ombouwen koelkast naar warmtekast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
RuudH
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 jan 2024, 13:07
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

ombouwen koelkast naar warmtekast

Bericht door RuudH » do 04 jan 2024, 13:14

Is het mogelijk en zo ja hoe om een oude koelkast te gaan gebruiken als warmtekast zodat je au bain marie de honing kunt verwarmen indien nodig!

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: ombouwen koelkast naar warmtekast

Bericht door Eddy Geurtsen » do 04 jan 2024, 16:56

Ja, dat kan. De koelkast is geïsoleerd, dat is de eerste voorwaarde waar zo'n warmtekast aan moet voldoen.
Wat je nu nog moet hebben is een verwarmingselement dat gekoppeld is aan een thermostaat.
Zelf gebruik ik een geïsoleerde houten kist met bovenin een verwarmingselement met een ventilator uit een oude computer (zodat de warmte circuleert).
Het verwarmingselement is gekoppeld aan een instelbaar thermostaat.
Online zijn deze zaken o.a. te vinden op materiaal voor broedmachines (voor eieren e.d.).
Gaat vast lukken!

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: ombouwen koelkast naar warmtekast

Bericht door Primus » do 04 jan 2024, 20:44

Beste,
Als je een Koelkast wil ombouwen naar een verwarmingskas dien je wel rekening te houden dat veel moderne koelkasten van Plastic zijn gemaakt. Als je er dan niet voor zorgt dat je verwarmingselement ver genoeg van de wanden zit kan je weleens voor een ongename verassing komen door brand. Voorzie in elk geval altijd een metalen plaat achter je weerstand. En best ook een thermostaat en veligheidthermostaat. Verder heb je zoals hierboven al gezegd een ventilator nodig om de warme lucht te verdelen.Een digitale thermometer aan de buitenkant is ook praktisch. Zelf heb ik er zo één omgebouwd en dat werkt prima.
MVG CP

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ombouwen koelkast naar warmtekast

Bericht door Teake de Jong » vr 05 jan 2024, 16:51

Hallo Ruud,
Ik heb daarvoor een mini diepvrieskastje gebruikt, nog een betere isolatie!
Op de milieustraat hebben ze (voor een pot honing!) op een verantwoorde manier de motor en het koelmiddel verwijderd.
Als warmtebron gebruik ik twee ouderwetse gloeilampen van 25 watt en die worden aangestuurd door een thermostaat van Ali Baba.
Daar de fittingen natuurlijk flink warm worden heb ik gekozen voor porceleinen fittingen en ook voor hittebestendige bedrading
Ik kan hem op de graad precies instellen en er past precies een emmer van 15 kg in.
Een volle emmer zal je er niet helder in krijgen en dat zou ook veel te lang duren, maar wel zo vloeibaar dat de honing in potten kan.
Daarna de potten (ca 20 stuks van 450 gram) een dag en een nacht in het warmkastje en ze zijn weer stralend helder.
De ventilator van Primus staat nog op mijn to do list, dan kan ik twee lagen potten (40 stuks) tegelijk doen.
Warm aanbevolen! :be9:
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: ombouwen koelkast naar warmtekast

Bericht door Jaap v.Popering » vr 05 jan 2024, 19:30

Ook ik heb een oude koelkast met een gloeilamp ( oud type ) van 80 0f 100 wat naar gelang wat de buiten temperaturen zijn .
Daar kunnen twee emmers in of , ik heb drie mandjes waar 15 potten in kunnen dan gaan daar roosters tussen zodat er wat ruimte tussen de mandjes is . Zoals je ziet is zelfs combineren mogelijk .
Temperatuur kan ik niet regelen maar zodra de honing vloeibaar is , haal ik de honing er uit .
IMG_9965.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten