Moerdop in kieler en dan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Moerdop in kieler en dan?

Bericht door Vlinder » zo 07 mei 2023, 19:54

Ik heb van de 10 doppen uit een kast er 2 aan elkaar, 1 mooie grote en 1 iets beschadigde moerdop in een kielerkastje gedaan. In het kielertje zit fondant en voorbewerkte ramen en gaas. Ze staan nu op een koele plek bij mij thuis om ze 1x daags te sproeien met water. Ik had verwacht dat de moerdoppen al klaar waren om uit te laten lopen, maar dat bleek niet zo te zijn.
**Ik heb dit niet eerder zo gedaan en weet niet hoe lang ze nu dicht moeten blijven?
**Kunnen ze terug naar de bijenstal en dan op een 6 ramer geplaatst worden?
**Moeten ze naar een andere plek?

Groetjes :be3:

(Ik heb al wel 1x koninginnen laten i lopen in een kielertje)
Ze maken constant een hard, zoemend gel uid.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moerdop in kieler en dan?

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 mei 2023, 23:19

Vlinder je moet weten hoe oud de doppen zijn dan weet je wanneer de dop(pen) uitlopen.
Als zo`n jonge moer een dag en nacht in het nog gesloten kastje rond loopt zet je dit laat in de avond in het donker open op zijn plek.
Ze moeten naar een andere plaats bijen zijn ingevlogen op je bijenstand.
Verder hoop ik dat je bijen hebt gebruikt uit het volk waar de doppen zijn aangezet.
Bijen uit een moergoed volk gaat niet of zeeeer moeizaam!!
Verder raad ik je aan om een boek te lezen over koninginnenteelt! Geeft rust voor jou en het bijenvolk. :think:
!Hans.

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: Moerdop in kieler en dan?

Bericht door Vlinder » ma 08 mei 2023, 01:05

De laatste controle, was tevens de eerste. Eind april. Ik heb toen een broedkamer weg gehaald om naar 1baks imkeren over tegaan. Die weken erna waren koud en nat. Vorige week had gekund, maar had ik vakantie. Het zat me niet lekker, maar collega imker zag niets ongewoons.

Zaterdag 6 mei ben ik direct naar de bijen gegaan en hingen ze massaal aan de buitenkant. De stemming van de dames was geïrriteerd, dus is er een broedaflegger gemaakt. Zondag 7 mei hebben we de doppen gedaan. Waren ze heel meegaand. Als ik het xo inschat zijn ze zo'n 9 dagen oud, jong. Er zitten bijen in uit het eigen volk.

**kunnen de kielers nog 4 dagen binnen staan, vochtig makend?
**deze komen uit een moergoed volk.
**Is het principe niet gelijk aan de broedaflegger, i.v.m. op eigen bijenstand staan. Anders zou ik ze kunnen laten bevruchten ergens anders en ze dan op de goede plek plaatsen?

Het is zeker interessant om meer te weten over koninginnenteelt.
Bedankt voorhet meedenken.

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: Moerdop in kieler en dan?

Bericht door Vlinder » ma 08 mei 2023, 19:55

Ah, wie helpt meedenken? Morgen zitten ze al 2 dagen in een kielertje. Stel ik zet dag 4 de kastjes open en de moerdop is nog niet open, wat kan ik dan verwachten?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerdop in kieler en dan?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 08 mei 2023, 21:00

Ik doe dat met Apidea kastjes , die doe ik altijd op de avond laat na het vullen open en de koningin loopt vanzelf uit . Hier nog een schema over de koninginnen kweek .
341696290_778857373749623_6370001717793331388_n.jpg

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Moerdop in kieler en dan?

Bericht door Fish » di 09 mei 2023, 11:31

Vlinder schreef:
ma 08 mei 2023, 19:55
Ah, wie helpt meedenken? Morgen zitten ze al 2 dagen in een kielertje. Stel ik zet dag 4 de kastjes open en de moerdop is nog niet open, wat kan ik dan verwachten?
Ik wil wel helpen meedenken maar ik ben erg verward door je verhaal. Zie dit niet als aanvallend, maar je hebt het niet allemaal volgens het boekje gedaan.

Je zag afgelopen zaterdag bijen buiten hangen en ze waren geïrriteerd. Je besluit een broedaflegger te maken. Heb je wel de kast geïnspecteerd of waar is deze beslissing op gebaseerd? Je zou dan de doppen al moeten hebben gezien? Mijn alarmbellen gaan dan af, ben je misschien al je oude moer verloren? Uit alles wat ik lees blijkt dat je al gesloten doppen zou moeten hebben? Als je eind april hebt gekeken en toen hebt beslist om ze krapper te zetten, dan krijg ik nog veel meer vragen. Maar dit even terzijde.

Een dag later heb je doppen gedaan. Wat bedoel je met doppen gedaan? Je had de dag hiervoor een broedaflegger gemaakt, zijn dit dan doppen die er al in zaten, of doppen die net zijn opgetrokken vanwege het maken van de aflegger? Had je de doppen de dag hiervoor al gezien? Waren ze toen al dicht of nog open?

De doppen die je hebt gedaan, je schat ze 9 dagen oud. Zie ook de kalender van Jaap; op de leeftijd dat je ze waarschijnlijk hebt overgehangen zijn ze erg kwetsbaar. Eigenlijk verkeerd getimed.

Een hard, zoemend geluid wat je omschrijft is over het algemeen een teken van moerloosheid. Dit zou moeten wegtrekken als je er een goede dop in hebt hangen. Als je de doppen op een kwetsbaar moment hebt overgehangen, zou het kunnen dat de moertjes zijn overleden. Zet je het kastje dan open, dan vliegt het kastje meestal leeg.

Je andere vragen:
Op een zesramer plaatsen, nee dat gaat niet. Daar heb je niet genoeg bijen voor in je Kieler. En je verliest een deel ivm ingevlogen vliegbijen op eigen stal.
Moeten ze naar een andere plek? Zou wel het beste zijn, als het echt niet kan dan verlies je een deel van je (vlieg)bijen.
Kunnen ze 4 dagen binnen staan? Ik denk het wel, als je ze koud en donker wegzet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten