Wanneer oxaalzuur druppelen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door Bart de Coo » zo 07 dec 2008, 14:00

Besten,

Vandaag was het mooi weer, het is begin december, de dekplanken waren de afgelopen dagen ijskoud, de bijen hebben al weken niet gevlogen, dus ik dacht, de volken zijn nu echt broedloos, ik ga oxaalzuur druppelen! Ik stuitte echter op twee problemen.

Probleem 1. De volken waren door het zonnige weer in rep en roer en ze vormden bepaald geen mooie, compacte tros. Kun je dan wel druppelen? De bijen lopen immers door de hele kast en de wintertros is helemaal uit elkaar.

Probleem 2. Sommige van mijn volken zaten helemaal weggedoken in de kast, ver onder het voer. Best gunstig natuurlijk, want er zit dus meer dan genoeg voer in waar ze mooi onder zitten. Prima. Alleen, ik zie die bijen niet zitten: daarvoor zitten ze veel te diep. Als ze nou tegen de dekplank aan zitten, dan kun je een keurig precisiebombaredement geven, maar op deze manier sla je er een beetje een slag naar.

Dus, geef eens een paar gouden tips! Bedankt alvast!


Groet,


Bart de Coo

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door zonregeditor » zo 07 dec 2008, 17:09

Ik had hetzelfde idee qua timing Bart en vandaag dus ook getracht
oxaal te druppelen.

Ik kwam hetzwelfde beeld tegen, volken die erg diep en dus niet zichtbaar zaten. Gelukkig kon ik bij 2 varroalades een keurig rondje wasmul zien dus dat maakte het mikken makkelijk. Ik hoop alleen dat er niet teveel oxaal aan de raten boven het broednest blijft plakken want die waren niet allemaal even netjes recht.
Bij 1 kast kwamen er vrij veel bijen naar boven vanuit de tros dus dat maakte het lokaliseren ook wel weer makkelijk.
Vorig jaar heb ik in januari gedruppeld, toen zaten de bijen verder uit elkaar en hoger ,dat vond ik eigenlijk wel makkelijk.

Helaas trof ik 1 volk al bijna tegen de dekplamk aan, naast het voer dus, ik denk dat ik die maar wat moet toestoppen.

Ik vraag me wel nog af wat volgens jullie de ideale hoeveelheid is om nu te druppelen in een tros met een diameter van ?15 a 20 cm.

groet peter

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door macwlem » zo 07 dec 2008, 18:12

zonregeditor schreef:
Ik hoop alleen dat er niet teveel oxaal aan de raten boven het broednest blijft plakken want die waren niet allemaal even netjes recht.


Hallo Peter,

Ik mag toch hopen dat er geen sprake meer is van een broednest zoals je schreef [:0] Het gebruik van oxaalzuur is nl toch echt bedoelt om te gebruiken als er geen broed meer is zoals Bart aangeeft. Daarvoor zul je toch wat specifieker moeten kijken.

Als je druppelt is het trouwens wel handiger als de bijen juist dicht bij elkaar zitten omdat oxaalzuur nl. een contactzuur is.


Groet, Willem

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door LWPisa » zo 07 dec 2008, 19:18

Hier zit er nog broed in sommige volken, als er gedruppeld moet worden zou ik wachten tot grofweg kerstmis.

L

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door zonregeditor » zo 07 dec 2008, 19:18

Ha Willem,

Nee je hebt gelijk ik bedoelde de tros, ik neem aan dat er geen broed is
momenteel ,ook aan de temperatuur te voelen van de dekplank.

groet peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door Bart de Coo » zo 07 dec 2008, 21:22

Probleem 3(Met dank aan Peter.) Hoe bepaal je het aantal 'bezette raamkanten'? In de folder van PPO Bijen lees ik dat je 3ml per bezette raamkant moet gebruiken. Maar ja, op een warme dag als vandaag, als de wintertros 'uit elkaar ligt', dan is dat lastig inschatten. Het probleem van de volken die zich diep in de kast verstopt hebben, had ik al geschetst. Ga er maar aan staan.

Kun je niet veel beter benevelen? Maar dan moet je het volk weer helemaal uit elkaar gaan halen. En dat in december. Brrr. (Trouwens, Lennard, hoe weet jij dat er nu nog broed in jouw volken zit? Kun je dan toch straffeloos een volk overhoop halen in december?)


groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door wilde » zo 07 dec 2008, 21:24

Gisteren had ik oxzaalzuur willen druppelen in alle kleine volken, maar het was 11:00 uur toen ik zou moeten beginnnen en al veel te warm met ongeveer 9 graden.
Vanmorgen lag er ijs op mijn tuinvijver en het was buiten ongeveer 4 graden. Ideaal voor dat karwei. Ik ben om 10:00 uur begonnnen en was na een half uur klaar met 10 volken. Daarbij waren ook 3 korven waarvan ik ook de raat heb teruggesneden. Dat is samen wel een ernstige verstoring, maar dan hoeft dat in het voorjaar niet meer. Ook de tros is dan wat beter zichtbaar.

Als je de volken erg veel voer geeft en ze staan op 2 bakken, dan is het inderdaad lastig om te bepalen waar je moet gieten. Ik geef 5 ml. per straatje bijen, doch altijd minimaal 20 ml. Ik zorg dat mijn grote bijenkasten aan honing en eventueel aanvullende suiker eind september een suikerwaarde hebben van 12 kg en beslist niet meer. Bij 6-ramers ga ik uit van 6 tot 8 kg en mijn korven voer ik helemaal niet meer. Die moeten zelf maar zien hoe ze de winter doorkomen. Er is het hele jaar dracht genoeg en ik oogst er niet van. Volken die dit niet aankunnen hoef ik niet en ze zouden dus dood kunnen gaan aan voedselgebrek in de loop van de winter.
Vanmiddag was het bij mij in de tuin ruim 10 graden en alle volken vlogen, ook de net behandelde.
Mijn overige 8 volken krijgen rond de kerstdagen een behandeling met oxaalzuurverdamping.
Groet, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door macwlem » ma 08 dec 2008, 00:33

Ik ben van mening dat het nu nog te warm is voor een behandeling. Zoals ik al eerder schreef werkt oxaalzuur als contactzuur, de bijen brengen het op elkaar over. Met die "wetenschap" is het behandeleffect het grootst als het dus ook echt koud is (vriest) en de bijen lekker dicht op elkaar zitten. Op die manier heb je ook geen grote aktiviteiten in de kast met alle vraagtekens van dien. De bijen zitten lekker dicht opeen in de tros en je kan makkelijk en snel werken.

groet,
Willem

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door LWPisa » ma 08 dec 2008, 09:59

Bart, ik maak geen volken open op het moment maar de kleintjes vliegen met stuifmeel en sommige gooien een paar poppen eruit. Veel broed zit er niet in maar ik durf te wedden dat er 5 van de 10 broed zit.

Vernevelen is relatief lastig en belastend voor de bijen maar als je het goed doet heel effectief en je krijgt een goed idee hoe groot je volken eigenlijk zijn. Het minst verstorend is verdampen maar je moet wel goed weten wat je doet en je setup testen anders is het minder effectief dan het zou kunnen zijn.

L

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer oxaalzuur druppelen?

Bericht door dar » ma 08 dec 2008, 16:53

LWpisa
wat word er bedoeld met set up testen?
Groeten Ad

ad van meurs

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten