Help? Niet gepland wel gewenst imker geworden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BlijeBij
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 jun 2023, 09:42
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Contacteer:

Help? Niet gepland wel gewenst imker geworden?

Bericht door BlijeBij » do 29 jun 2023, 10:04

Beste iedereen,

Zoals de titel doet vermoeden ben ik niet gepland maar wel gewenst amateur imker :be3: geworden deze week.

Even een verhaal vooraf..

Uit een erfenis heb ik oude imkermaterialen meegenomen van mijn opa. Een antieke beroker (jaren 40-50), bijenmes, het oude pak van mijn opa, een aantal oude kasten waarvan ik er één van heb bewaard.

Ik had geen intentie om bijen te houden maar deze spullen puur als decoratieve waarde te behouden met een aantal foto's van mijn familie. Nu heb ik de enige kast afgelopen week buitengezet zodat ik wat tijd en ruimte had om wat spullen op te bergen. Jullie raden het waarschijnlijk al, ik heb nu een behoorlijke groep van bijen die in en uit vliegen. Als een held op sokken (voor het eerst honderden zoemende bijen benaderen) heb ik de kast opengemaakt en zag wat raampjes, waarvan twee hele oude met grijze kleur. Ze zijn druk bezig en ze gaan niet door het metalen rooster heen die tussen de twee lagen van de kast zitten, ze laten me zelfs met rust als ik in de buurt van de kast ben, dus ze hebben het naar hun zin? Hoe weet ik welke soort bij er is aangevlogen? De koningin heb ik met veel speurwerk gevonden maar deze was ongemerkt.

Maar nu komt het? Wat nu in de eerste periode? Ik ben gestart met literatuur te verzamelen en heb nu als eerste stap nieuwe ramen en was gehaald voor de 'eerste verdieping van de kast', het metalen rooster heb ik tijdelijk uit de kast gehaald. De was en de raampjes zijn gretig door de dames ontvangen.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Help? Niet gepland wel gewenst imker geworden?

Bericht door Eddy Geurtsen » do 29 jun 2023, 10:43

Proficiat! Lang niet iedereen kan zeggen dat zijn hobby is komen aanvliegen.
Kijk eens op de website van de NBV, de Nederlandse Bijenhouders Vereniging.
Daar kun je zien of er een imkervereniging bij jou in de buurt is, daar zijn vast wel behulpzame mensen die je hier mee kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Help? Niet gepland wel gewenst imker geworden?

Bericht door Fish » vr 30 jun 2023, 09:08

Knap hoor, dat je al de koningin hebt kunnen vinden. Dat lukt veel beginnend imkers nog niet.

Ik weet niet of je de oude spullen gebruikt, maar even oppassen voor asbest bij de beroker. Een nieuwe is ook niet zo duur meer tegenwoordig.

Je vraag is wat nu in de eerste periode. Probeer je vooral te focussen op wat er komen gaat; de winter. De langste dag is alweer geweest en eigenlijk zijn de volkeren al in grootte aan het afnemen. Dat geldt misschien niet voor een zwerm (?) als die van jou, maar goed om in je achterhoofd te houden dat het al "laat" in het jaar is. Met dat in gedachten; vergeet honing dit jaar. Zorg ervoor dat ze minstens één volledige broedkamer aan ramen hebben uitgebouwd, en probeer ook die oude grijze ramen te vervangen om hygiënische redenen. Je had het over een rooster, maar extra ruimte zou ik zsm wegnemen. Probeer in te schatten hoe groot het volk is, als het geen groot volk is zou ik ze misschien zelfs bij gaan voeren nu al. Dan bouwen ze wat sneller.

Afhankelijk van jouw drachtomgeving en de grootte van het volk zullen ze wel/niet genoeg voer halen voor de winter. Je zou dat in augustus/september even moeten checken. Dan kun je nog bijvoeren. Dat moet er echt uiterlijk eind september/half oktober in zitten. En vergeet een eventuele behandeling tegen mijt niet.

Succes!

BlijeBij
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 jun 2023, 09:42
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Contacteer:

Re: Help? Niet gepland wel gewenst imker geworden?

Bericht door BlijeBij » vr 30 jun 2023, 14:05

Fish schreef:
vr 30 jun 2023, 09:08
Knap hoor, dat je al de koningin hebt kunnen vinden. Dat lukt veel beginnend imkers nog niet.
Fish schreef:
vr 30 jun 2023, 09:08
Ik weet niet of je de oude spullen gebruikt, maar even oppassen voor asbest bij de beroker. Een nieuwe is ook niet zo duur meer tegenwoordig.
Vroeger heb ik veel meegekeken over de schouders en ik had ook een portie geluk. Ik kon mij herinneren dat ik heb gezien dat hij vroeger rook door de ingang blies, thee ging zetten en dat de koningin op het hoogste punt zou zitten (in dit geval tegen de deksel). Ja, het zal geen schoonheidsprijs verdienen maar door gebrek van kennis heb ik hetzelfde gedaan. Ik heb nog een oud flesje tijmolie staan waarmee ik de kast wil behandelen, alleen nog even kijken hoe.

Ik ben begonnen met de boeken van Kaspar Bienefeld om meer inzicht te krijgen en een nieuwe beroker besteld.
Eddy Geurtsen schreef:
do 29 jun 2023, 10:43
Proficiat! Lang niet iedereen kan zeggen dat zijn hobby is komen aanvliegen.
Kijk eens op de website van de NBV, de Nederlandse Bijenhouders Vereniging.
Daar kun je zien of er een imkervereniging bij jou in de buurt is, daar zijn vast wel behulpzame mensen die je hier mee kunnen helpen.
Ik ga eens informeren, zullen er ongetwijfeld wel zijn in Zuid-Limburg! Bedankt!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten