Afschuimen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Afschuimen

Bericht door Astrid Schoots » vr 25 jul 2008, 13:16

Gerard van Gastel schreef:
...dat juist dat bovenste laagje de verontreiniging van de honing bevat, zoals bijenpootjes en wat al niet meer door de zeef sukkelt. Precies daarom wordt het erafgehaald.
Teruggeven aan de bijen lijkt me dan beter.
Correctie: stukjes bijenpootjes etc

Dat is eigenlijk grappig; ik stond net van de week tijdens het slingeren te denken dat als mensen vragen waarvoor die dubbele zeef is, je dan meestal antwoordt in de trant van 'tegen verontreiniging en bijenpootjes'. Maar van de week bedacht ik me dat je eigenlijk wel erg ruig moet werken wil je bijenpootjes meekrijgen. Toch heb ik ze altijd trouw in de 'zeefopsomming' genoemd, al heb ik nooit een bijenpootje in honing of zeef gehad! (en inderdaad, zo'n pootje gaat bovendien nooit door de zeef heen).
Maar goed, zo zie je maar hoe makkelijk je elkaars gezegden overneemt.
Verder wat betreft verontreiniging: volgens mij zit daar voornamelijk fijne wasfrummeltjes en propolisgruisjes in, lijkt me niks mis mee om te eten. Ik haal het alleen voor de klant weg.

Dirk, leuk woord; afroomhoning i.p.v. afschuimen, het smaakt inderdaad heel romig. Astrid.

AnpuAnubis
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mei 2007, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Afschuimen

Bericht door AnpuAnubis » di 12 aug 2008, 22:20

PvanR schreef:
Ik doe het op dezelfde wijze als Jan Kruit. Maar ik neem huishoudfolie in plaats van een theedoek.

Paul van Rooijen


Ik heb dit vandaag ook gedaan, maar ik weet niet of het allemaal gelukt is.
Het is de eerste keer dat ik het hele proces van honingwinnen doormaak.
Verleden jaar heb ik de cursus gevolgd, maar na het slingeren verdweende honing naar de vereniging. Ik heb dus na het slingeren nog niet meegemaakt.
Ik heb wel een beetje gezocht in de boeken wat ik precies moet doen, maar echt veel wijzer word ik niet.

Heb zondag geslingerd, vandaag(dinsdag) voor het eerst een poging tot afromen gedaan. Als ik het goed begrijp mag ik morgen roeren....eerst nog even een houte staaf ergens vandaan toveren.....

Maar hoeveel dagen moet ik mixen?

Als dat mixen klaar is, gaat het natuurlijk een chaos worden om de honing in potjes te krijgen.......

Wist wel dat het moeilijk ging worden het eerste jaar zelf imkeren, maar waarom moet ik nou ik zoveel dingen handig zijn?
Terwijl ik twee linker handen heb!

LOL!! Mind the Jumping Tapeworm Taenia saginata !!!!

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Afschuimen

Bericht door Wim Joosten » wo 13 aug 2008, 10:07

AnpuAnubis schreef:Als dat mixen klaar is, gaat het natuurlijk een chaos worden om de honing in potjes te krijgen.......


Hallo Menno,
zorg ervoor dat je een grote emmer met snijkraan krijgt. Eventueel kun je zelf een snijkraan in een emmer maken. Je kunt deze meestal wel kopen bij een handel voor imkerartikelen.
Het vullen van de potjes is dan kinderwerk.

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten