honing weg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

michel b
Berichten:13
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds:2023
Aantal volken:2
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Lummen, België
Contacteer:
honing weg

Bericht door michel b » wo 01 mei 2024, 21:20

Hallo,

verleden week controleerde ik mijn 2 kasten. Eentje ervan zat propvol bijen en zeker 15 honingramen volledig vol en verzegeld.
Leuk dacht ik, vandaag zou ik die ramen gaan slingeren.
Alles klaargezet, ik wil de ramen eruit halen en wat blijkt: er is geen enkel raam meer verzegeld en de cellen zitten nog maar halfvol of minder met honing.

Nu is het wel zo dat deze kast 3d geleden gezwermd heeft. Ik heb de zwerm gelukkig terug kunnen vangen en in een extra kast gezet. (spannend voor een beginner) :whistle: :whistle:
Zou al die honing mee gegaan zijn met die zwerm? Lijkt mij heel veel. Ruw geschat 15kg. :think: :think:

Michel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: honing weg

Bericht door Hans van der Post. » do 02 mei 2024, 11:01

Jammer Michel voor jou Je bijenvolk heeft het verbruikt en de zwerm heeft het meegenomen.
Toen je zag dat het volk een verzegelde honingkamer had was het tijd om een bijenuitlaat te leggen en de honing af te nemen.
Wat heb je met de doppen gedaan? Van gelegd eitje in een zwerm cel tot die cel wordt gesloten duurt tiendagen en dan gaat de zwerm de kast uit.
!Hans.

michel b
Berichten:13
Lid geworden op:wo 27 sep 2023, 22:00
Imker sinds:2023
Aantal volken:2
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Lummen, België
Contacteer:

Re: honing weg

Bericht door michel b » do 02 mei 2024, 20:44

Hans van der Post. schreef:
do 02 mei 2024, 11:01
Jammer Michel voor jou Je bijenvolk heeft het verbruikt en de zwerm heeft het meegenomen.
Toen je zag dat het volk een verzegelde honingkamer had was het tijd om een bijenuitlaat te leggen en de honing af te nemen.
Wat heb je met de doppen gedaan? Van gelegd eitje in een zwerm cel tot die cel wordt gesloten duurt tiendagen en dan gaat de zwerm de kast uit.
ik had gekeken maar geen echte koninginnendoppen gezien. Alles wat er verdacht uit zag heb ik verwijderd maar blijkbaar wat gemist.
Niet erg, gewoon wat leergeld betaald als beginnende imker.
Had er trouwens een lege honingkamer bij gezet om te vullen, maar dat hadden ze blijkbaar niet begrepen :D

Michel

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: honing weg

Bericht door Primus » vr 03 mei 2024, 11:52

Beste Michel,

Een zwerm kan geen 15 kg honing meenemen, hooguit een 3a4 tal kg. En een volk dat gezwermd heeft kan geen 10 kg verbuiken op één week tijd. Dus er is iets anders aan de hand geweest bij uw volk. IK vermoed dat het volk beroofd is door een andere kast bijen.
Heb meer dan 50 jaar bijen en zoiets nooit meegemaakt en ja, bijen die verbuiken heel wat maar zeker niet die kg aantallen die u opgeeft. Is het volk dat er naast staat misschien goed bijgekomen met honing of zijn er in uw buurt nog wat imkers actief want daaar gaat ge het moeten zoeken. Nog veel succes met je bijen.
Mvg CP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: honing weg

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 mei 2024, 21:18

Ach ja ik heb in 1962 mijn eerste zwerm geschept.

Nee een volle honingkamer neemt een zwerm niet mee :lol:
Als het 14 dagen koud weer is dan kan het hard gaan de hk was ook nog niet leeg.
Verder is een beginnende imker nog niet zo scherp in het zien en opmerken. :hive: :be5:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten