Dode bijen in de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Willie1966
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 apr 2023, 09:23
Contacteer:

Dode bijen in de kast

Bericht door Willie1966 » za 09 dec 2023, 13:25

Helaas, helaas, het bijenvolk is dood....

Na het verplaatsen ging het best wel goed, de laatste tijd wel telkens dode bijen op de vliegplank, tot halverwege deze week.
Vanaf woensdag geen dode bijen meer op de vliegplank, dus ik had al een vermoeden dat het niet goed was, vanmorgen gekeken en inderdaad alleen maar dode bijen.

Er zit wel veel voer in de kast dit was voor zover ik weet niet het probleem, het was wel een klein volkje van ik denk zo rond de 500 bijen.

Wat kan dit veroorzaakt hebben?
Afgelopen zaterdag nog wel oxaalzuur gedruppeld op de wintertros, zal dit de oorzaak geweest zijn?

Ik hoor/lees graag van jullie.

Gr. Willie

Ps. Nu is het wachten tot juni, dan krijg ik een volkje tijdens de basiscursus.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-12-09 at 11.46.47 (2).jpeg
WhatsApp Image 2023-12-09 at 11.46.47 (1).jpeg
WhatsApp Image 2023-12-09 at 11.46.47.jpeg

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Fish » ma 11 dec 2023, 11:22

Je had het over een tros bijen met druppelen, dat zal dan een trosje geweest zijn van niet veel groter dan een tennisbal? Het lijkt mij dat ze dan simpelweg te klein zijn ingewinterd.

Willie1966
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 apr 2023, 09:23
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Willie1966 » ma 11 dec 2023, 20:11

Dank je, dat idee had ik ook al, jammer genoeg...

Het was een kast waar 2 jaar niets aan gedaan is door omstandigheden van de vorige eigenaar.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 20 dec 2023, 22:53

Willie weet e de historie van dit "volk"? Had je het al langen in je bezit?
Of heb je het dit jaar gekregen/gekocht?
!Hans.

Willie1966
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 apr 2023, 09:23
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Willie1966 » ma 25 dec 2023, 10:44

Hoi Hans,

Ik weet alleen dat er de laatste 2 jaar niet naar het volk is omgekeken door omstandigheden van de vorige eigenaar.

Ik heb het de kast met volk en nog veel meer spullen gekregen, had het volk sinds 18 november in mijn bezit.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 dec 2023, 15:03

Willie ongewild een les, elk jaar de varroa bestrijden.
Een bijenvolk gaat niet dood door varroa maar door virussen (23) die de varroa verspreid bij het bloed zuigen.
Dit is zelfde wering die de Teek bij ons mensen bloed zuigt.
Teken en de varroa zijn verre familieleden van elkaar.
!Hans.

Willie1966
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 apr 2023, 09:23
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Willie1966 » vr 29 dec 2023, 03:28

Hallo Hans,

Dank je, ik ben er gisteren achter gekomen dat er al 5 jaar niets is gedaan met de kast.

Even een andere vraag, ik heb een complete bijen stand/stal min of meer gekregen, ik kan deze alleen maar plaatsen met de opening naar het westen.

Dus de kasten komen ook met het vlieggat naar het westen te staan, is dit een goede richting?

Gr. Willie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 dec 2023, 10:11

Goedemorgen Willie, een bijenvolk kan uitvliegen - elk richting - maar de vliegopening naar het westen zal de wind de kast inblazen.
Verder ligt het maar aan waar de kasten in het land kast staan. Mijn volken staan 10 Km van de westkust, wind luw in westelijke richting.
Je moet je aan de omstandigheid aanpassen! Als bijenvolken op het openveld, vliegopening westelijk dan zullen volken het wat minder doen.Als de volken op het waten gericht staan naar windluw - door struiken- zal dit wel wat schelen.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 29 dec 2023, 14:38

Beste Willie,
Eén van mijn bijenstanden staat aan de westkant van het huis (vlieggat ook gericht op het westen), altijd een winderige hoek.
De westenwind die tegen de gevel waait, zoekt haar weg om de hoek van het huis (logisch natuurlijk). Maar daardoor versnelt de wind ter plaatse bij die hoek.
De bijen die vanuit het oosten terugvliegen naar de stand, krijgen juist die laatste meters te maken met een forse tegenwind. Vooral in het vroege voorjaar (nog weinig wind remmende begroeiing, vaak lage temperaturen) kost dat nog wel wat slachtoffers.
Ik kan er niets aan veranderen, maar zo kun je soms te maken hebben met onzichtbare hindernissen. Een windscherm voor je bijenstand kan ook zo'n probleem opleveren, maar soms is het kiezen uit de minste van twee kwaden.
Groeten, Eddy

Willie1966
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 apr 2023, 09:23
Contacteer:

Re: Dode bijen in de kast

Bericht door Willie1966 » za 30 dec 2023, 10:06

Hans en Eddy,

Bedankt voor jullie reacties, mijn tuin is 20 meter breed , de vliegopeningen van de kasten zullen op +/- 16 meter vanaf de erfscheiding zijn.
Op de erfafscheiding staat een beukenhaag van 1.8 tot 2 meter hoog en er staat meer naar het zuidwesten een grote hulstboom, schuin daarachter staat een schuur op de tuin van de buren.

Echte harde wind zal er wellicht af en toe eens zijn bij de kasten, maar niet altijd, het wordt goed gebroken door de haag, de boom en de schuur lijkt mij.

Gr. Willie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten