Thermische zegelverwijdering

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Thermische zegelverwijdering

Bericht door JBrouwer » di 24 okt 2023, 22:47

Nog een newbee vraag:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het thermisch verwijderen van zegelwas in plaats van deze te verwijderen met een ontzegelvork of ander instrument?

Als 10 - 12 jarig jongetje hielp ik mijn oom bij wie ik regelmatig vakanties doorbracht soms met de bijen.
Hij was huisarts en jager. Ik ging mee op jacht als drijvertje en weer thuis kon ik me nuttig maken met bijen werkzaamheden. Dat ging dan voornamelijk om honingramen verwijderen uit de drie of vier bijenkasten die hij in de tuin had, die ontzegelen en slingeren. Althans, helpen bij die werkzaamheden.
Ik kreeg een dikke sigaar om de nodige rook te produceren. Daar had ik overigens zelf meer last van dan de bijen, maar ik was er wel heel trots op.

Bij het ontzegelen van mijn allereerste raam deed oom voor hoe het werkte. Met een ontzegelvork.

Het zag er makkelijk uit, maar mij lukte dat niet zo goed. Ik zat voortdurend met de tanden van die vork in de raat vast en bracht meer schade toe dan dat er keurig zegeltjes werden verwijderd. De motoriek was nog niet helemaal geoptimaliseerd.

Al snel jatte ik een vleesmes van mijn tante uit de keuken. Dat werkte al een stuk beter, behalve bij ramen waarbij de ratten niet heel veel uitstaken buiten het raam zelf. Ik heb ook nog een kaasschaaf geprobeerd. Dat werkte heel erg goed, behalve bij de randen van het raam en in de hoekjes. Die randjes en hoekjes kon je dan weer schrapen met een mes. In elk geval werd het een kliederboel.

Nu ik me weer na jaren ga bemoeien met bijen lees ik me natuurlijk goed in.

Op internet kwam ik het volgende filmpje tegen. Snel en schadevrij ontzegelen.

Je ontzegelt een raam in luttele seconden, en wat meer is; zonder schade aan de raat.

Achter het waskapje van de cel zit een klein beetje lucht. Bij het verwarmen, wat maar heel even duurt, zet die lucht uit, en brengt de gesmolten was naar buiten. In elk geval komt het niet in de honing terecht. De was smelt tot kleine fragmenten en wordt meestal op de celwanden afgezet.

In dit filmpje gebruiken ze een propaanbrander. Het kan natuurlijk ook met een verfafbrand föhn die ik nog wel in de schuur heb liggen. Die kun je instellen tot ca 700 graden.

De voordelen lijken evident. Geen beschadiging van de raat. Geen hoeveelheden zegelwas vermengd met honing waar je dan nog iets mee moet. Werkt erg snel. Alle honing komt in de slinger. Geen verwarmde honing.

Mogelijk nadeel: je hebt geen zegeltjes was die je separaat kunt gebruiken.

Zijn hier forum leden die ook op deze manier hun ramen ontdoen van zegeltjeswas? Wat zijn de ervaringen?

Hier is het filmpje:

https://youtu.be/SNit4tNDeeA

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Thermische zegelverwijdering

Bericht door wimke » wo 25 okt 2023, 18:19

Hoi, wel een betje over de top in dat filmpje. Probeer het volgend jaar gerust eens met die verfafbrander van je
, en laat ons weten of het wat is :)
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Thermische zegelverwijdering

Bericht door JBrouwer » wo 25 okt 2023, 19:13

wimke schreef:
wo 25 okt 2023, 18:19
Hoi, wel een betje over de top in dat filmpje. Probeer het volgend jaar gerust eens met die verfafbrander van je
, en laat ons weten of het wat is :)
Ja met zo'n propaanbrander gaat het wel heel hard. Met de verfafbrand föhn zal het iets langzamer gaan waarschijnlijk.
Het lijkt wel snel en efficiënt. De behandeltijd is snel genoeg om de honing niet te laten opwarmen. Ik ben benieuwd en ga het zeker proberen.
Tegen die tijd zal ik er een filmpje van maken ter lering en vermaak.

Ik ben ook benieuwd of er meer mensen zijn die zo hun raten ontzegelen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Thermische zegelverwijdering

Bericht door Fish » wo 25 okt 2023, 20:11

Moet je zien wat voor bende dat geeft, Pia heeft er een filmpje van. Werkt ook niet lekker met donkerdere raat.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Thermische zegelverwijdering

Bericht door JBrouwer » wo 25 okt 2023, 21:14

Fish schreef:
wo 25 okt 2023, 20:11
Moet je zien wat voor bende dat geeft, Pia heeft er een filmpje van. Werkt ook niet lekker met donkerdere raat.

Fish,
Leuk filmpje. Dank voor het posten.

Ik schat in dat het met die bende wel meevalt. Wat Pia doet is de föhn op volle kracht zetten qua blazen en dat met een relatief kleine uitblaasmond. Dat hoeft helemaal niet. Een uiterst kalm luchtstroompje is al voldoende. Het gaat om de temperatuur en niet de kracht waarmee de lucht wordt weggeblazen.
Ik heb wel een apparaat waarbij je niet alleen de temperatuur, maar ook de blaaskracht heel goed kunt instellen. Ik verwacht 0 spetters.

Maar, heb je het zelf wel eens geprobeerd? En waarom zou het met donkere raat niet werken?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Thermische zegelverwijdering

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 okt 2023, 22:52

JBrouwer schreef:
wo 25 okt 2023, 21:14
Fish schreef:
wo 25 okt 2023, 20:11
Moet je zien wat voor bende dat geeft, Pia heeft er een filmpje van. Werkt ook niet lekker met donkerdere raat.

Fish,
Leuk filmpje. Dank voor het posten.

En waarom zou het met donkere raat niet werken?
Dit komt omdat het geen zuivere was is. Het is gebruikte bijenwas met stuifmeel en bijen haren is verwerkt.
Ik ontzegel weer gewoon met een ontzegelvork. :)
!Hans.

JBrouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 sep 2023, 16:24
Locatie: Sneek e.o.
Contacteer:

Re: Thermische zegelverwijdering

Bericht door JBrouwer » wo 25 okt 2023, 23:03

Hans van der Post. schreef:
wo 25 okt 2023, 22:52
Dit komt omdat het geen zuivere was is. Het is gebruikte bijenwas met stuifmeel en bijen haren is verwerkt.
Ik ontzegel weer gewoon met een ontzegelvork. :)
[/quote]

Maar heb je het wel geprobeerd met warme lucht? Met een gasbrander of een hetelucht föhn?

Die haren en stuifmeel zijn natuurlijk een goed argument. Ik kan me er iets bij voorstellen dat dit niet zo snel en mooi smelt als hagelwitte maagdelijke was.

Hogere temperatuur, of langzamer bewerken?
In elk geval leuk om nog eens te proberen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Thermische zegelverwijdering

Bericht door Tieme » do 26 okt 2023, 09:40

Het jammere van de föhn is dat je geen zegelwas oogst. Verder werkt het prima. Ik heb het een aantal keren gedaan. Maar de was heb ik ook nodig, daarom toch maar weer met de vork.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten