Beginnende Imker!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

HoningKoning
Berichten:8
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 21:27
Imker sinds:2023
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Contacteer:
Beginnende Imker!

Bericht door HoningKoning » wo 27 sep 2023, 21:38

Hallo iedereen!

Na rond loeren op dit forum ben ik toch met een vraagje blijven hangen en ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
Al jaren wil ik bijen gaan houden en nu is het eindelijk zover!
Ik heb me georienteerd en denk dat ik uit ben gekomen op Buckfast bijtjes, dit omdat ik er hele positieve dingen over lees hier.

Qua kast kom ik er nog niet echt uit.
De langstroth, Dadant of spaarkast.
De spaarkast lijkt me vrij simpel en heeft denk ik ook mijn voorkeur, het verschil tussen Dadant en Langstroth snap ik alleen niet helemaal!
Het ziet er zo ingewikkeld uit.

Ik heb contact gezocht met imkers uit mijn buurt maar daar heb ik niet hele verwelkomende ervaringen mee wat betreft kennis delen helaas!

En dus mijn vraagjes:
1, Wat is het verschil nou precies tussen die kasten? En kan ik ze eventueel zelf maken?
2, Waar haal je een volkje eigenlijk, en wat kost dat gemiddeld.

Heel erg bedankt voor de tijd en moeite alvast!

michel b
Berichten:13
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds:2023
Aantal volken:2
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Lummen, België
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door michel b » wo 27 sep 2023, 22:24

Als pas begonnen imker heb ik niet de wijsheid in pacht, maar zat een beetje met dezelfde vragen.

Ik heb dadant nicot kasten, zijn van plastiek. Werken prima. Heb ik omdat ik via een kennis 2 bijenvolken kon kopen inclusief die kast (2*200€).
Nadeel is dat de honingkast kleiner is dan de broedkast. Hierdoor kan je geen ramen uitwisselen tussen de 2 kastdelen en soms is dat gemakkelijk.

Verschil tussen de verschillende types is vooral de maat. Maakt verder niet zoveel uit. Als je een bevriend imker hebt, zou ik dezelfde kasten nemen. Op die manier kan je in geval van problemen (pas een koningin kwijt gehad en had dan een raam met open broed nodig) gemakkelijker ramen met broed uitwisselen. Niet teveel doen want anders kan je ziektes verspreiden, maar ik was toen toch blij dat ik 2 dezelfde kasten had.

De grote kasten met grote honingramen zijn soms zwaar om te hanteren, maar moet ook niet overdreven worden.
Verder heb ik de indruk dat elke imker zijn eigen kasten het beste vindt. :D :D
Je kan ze zelf maken, maar daar zou ik in het begin niet mee knoeien. Leer eerst maar werken met de bijen zelf, geeft in het begin al stress genoeg :lol: :lol:

En een bijenvolk dus best gewoon kant en klaar kopen bij een andere imker. Als je ergens een cursus volgt (moet je echt doen want anders is het gewoon te moeilijk), kan je daar meestal wel iets regelen.

Michel

HoningKoning
Berichten:8
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 21:27
Imker sinds:2023
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door HoningKoning » wo 27 sep 2023, 22:39

Hey Michel!

Dankjewel voor je reactie!
Dat klaart wel het een en ander op, haha.
Aan kasten werken is dan even op een laag pitje.
Mijn cursus begint in december pas, heb me al wel ingeschreven. Maar ik ben gewoon super enthousiast en wil eigenlijk al het een en ander beginnen op te zetten, zonder de bijtjes dan - zou niet willen dat ze dood gaan.

En 2 volken plus kast voor 200 is dus een schappelijke prijs?
Thanks! En daar kan je dan steeds delen opzetten hoe groter je volk wordt of?

Hoe is je koningin kwijt geraakt dan? En hoe bevalt het tot zover?
Super leuk om ook een beginner te spreken!

Groetjes!
Ray.

Bureveld
Berichten:39
Lid geworden op:vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Bureveld » wo 27 sep 2023, 23:13

Hier ook een beginner, volk net ingewinterd.
Ik zou een spaarkast nemen om mee te beginnen, bij de meeste cursussen leer je het ook met zo een kast.
Plus, zoals al werd vernoemd, vooral je mede cursisten als vele andere imkers werken met een spaarkast en dus zijn raampjes makkelijk uit te wisselen. Heeft mij al een keer goed geholpen.
Zou nu inderdaad geen volk meer starten, of je moet er een kunnen kopen ingewinterd en al. Qua kosten, geen idee.
Veel plezier, geweldige hobby echt. Heb al zoveel geleerd naast de cursus.

HoningKoning
Berichten:8
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 21:27
Imker sinds:2023
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door HoningKoning » wo 27 sep 2023, 23:18

Hey!

Leuk om te zien dat er zoveel nieuwe imkers zijn!
Wat is dat precies, ingewinterd? Ik zie daar veel over maar weet niet PRECIES wat het inhoudt.
Een ingewinterde koningin is ook een stuk duurder om de een of andere reden.

En spaarkast wordt t dus, dat is wel duidelijk haha.

Ray

michel b
Berichten:13
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds:2023
Aantal volken:2
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Lummen, België
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door michel b » wo 27 sep 2023, 23:43

Inderdaad, met alle soorten kasten kan je er steeds delen boven op zetten. In mijn geval grote broedkasten of kleine honingkasten. Volgend jaar ga ik eens proberen of ik ook met enkel kleine honingkasten kan werken. Dus 2 honingkasten boven elkaar is ongeveer even groot als 1 gewone broedkamer.

Ik heb dus 200€ betaald voor 1 volk inclusief kast. Schijnt een goede prijs te zijn vermits een plastieken kast ongeveer 150€ kost.

Koningin was weg. Reden ??? Daarom moet je wekelijks je kast controleren om te zien of er nieuwe eitjes bijkomen. Zoniet, oorzaak zoeken. In mijn geval koningin weg. Gelukkig maken ze een nieuwe koningin ALS ze eitjes of larven hebben.

Dus soms spannend, maar wel intrigerend.

Michel
HoningKoning schreef:
wo 27 sep 2023, 22:39
Hey Michel!

Dankjewel voor je reactie!
Dat klaart wel het een en ander op, haha.
Aan kasten werken is dan even op een laag pitje.
Mijn cursus begint in december pas, heb me al wel ingeschreven. Maar ik ben gewoon super enthousiast en wil eigenlijk al het een en ander beginnen op te zetten, zonder de bijtjes dan - zou niet willen dat ze dood gaan.

En 2 volken plus kast voor 200 is dus een schappelijke prijs?
Thanks! En daar kan je dan steeds delen opzetten hoe groter je volk wordt of?

Hoe is je koningin kwijt geraakt dan? En hoe bevalt het tot zover?
Super leuk om ook een beginner te spreken!

Groetjes!
Ray.

HoningKoning
Berichten:8
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 21:27
Imker sinds:2023
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door HoningKoning » do 28 sep 2023, 00:38

michel b schreef:
wo 27 sep 2023, 23:43
Inderdaad, met alle soorten kasten kan je er steeds delen boven op zetten. In mijn geval grote broedkasten of kleine honingkasten. Volgend jaar ga ik eens proberen of ik ook met enkel kleine honingkasten kan werken. Dus 2 honingkasten boven elkaar is ongeveer even groot als 1 gewone broedkamer.

Ik heb dus 200€ betaald voor 1 volk inclusief kast. Schijnt een goede prijs te zijn vermits een plastieken kast ongeveer 150€ kost.

Koningin was weg. Reden ??? Daarom moet je wekelijks je kast controleren om te zien of er nieuwe eitjes bijkomen. Zoniet, oorzaak zoeken. In mijn geval koningin weg. Gelukkig maken ze een nieuwe koningin ALS ze eitjes of larven hebben.

Dus soms spannend, maar wel intrigerend.

Michel
HoningKoning schreef:
wo 27 sep 2023, 22:39
Hey Michel!

Dankjewel voor je reactie!
Dat klaart wel het een en ander op, haha.
Aan kasten werken is dan even op een laag pitje.
Mijn cursus begint in december pas, heb me al wel ingeschreven. Maar ik ben gewoon super enthousiast en wil eigenlijk al het een en ander beginnen op te zetten, zonder de bijtjes dan - zou niet willen dat ze dood gaan.

En 2 volken plus kast voor 200 is dus een schappelijke prijs?
Thanks! En daar kan je dan steeds delen opzetten hoe groter je volk wordt of?

Hoe is je koningin kwijt geraakt dan? En hoe bevalt het tot zover?
Super leuk om ook een beginner te spreken!

Groetjes!
Ray.
Cool... Heb je dan ook je koninginnetje gemarkeerd met stift of iets?
en hoe bedoel je kleine honingkasten?
plastieken hoor ik ook wel goede dingen over overigens... ik zit te twijfelen hahaha

michel b
Berichten:13
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds:2023
Aantal volken:2
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Lummen, België
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door michel b » do 28 sep 2023, 09:31

Neen, koningin markeren is de volgende stap. Heb wel pas een goede tip gehad om eerst een paar keer te proberen met een dar. als die dood gaan is niet erg. Je koningin daarentegen wil je niet dood nijpen per ongeluk.

Met dadant zijn de broedkasten +-40cm hoog en de honingbakken 20cm. Dus je kan perfect 2 honingbakken op elkaar zetten, en dan heb je hetzelfde volume. EN dan kan je wel je honingramen en je broedramen switchen indien nodig.

Michel

Bureveld
Berichten:39
Lid geworden op:vr 28 apr 2023, 15:32
Imker sinds:2023
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door Bureveld » do 28 sep 2023, 23:27

Nu geen moer merken, kans dat het fout gaat is er en dat wil je niet. Lekker in het voorjaar soen, dan is het volk niet zo groot en is ze eenvoudiger te vinden.
I winteren is niks meer dan het volk een X hoeveelheid voedsel geven om de winter door te komen. Meestal gebeurt dit door te voeren met suikerwater wat ze dan opnemen en dat opslaan in de raten.
Dat wordt dan verzegeld en daar kunnen ze de winter mee in.

HoningKoning
Berichten:8
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 21:27
Imker sinds:2023
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Contacteer:

Re: Beginnende Imker!

Bericht door HoningKoning » vr 29 sep 2023, 03:36

Ohhh dat inwinteren is helemaal niet zo lastig dus.
Maar wordt dat dan ook een soort honing als ze dat in de raten stoppen, nee toch?

Ik heb tevens nu een soort bijen gemeenschapje gevonden die erg verwelkomend zijn.
Ik zit in limburg en woon hier nog niet zo lang dus ik ken nog weinig.
Lastig te vinden die bijen clubjes!
Als iemand nog tips heeft, graag. haha

Thanks for the replies - veel van geleerd tot zover.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten