bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jan Willem
Berichten:5
Lid geworden op:ma 18 sep 2023, 12:03
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:
bijvoeren

Bericht door Jan Willem » ma 18 sep 2023, 12:09

Goedemiddag,

Sinds een aantal dagen ben ik mijn imker avontuur begonnen.
Ik heb 1 carnica volk, en ben ze op dit moment aan het bijvoeren.
Gisteravond heb ik 3 liter suikerwater gegeven, en vandaag is het al volledig op! Is dit normaal? Hebben ze te weinig voer? Ik zie ze nog steeds druk binnen komen met nectar en stuifmeel. Ook de kast is zwaar dus zou genoeg voer moeten bevatten.

Mvg,

Jan Willem

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door Fish » ma 18 sep 2023, 12:31

Hallo Jan Willem,

Geef je suikerwater om in te winteren? In dat geval is het niet abnormaal dat ze dit in een nachtje allemaal in de raat opslaan.

Of de kast zwaar is of niet is zegt mij even niets, voor hetzelfde geld is de kast gemaakt van betonplex. Je noemt ook niets over hoe veel bakken het volkje heeft. Het is mogelijk dat je een foute inschatting kan maken als beginner, vandaar dat ik je zou aanraden om simpelweg de ramen met (gesloten) voer te tellen. Dit geeft je een redelijk goede inschatting over hoeveel voer er voor de bijen beschikbaar is deze winter. Hoeveel dit zou moeten zijn heb je hopelijk dit jaar op een beginnerscursus geleerd.

Bureveld
Berichten:39
Lid geworden op:vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door Bureveld » ma 18 sep 2023, 22:25

Hey Jan Willem, hier een startend imker ook.
Ik ben ingewinterd inmiddels en heb 11 kilo voer in mijn kast, iets meer denk ik, maar afgerond zal het dat ongeveer zijn.
Maar het is wel handig om te weten hoeveel bezette ramen je hebt.
Ik heb een kleine 4 bezette ramen, nieuw volk, dit jaar juli gestart.
Volk zit er goed en gezond uit, in overleg met mijn mentor besloten het bij deze 11 kilo te laten.

Jan Willem
Berichten:5
Lid geworden op:ma 18 sep 2023, 12:03
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door Jan Willem » di 19 sep 2023, 00:07

Fish schreef:
ma 18 sep 2023, 12:31
Hallo Jan Willem,

Geef je suikerwater om in te winteren? In dat geval is het niet abnormaal dat ze dit in een nachtje allemaal in de raat opslaan.

Of de kast zwaar is of niet is zegt mij even niets, voor hetzelfde geld is de kast gemaakt van betonplex. Je noemt ook niets over hoe veel bakken het volkje heeft. Het is mogelijk dat je een foute inschatting kan maken als beginner, vandaar dat ik je zou aanraden om simpelweg de ramen met (gesloten) voer te tellen. Dit geeft je een redelijk goede inschatting over hoeveel voer er voor de bijen beschikbaar is deze winter. Hoeveel dit zou moeten zijn heb je hopelijk dit jaar op een beginnerscursus geleerd.
Hallo,

suikerwater inderdaad. En goed om te weten dat ze het in een nachtje naar binnen kunnen werken. Wat een vreetzakken :D
Het is een segeberger kast met een nieuw volk, en ik heb de online cursus gevolgd bij hammerhof. Jullie vast niet onbekend. Als het wat minder regenachtig is zal ik de ramen tellen, want ik ben ook razend benieuwd wat er aan voer in zit. Bedankt voor je antwoord.

Jan Willem
Berichten:5
Lid geworden op:ma 18 sep 2023, 12:03
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door Jan Willem » di 19 sep 2023, 00:13

Bureveld schreef:
ma 18 sep 2023, 22:25
Hey Jan Willem, hier een startend imker ook.
Ik ben ingewinterd inmiddels en heb 11 kilo voer in mijn kast, iets meer denk ik, maar afgerond zal het dat ongeveer zijn.
Maar het is wel handig om te weten hoeveel bezette ramen je hebt.
Ik heb een kleine 4 bezette ramen, nieuw volk, dit jaar juli gestart.
Volk zit er goed en gezond uit, in overleg met mijn mentor besloten het bij deze 11 kilo te laten.
Hoi Bureveld,

Doe je 11 kilo in een keer in je kast voor de gehele periode? Hoeft dat niet verdeeld te worden over de weken?
Prachtig hè, zo'n nieuw avontuur. Ik kan soms uren bij de kast zitten om te kijken wat ze doen. Zo mooi.

Bureveld
Berichten:39
Lid geworden op:vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door Bureveld » di 19 sep 2023, 06:55

Ja echt geweldig, ik moet mezelf beheersen niet dagelijks in die kast te kijken.
Ik hang soms een uur over de rand heen kijken naar de vlieg plank.
Ik ben in juli, eind juli, gestart met elke dag een halve liter suikerwater omdat het volk nog moest groeien.
Eind augustus nog 7 liter in twee keer er bij gedaan met dit als resultaat.
Mijn voerbak kan 6 liter hebben maar dat durfde ik niet aan omdat het risico op morsen of overlopen dan groter was.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door Fish » di 19 sep 2023, 10:40

Ik zou het voor het gemak bij zo'n 2 tot 3 liter per keer houden, anders heb je kans dat het broednest verzuipt.

Online cursussen ben ik zelf juist niet echt bekend mee, ik ben reuze benieuwd hoe je dit hebt ervaren. Ik hecht ontzettend veel waarde aan het praktijkgedeelte van een beginnerscursus. Heb jij na het volgen van zo'n online cursus het idee dat je goed, zelfstandig imkeren kan het komend jaar?

Bureveld
Berichten:39
Lid geworden op:vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door Bureveld » di 19 sep 2023, 19:47

Dat heb ik zelfs na mijn praktijk lessen niet eens. Ben echt enorm blij met een mentor.
Iemand die af en toe meekijkt en op afstand gewoon tips kan geven.
Je leert het toch echt door veel te doen en te ervaren wat de consequenties van jouw handelen zijn.

Jan Willem
Berichten:5
Lid geworden op:ma 18 sep 2023, 12:03
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door Jan Willem » do 21 sep 2023, 08:31

Fish schreef:
di 19 sep 2023, 10:40
Ik zou het voor het gemak bij zo'n 2 tot 3 liter per keer houden, anders heb je kans dat het broednest verzuipt.

Online cursussen ben ik zelf juist niet echt bekend mee, ik ben reuze benieuwd hoe je dit hebt ervaren. Ik hecht ontzettend veel waarde aan het praktijkgedeelte van een beginnerscursus. Heb jij na het volgen van zo'n online cursus het idee dat je goed, zelfstandig imkeren kan het komend jaar?
Dit is een basis cursus met vooral weetjes en handige videos. Maar ik ga volgend jaar een beginnerscursus volgen. Die van dit jaar zat vol.

michel b
Berichten:13
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds:2023
Aantal volken:2
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Lummen, België
Contacteer:

Re: bijvoeren

Bericht door michel b » wo 27 sep 2023, 22:10

Hier ook een beginnend imker, maar ik heb net het tegenovergestelde.
In mijn 2 kasten heb ik een pak apifonda suikerpasta gelegd, en dacht dat dat wel op zou zijn na 1w. (had berekend dat elke kast nog 5kg suiker nodig had).
Na 1w bijna niet van gegeten.
Ik heb wel een mooi veld raapzaad/koolzaad op 1km afstand dat pas begint te bloeien, en ik zie ze nog veel stuifmeel binnenhalen.
Zouden ze dat prefereren terwijl ze de suikerpasta voor hun neus hebben liggen?
Ik heb het wel op de honingkamer gelegd, en niet op de broedkamer. Heb de honingkamer laten zitten omdat er nog veel honing inzat. (Niet eruit gehaald omdat het niet verzegeld genoeg was en ik nadien mijn thymovar behandeling gestart ben)

Michel :doh: :doh:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten