros zitten maar het is nu eenmaal zo. En vorige week heeft het hier eigelijk de eerste paar nachten gevroren en dan kun je er van op aan dat ze 3 weken later meestal broedvrij gaan zijn, maar ook dit is geen zekerheid met deze temperaturen van boven de 10°. Maar er zijn nog van die jaren geweest en meestal als ze voer genoeg hebben en de winter met straffe vriestemperaturen niet ineens invalt is dat allemaal geen probleem. Ik ben er nog gerust in zeker als ze een defige varaobestrijding gehad hebben in de zomer. Hopelijk wordt het tegen de korste dag koud genoeg om ze te behandelen indien nodig met oxaalzuur.
Veel succes nog.
MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten