bijen zijn verdwenen uit de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: bijen zijn verdwenen uit de kast

Bericht door BertM » za 10 feb 2024, 07:31

Jaap v.Popering schreef:
BertM schreef:
vr 09 feb 2024, 20:21
De verdwijnziekte kan de oorzaak van een virus zijn. Om dan zo de ramen over te hangen??
Ja dan kan je de ramen met voer zo maar overhangen .
De virussen zitten niet in het voer maar in de honingbij .
Klopt Jaap, als er geen bij ( en mijt) meer in zit zal het viirus ook er niet meer in zitten.
Maar weet je waardoor de bijen verdwenen zijn? Weet je zeker dat het een virus is geweest?

De imker loopt kasten uit te branden of te schrobben met soda, maar hangt wel voer over van een kast waar om welke reden dan ook ( want je weet het niet) de bijen zijn gestorven?
Ik was dit jaar ook aan de beurt en op 1 bijenstal zijn in 2 weken 4 volken “verdwenen”.
Vertel mij maar hoe dat kan? Het zal waarschijnlijk een virus zijn geweest overgedragen door de mijt, maar ik weet het niet zeker.
Er zat geen enkele Bij meer in al die kasten dus een oorzaak is niet te achterhalen.
Allemaal genoeg voer, maar ik loop het risico niet dat ik een ziekte van de ene naar de andere bijenstand sleep, dus bij mij gaan ze in de wassmelter. Zonde? Ja zeker, ondanks dat het waarschijnlijk allemaal suikerwater is.
Het zal waarschijnlijk wel goed gaan met het overhangen, maar ik persoonlijk neem het risico niet.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen zijn verdwenen uit de kast

Bericht door Jaap v.Popering » za 10 feb 2024, 08:30

Ik heb sinds 2003 geen bijzondere sterfte meer gehad , ook dit jaar 25 van de 25 in leven .

Voor bijensterfte zie hier eens ..viewtopic.php?f=7&t=35801&hilit=diagnos ... 50#p238213

BertM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 17:01
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: bijen zijn verdwenen uit de kast

Bericht door BertM » za 10 feb 2024, 09:44

Ik had de volken wel behandeld in Augustus en daarna ingewinterd,, dus na afname honing.
2 ervan waren zwermen ( behandeld bij de vangst) en een derde 2 zwakke volkjes samengevoegd.
Bij de vierde hadden muizen een nest onder de kast gemaakt.( weet niet of dat de oorzaak was)

Volkjes waren voldoende groot, maar waren weg begin december.
Eerste keer in 5 jaar dat me dit is gebeurt in de winter.

Maar de ander volkjes hebben (nog) voldoende voer en ik heb voor nood nog pakken deeg liggen, dus heb die ramen suikerhoning niet bewaard.

Mooi schema trouwens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten