Moerloos volk en zwermdoppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Moerloos volk en zwermdoppen

Bericht door BertM » di 23 mei 2023, 21:28

Helaas werd mijn vraag op de FB groep verwijderd, misschien hier meer succes

Ik heb een groot moerloos volk: 2 broedkamers en 3 honingkamers vol bijen.
Aflegger van vorig jaar.
6 weken geleden zag ik gesloten doppen en geen brias. Helaas maar 2 doppen die wel zijn uitgekomen maar tot nu toe geen broed. Alles is uitgelopen in de broedkamer.
Een collega imker gevraagd of hij wat brias had voor een test ( heb zelf nog één volk welke de winter heeft overleeft maar die zijn nogal defensief.. )
Nu bleek dat de kast met het beoogde brias vol zat met gesloten zwermcellen, dus ik heb een raampje met ( gesloten) zwermcellen, ongeveer 4 stuks, in mijn kast met moerloos volk gehangen.

Nu krijg ik de mededeling dat als ik er meerdere in laat zitten het volk gaat zwermen zogauw de koninginnen uitlopen..
Nu is mijn gedachte juist ik laat ze zitten zodat mijn kans op een nieuwe koningin hoger is.

Risico 1: ik breek alles weg en hoop dat ze redcellen gaan aanmaken, zodat ik weet dat er geen koningin aanwezig is.

Risico 2: ik laat 1 cel staan en breek de rest weg en hoop dan dat deze ene cel een koningin oplevert.

Risico 3: laat alles staan en hoop dat ze niet gaan zwermen ( er is immers geen zwermdrift?) ze lossen het onderling wel op.

Risico 4: de dames slopen ze weg en zijn ter dode opgeschreven of mken redcellen aan.

Risico 5: er zit ergens (nog) een onbevruchte koningin.

Wat is wijsheid in deze?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerloos volk en zwermdoppen

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 mei 2023, 22:28

Na zes weken zou ik mij zorgen maken of er al leggende werkbijen in zitten , misschien heb je geluk . Maar dan zal er misschien een onbevrucht moertje op kunnen lopen .

Verder kan ( indien dat mogelijk is ) je 's avonds gaan luisteren of je een jonge koningin hoort tuten dan kan je de resterende nog even breken .
Nu nog een keer redcellen aanzetten zal waarschijnlijk ook niet meer lukken .

BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Moerloos volk en zwermdoppen

Bericht door BertM » wo 24 mei 2023, 06:36

Jaap v.Popering schreef:Na zes weken zou ik mij zorgen maken of er al leggende werkbijen in zitten , misschien heb je geluk . Maar dan zal er misschien een onbevrucht moertje op kunnen lopen .

Verder kan ( indien dat mogelijk is ) je 's avonds gaan luisteren of je een jonge koningin hoort tuten dan kan je de resterende nog even breken .
Nu nog een keer redcellen aanzetten zal waarschijnlijk ook niet meer lukken .
Precies mijn idee Jaap.
Er zitten nog geen leggende werkbijen in, er zit nul broed in. Dus dat geluk heb ik (nog).
Dat er een onbevrucht moertje inzit zou inderdaad ook kunnen, maar die kan ook niet eeuwig op bruidsvlucht Afbeelding
Kast zit zo vol dat zoeken bijna onmogelijk is.
Vreemde is dat ze niet bruisen en zeer vriendelijk en raatvast zijn.
Bouwdrift is eraf, de laatste honingkamer wordt niet verder uitgebouwd.
Eigenlijk zijn ze net op een ongelukkig moment moerloos gewordenAfbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerloos volk en zwermdoppen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 mei 2023, 08:05

Dan zou ik het volk af laten vliegen op desnoods een kast met brias , en daarna het restant door een moerrooster laten lopen .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten