wintervoer van 20 volken over

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
kaatje.zonnetje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 13:28
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 32
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

wintervoer van 20 volken over

Bericht door kaatje.zonnetje » wo 14 feb 2024, 18:59

Goedendag Imkers,

Doordat de bijen in een weiland bij een grote waterpoel stonden, het water zo hoog stond dat ik in het koudst van de winter, met een tractor en kar, de 35 volken moest verplaatsen, de volgende dagen lagen er heel veel bijen buiten voor de kast, het was natuurlijk heel stressvol wat ik natuurlijk verschrikkelijk vond, maar ik had geen keus, anders waren ze allemaal verdronken/gestikt.
Daardoor heb ik heel veel wintervoer over, van zeker 20 volken die allemaal dood zijn. Wat doe ik een jaar lang met dit voer, de andere volken hebben genoeg, en voor afleggers is het veel te veel.
Hoe voorkom ik dat er wasmot in komt, een mede imker zei af en toe zwavelstrips laten branden in de diepvrieskist, maar ik geloof dat dit juist dodelijk is voor bijen, wie kan me helpen, wat ik moet doen.

Groetjes Kaatje

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: wintervoer van 20 volken over

Bericht door Jaap v.Popering » wo 14 feb 2024, 20:48

Mijn lege raten behandel ik ook elke herfst met zwavel en voorkom de wasmotlarve .
Ik zou het wel aandurven met voer maar de raten enkele dagen voordat je deze weer in een volk hangt goed laten luchten .

Als het voer nog vloeibaar is zou je ook kunnen overwegen om de ramen leeg te slingeren .

Sanne Devries
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 20:51
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: wintervoer van 20 volken over

Bericht door Sanne Devries » do 15 feb 2024, 19:16

Hoi Kaatje,

ik ontzegel die ramen met een ontzegelvork en plaats die nadien in een bad met water. 2 dagen later is het voer (waarschijnlijk mengeling van suiker en honing) eruit en kan ik de ramen hergebruiken zonder dat die moeten afgesmolten worden.

Als het oude pikzwarte ramen zijn, dan gaan die uiteraard de wassmelter in, maar veelal zijn die voerramen quasi onbebroed en dan is het jammer om alles gewoon in de wassmelter te gooien.

Wel jammer hoor, van die 20 dode volkjes. Hopelijk dit jaar niet zo een extreem weer als vorig jaar.

Sanne

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: wintervoer van 20 volken over

Bericht door AnneO » vr 16 feb 2024, 19:35

Hallo Kaatje,
Ik verenig in het voorjaar altijd een aantal volken zodat het totaal aantal ongeveer halveert. Zo komen er weer kasten vrij voor de zwermen.
Aangezien ik aan eenbaksimkeren doe komen er bij mij ook veel voerramen vrij. De mooie, zware en goed verzegelde ramen bewaar ik
om deze later aan de zwermen (max. vier per kast) mee te geven.
De lichte, slechte en onverzegelde ramen plaats ik in een lege kast op een behoorlijke afstand van de bijenstand. Daar worden de ramen
vaak binnen een dag leeggehaald. Je moet dit natuurlijk niet doen als je al honingkamers hebt geplaatst en als er een collega-imker in
de buurt woont dan profiteert die natuurlijk ook mee. De lege bebroedde ramen smelt ik dan om.
De methode is misschien "not done", maar ik heb er goede ervaringen mee.
Vr. gr, Anne

Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: wintervoer van 20 volken over

Bericht door Fred B » za 17 feb 2024, 08:57

Hallo AnneO,

Kijk wel uit dat de varroa niet mee verhuisd met het samen voegen van twee volken en het leeg laten halen van de raten.

Vriendelijke groet Fred B

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten