zit er Propolis in afval na was smelten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Arnolddijkstra
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 jul 2023, 17:45
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnivoor buckfast
Contacteer:

zit er Propolis in afval na was smelten

Bericht door Arnolddijkstra » do 20 jul 2023, 17:59

Goedemiddag

Ik ben beginnend imker en inmiddels eigen wassmelter gemaakt werkt best goed gelukkig
Nou hou je daar best wat rest afval van maar zit hier geen Propolis in?

Miss domme vraag of al vaker gesteld (kon zo 123 niet vinden)
Maar is er een manier hoe je dat er dan uit kan filteren

Ik hoor het graag
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: zit er Propolis in afval na was smelten

Bericht door Fish » vr 21 jul 2023, 08:33

Ja, in dat afval zit propolis en daarnaast ook nog bijenwas, poppenhuidjes en dergelijke. Voor zover ik weet bestaat er geen manier om dat te filteren. Bovendien is het al verhit geweest, en alle in water oplosbare bestanddelen van propolis zijn ook grotendeels verloren gegaan in het proces.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zit er Propolis in afval na was smelten

Bericht door Astrid Schoots » vr 21 jul 2023, 09:51

Beste Arnold,
dat afval kan je prima composteren, het verandert na ongeveer een jaar in prachtige rulle aarde, rijk aan humus en mineralen.
Beetje mengen door je GFT en bladafval, licht vochtig houden (afdekken) en wormen en microbeestjes doen de rest.
Als het je om propolis te doen is, dan moet je dat bij het schoonkrabben van raampjes en binnenbakken al zoveel mogelijk onderscheiden van was.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: zit er Propolis in afval na was smelten

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 21 jul 2023, 18:32

Bij het uitsmelten van gebruikte raampjes (in mijn eigenbouw wassmelter) laat ik de massa op een oud moerrooster uitlekken. Daaronder staat een emmer waarin alles terecht komt dat door het rooster glipt. Behalve de mooie was inderdaad poppenhuidjes en propolis.
Meestal doe ik het dan nog een keer in een grote pan met flink water om het nogmaals te smelten, dan langzaam laten afkoelen.
Aan de onderkant van de gestolde wasbodem kun je dan al flink wat troep afkrabben, maar vaak zitten er nog overal poppenhuidjes tussen.
De wasbodem in stukken breken en in een nylonkous uitsmelten geeft vaak al een mooi resultaat. De groenachtige laag aan de onderkant van de wasbodem zal vooral bestaan uit die propolisresten (neem ik aan). Als je dat afkrabt hou je uiteindelijk een mooi stuk was over. Een weekje bij het raam in de zon leggen zorgt ervoor dat de was nog wat bleekt, probeer maar eens met een plaatje kunstraat.
Bij vaker opsmelten (en stollen en afkrabben) geeft een steeds zuivere was.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten