Gladde kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Gladde kunstraat

Bericht door JBrouwer » di 24 okt 2023, 15:09

Misschien een domme vraag.
Weet iemand of er al eens gebruik is gemaakt van gladde kunstraat?
Dus zonder de ingeprinte zeshoekjes van welke maat dan ook maar wel zo ruw dat de bijen er goed houvast op hebben.

Bij wildbouw, dat kunnen die bijen heel goed, bepalen ze zelf de celmaat. Ik ben wel eens aan het meten geweest en dan zie je dat de bovenzijde van de raat vaak grotere cellen bevat dan de onderzijde. Waarom zou je überhaupt de celmaat voor die bijen willen voorschrijven? Heeft iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » di 24 okt 2023, 17:25

Ook een merkwaardige vraag van mijn kant, bij welke bijensoort heb je dit gemeten.
Er zit soms verschil in de soorten carnica, Buckfast, zwarte bij je hebt er nog meer :)
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door Fish » di 24 okt 2023, 17:53

Als je de celmaat niet wilt voorschrijven, is er natuurlijk simpelweg natuurbouw met alle voor- en nadelen. Ik weet niet wat voor meerwaarde het zou hebben om gladde kunstraat te gebruiken.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door johanwichink » di 24 okt 2023, 18:26

ik heb kunstraat zonder profiel geprobeerd omdat het heel eenvoudig zelf is te maken maar was beslist geen succes, het werd ene chaos.
Darrencellen en werkstercellen door elkaar, omdat deze profielen niet in elkaar passen ook veel misvormde cellen.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door JBrouwer » di 24 okt 2023, 20:10

Hans van der Post. schreef:
di 24 okt 2023, 17:25
Ook een merkwaardige vraag van mijn kant, bij welke bijensoort heb je dit gemeten.
Er zit soms verschil in de soorten carnica, Buckfast, zwarte bij je hebt er nog meer :)
Dat lijkt me geen merkwaardige vraag.

Jaren geleden toen ik nog bij defensie werkte zaten we een keer in de -min of meer wildernis- in Duitsland. Geen wegen, geen paden, alleen hier en daar wat wildpaadjes en verder heel dichte begroeiing. Het was al aardig koud.
Daar ontdekten we midden in de bush bush een wild bijennest in een boom die waarschijnlijk een keer door de bliksem getroffen was.
Over een lengte van een meter of meer was een van de stammen (een tweestammige of vorkboom) opengespleten. In het opengespleten deel, zo'n dertig centimeter breed, zaten zichtbaar raten, wildbouw natuurlijk, en duidelijk zichtbaar vanaf de grond.

Het type bijen is me dus onbekend. Donker van uiterlijk, niet al te groot, en een vervelend humeur. Dat weet ik omdat ik een tweetal raten heb uitgesneden voor de honing. Na een x aantal steken in ontvangst te hebben genomen heb ik de moed verder opgegeven.

Na kamp opslaan en vuur voor thee heb ik die raten in stukjes gesneden voor in die thee. Daarbij viel visueel al op dat de cellen bovenaan groter waren dan de cellen aan de onderzijde. Best wel regelmatig van groot naar veel kleiner. Het verschil tussen boven en onder was zeker zo'n 30%.

Die raathoning in de thee was lekker. Bijna zwarte raten, en de smaak was bitterzoet en wat kruidig. Zal vast niet allemaal honing zijn geweest. Een deel van de raat loste ook niet goed op in de thee.

Wat me verder nog bijstaat was het gebrek aan water en zeep om de handen te wassen. Plakhanden dus. Zelfs 'wassen' met zand hielp niet afdoende.
Mijn wollen handschoenen met open vingertoppen zaten ook helemaal onder de plakrommel dus die konden ook weg.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door JBrouwer » di 24 okt 2023, 20:12

johanwichink schreef:
di 24 okt 2023, 18:26
ik heb kunstraat zonder profiel geprobeerd omdat het heel eenvoudig zelf is te maken maar was beslist geen succes, het werd ene chaos.
Darrencellen en werkstercellen door elkaar, omdat deze profielen niet in elkaar passen ook veel misvormde cellen.
Ja, dat is een goede reden om dat niet te gebruiken. Zijn er nog meer ervaringsdeskundigen?

Lijkt me toch leuk om eens met een raampje te proberen. Gewoon om te kijken wat er gebeurt.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door JBrouwer » di 24 okt 2023, 20:15

Fish schreef:
di 24 okt 2023, 17:53
Als je de celmaat niet wilt voorschrijven, is er natuurlijk simpelweg natuurbouw met alle voor- en nadelen. Ik weet niet wat voor meerwaarde het zou hebben om gladde kunstraat te gebruiken.
Natuurbouw of ruwbouw is niet altijd even recht, wat dan soms last geeft de ramen te lichten. Ik dacht dat de gladde kunstraat wel richting zou geven voor het bouwen, maar geen restricties oplegt bij de celvorm en maat.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door Fish » wo 25 okt 2023, 11:12

Als je de bijenruimte goed in acht neemt, bouwen de bijen kaarsrecht uit, eventueel met behulp van een latje of minimale strook was. De Warré en top bar kasten prima werken als ze nauwkeurig gebouwd zijn en bijvoorbeeld goed loodrecht staan. Heb je veel last van schuin bouwen, zou ik het eerder in je kast zoeken.

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door AnneO » wo 25 okt 2023, 19:11

Hallo JBrouwer,

Een aantal jaren geleden heb ik ook een keer gladde kunstraat geprobeerd. Ik had dit gezien in een filmpje op you tube.
Het was geen succes. In honingkamer werd het wel goed uitgebouwd maar zeer onregelmatig.
In de broedkamer was het echter een groot drama, de bijen bouwden de raten tussen twee gladde wasplaten in met hier en daar
een brug naar de gladde wasplaten. Dit was dus eens maar nooit weer!
Achteraf bleek dat het persen van kunstraat met een eenvoudige pers ook nog gemakkelijker was dan het maken van gladde kunstraat.

Vr. gr, Anne

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Gladde kunstraat

Bericht door JBrouwer » wo 25 okt 2023, 19:18

AnneO schreef:
wo 25 okt 2023, 19:11
Hallo JBrouwer,

Een aantal jaren geleden heb ik ook een keer gladde kunstraat geprobeerd. Ik had dit gezien in een filmpje op you tube.
Het was geen succes. In honingkamer werd het wel goed uitgebouwd maar zeer onregelmatig.
In de broedkamer was het echter een groot drama, de bijen bouwden de raten tussen twee gladde wasplaten in met hier en daar
een brug naar de gladde wasplaten. Dit was dus eens maar nooit weer!
Achteraf bleek dat het persen van kunstraat met een eenvoudige pers ook nog gemakkelijker was dan het maken van gladde kunstraat.

Vr. gr, Anne
Hallo Anne,

Dank voor je input. Zou het schelen als de 'gladde' raten iets ruw zijn zodat de bijen wat meer houvast hebben?
Ik kan me voorstellen dat een te glad oppervlak niet optimaal is.

Voor de aardigheid zal ik het eens met een raam proberen. Een raam waar wel imprint op zit, en dat dan voorzichtig wegschuren, zodat de patronen weg zijn, maar de raat nog wel iets ruw is.

In ieder geval zijn de bevindingen tot nu toe niet heel positief is de conclusie.

Groet

Jeroen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten