Lengte van bijen angel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Lengte van bijen angel

Bericht door JBrouwer » di 26 sep 2023, 17:19

Beste forumleden.

Weet iemand hier wat de gemiddelde lengte is van de angel van de hier veel voorkomende bijensoorten?

Op internet kon ik zo snel niets vinden. Wel een onderzoek waar Apis Cerana in voorkomt. Die is wat kleiner dan de hier voorkomende soorten heb ik begrepen dus misschien niet rechtstreeks te vergelijken.

Dat onderzoek is hier te vinden:

https://www.nature.com/articles/s41598- ... 00.18%20mm.

De angel van die Cerana is gemiddeld 1,61 (± 0,18) mm. Dat is overigens veel kleiner dan ik had verwacht.
De angel van een wesp uit hetzelfde onderzoek was gemiddeld 2,67 (± 0,38) mm. Dat is al een beetje langer.

Heeft iemand een idee?

Groet, Jeroen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door Hans van der Post. » di 26 sep 2023, 22:41

Zoektocht IMKERPEDIA:
Zoekresultaten
Naar navigatie springenNaar zoeken springen
lengte angel
Resultaat 1 van 1
Inhoudelijke pagina's
Multimedia
Alles
Uitgebreid
Uiterlijk van onze honingbij
...n de ondersoort, geel tot donkergrijs gekleurde haarbanden, waarvan ook de lengte per ondersoort verschillend kan zijn. ** Achteraan het achterlijf zit de angel. Verder kunnen op ieder segment ademhalingsopeningen (stigmata) gevonden wo
2 kB (274 woorden) - 26 sep 2015 23:05

Je kunt ook een bij slopen en dan vind je ongeveer 2. 1/2 mm

https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.ph ... fulltext=1
!Hans.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door JBrouwer » wo 27 sep 2023, 00:00

Dag Hans,

Dank voor de reactie.
Dat artikel op imkerpedia had ik ook gevonden. Daar staat geen lengtemaat bij.

Jouw 2,5 mm is genoteerd. Ik hoop dat er nog wat reacties komen en anders moet ik maar een paar bijen demonteren om een en ander na te meten.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door Fish » wo 27 sep 2023, 09:25

Wat ga je met deze informatie doen?

DontPanic
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door DontPanic » wo 27 sep 2023, 11:00

Hier een artikel dat de 2.5mm van Hans bevestigd voor apis mellifera.
The stinger of the worker bee is small, reaching approximately 2.5mm in length
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 422301180X

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 sep 2023, 23:04

Ja het wordt wat ingewikkeld al je kunstraat gebruikt waar iets kleinere bijen uit komen.
Dan zal de angel ook tiende mm kleiner zijn.
!Hans.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door JBrouwer » do 28 sep 2023, 13:33

Dank voor de reactie heren. Nuttige informatie.

@Hans: Ik houd het zekerheidshalve maar bij de grootste maat bij. :-)

Groet, Jeroen

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door JBrouwer » do 28 sep 2023, 14:33

Fish schreef:
wo 27 sep 2023, 09:25
Wat ga je met deze informatie doen?
Beste Fish,

Daar past een tweeledig antwoord bij:

1- Voor een van mijn andere hobby's zit ik nogal eens in het bos. Of heel vroeg in de ochtend, of de hele avond en soms 's nachts. In de streek waar ik vaak zit (Duitsland) heb je nog echt grote bossen met veel struiken en ondergroei, en daardoor ook geweldige aantallen steekbeesten. Regelmatig zit er een wespen- of horzel of dazennest en de diverse soorten muggen zijn onmogelijk te tellen. Complete wolken.

Maar goed, normaal gesproken bescherm ik me met stevige kleding en liters DEET. In de zomer en herfst -wanneer al die steekbeesten er zijn- dan is stevige kleding niet plezierig want te dik en veel te warm en bovendien beschermt het nog steeds niet tegen stekerij. Van alles en nog wat prikt gewoon door je kleren heen.

Dus ik wil een dunne broek en jas (laten) maken die als eigenschappen heeft: Heel licht, heel soepel, geruisloos, ventilerend (je moet een zacht briesje door de stof heen kunnen voelen) zeker niet te warm dus en de stof moet beschermen tegen stekend ongedierte.
Het laag op laag principe werkt wel, maar als je stof kiest die zo'n fijne structuur heeft dat een angel er niet door gaat is dat veel te dicht en zwaar / warm.

Nu bestaat er spul dat heet Air mesh. Dat is veelal van twee lagen kunststof die door verticale vezels uit elkaar worden gehouden. De tussenafstand zit dan zo'n beetje tussen de 0,5 en 6 mm. afhankelijk welke variant je neemt.

Hier staat er een met een tussenafstand van 2,5 mm. Ze zijn er dus ook dikker.
https://www.actiefstoffen.nl/Space-Mesh ... l-Air-Mesh

Als je aan de binnenkant een gladde katoenen voering doet en aan de buitenkant een dun laagje stof dat mogelijkerwijs ook nog een beetje vuilafstotend is dan kun je van zo'n samenstelling de gewenste kledingstukken (laten) vervaardigen.
Het lijkt een heel pakket, maar is erg zacht en soepel.

Omdat de mesh tussenlaag een bepaalde vooringestelde dikte heeft kun je die zo kiezen dat het gros van de prikbeesten er niet doorkomt, gewoon om het feit dat de angel niet lang genoeg is. :be5:
Daarom was ik ook op zoek naar lengten van angels. Nou kom je in de bossen en velden niet heel vaak bijenzwermen tegen, maar als ik de angellengtes bekijk van andere diertjes dan zou ik met ca 4 - 5 mm. dikte goed moeten zitten.

Nou denk je misschien; dat is een hoop gedoe voor een paar muggenbeten. Maar als je daar het struikgewas inloopt zonder een goede vorm van bescherming, heb je binnen enkele minuten tientallen beten te pakken. En als je veel geluk hebt alleen van muggen.
De laatste keer ben ik ondanks alle voorzorgen stevig geprikt. Twee keer op een been door een onbekend beest. Dat werden enorme bulten waar ik zeker een maand last van heb gehad.

2-

Een kennis van me wil (weer) gaan imkeren. Hij heeft echter een sterker wordende allergische reactie op bijen en wespensteken.
Hij heeft dus jaren geleden de hobby al opgegeven.
Een imkerjack of pak beschermd niet afdoende tegen steken. Daar prikken ze soms ook doorheen.
Gezien bovenstaand verhaal zou het (na uitgebreid testen natuurlijk) voor hem ook mogelijk moeten zijn om bijen te houden zonder elke maand een epi pen te moeten gebruiken.

Groet Jeroen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door Hans van der Post. » do 28 sep 2023, 14:46

Jeroen die kennis van jou, voordat hij weer bijen gaat houden eerst even naar de huisarts
om een verwijzing voor een test of hij allergische voor honingbijen steken is
!Hans.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Lengte van bijen angel

Bericht door JBrouwer » do 28 sep 2023, 14:54

Ja hij staat onder doktersbehandeling en heeft zo'n pen bij zich voor noodgevallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten