winterzit bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

winterzit bijen

Bericht door Maatschap Hankel »

bij drie van de 7 kasten zitten de bijen boven in tegen de dekplank (plexiglas). bij 2 daarvan voorin boven aan en bij 1 linksachterin. de kasten voelen nog wel heel zwaar aan dus voer tekort lijkt mij niet aan de orde. wat zou dit kunnen zijn en komt dit ook bij andere imkers voor en is er dus niks aan de hand.

Hankel
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: winterzit bijen

Bericht door Dirk Blanken »

Het is nog zo gek nog niet om bij de volken die helemaal bovenin zitten van de zijkant een raat er uit te halen en dan voorzichtig de raten met bijen een 5 tal cm op te lichten om te kijken of ze op voer zitten.
Na een controle weet je het pas zeker.
Natuurlijk bij een temperatuur van 10 a 12 graden.
Ev als er te weinig voer aanwezig is volle raten van volken die diep zitten aan de buitenkant zetten en later nog een keer controleren of ze op het voer blijven.
Als je de raten een klein beetje open krabt(een paar krassen) en tegen de bijen zet weten ze direct waar ze moeten zijn.
Hadden we nog maar de plaatselijke bij die had echt een broedstop.
Zodra de temperatuur in het hoge Noorden weer boven de 10 graden komt ga ik alle volken weer eens langs dat is peanuts want er ligt plastic op maar bij sommige volken wordt er verder gecontroleerd.
Dirk


dertiende
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: winterzit bijen

Bericht door A.A. Staals »

de kasten voelen nog wel heel zwaar aan dus voer tekort lijkt mij niet aan de orde.
Hankel


De bijen weten wel waar ze moeten zitten. Zwaar genoeg dus afblijven. Je kunt er toch niets aan verbeteren.

ad staals
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 127 gasten