voorvliegen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
voorvliegen

Bericht door remolen » vr 20 mar 2009, 19:38

Als er veel jonge bijen uitkomen. gaan ze masaal voorvliegen. Dat weet ik. Nu was het tijdens het warmste van vandaag erg druk voor de kast Er vlogen veel haalbijen naar binnen maar er bleven ook een groot aantal bijen voor de kast hangen met hun kop naar de kast gericht. Een poosje later was de rust weergekeerd. Kan er ik van uit gaan dat dit jonge bijen geweest zijn die uit zijn gekomen ? of kan het ook een andere oorzaak hebben dat heel veel bijen voor de kast hangen met kop naar kast gericht ?

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 20 mar 2009, 22:05

De bijen die na de winterzit voor het eerst naar buiten komen, zullen ook invliegen. Het hoeven dus per definitie niet alleen maar jonge bijen te zijn. Hetzelfde zul je zien als je in het seizoen een kast verplaatst hebt, de bijen orienteren zich opnieuw.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 mar 2009, 22:14

Ik denk dat de winterbijen na deze winter al zijn ingevlogen.
Zag bij mijn volken in het begin van de middag ook dit invliegen het waren "grijsjes" die voorvlogen.
Ze wandelen achteruit met de kop naar de vliegspleet en gaan dan op de vleugels.

!Hans.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door remolen » vr 20 mar 2009, 23:20

Grijsjes.. je bedoeld oude ??

Hans van der Post. schreef:
Ik denk dat de winterbijen na deze winter al zijn ingevlogen.
Zag bij mijn volken in het begin van de middag ook dit invliegen het waren "grijsjes" die voorvlogen.
Ze wandelen achteruit met de kop naar de vliegspleet en gaan dan op de vleugels.

!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door semar » za 21 mar 2009, 03:02

grijsjes is oude imkersterm (niet van oude imkers, maarvan vroeger),
grijs omdat pasgeboren jonge bijen (de eerste dagen) grijs behaard zijn. dus niet de om'a die zijn juist donker en (soms)kaal[;)]

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door remolen » do 23 apr 2009, 14:39

ok..

wat is er nu eigenlijk precies als er massaal bijen voor de kast vliegen. Soms gebeurd dat. zo ook vandaag hier. Voorvliegen invliegen.

Welke bijen doen dit? De bijen die voor het eerst als vlieg bij gaan of juist de jonge bijen die net uit zijn. of....

ik dacht dat bijen in principe eerst in de kast blijven om de taken daar te vervullen en na verloop van tijd pas vliegbij worden. En dan dus ook pas gaan voorvliegen ?

Hoe kan het dat het massaal gebeurd. zijn er dan veel bijen ongeveer tegelijk uit gekomen ?

Groet Rene

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door Albert Stoter » do 23 apr 2009, 16:31

Ook een bij in de binnendienst moet zich al regelmatig van ontlasting ontdoen en gaat daartoe (vanaf dag 4) naar buiten. Hierbij zal ook de binnenbij zich al oriënteren op de locatie van het eigen volk. In totaal (met de buitendienstbijen) is minstens tweederde van het volk georiënteerd. Dit maakt het mede mogelijk dat een bij uit de binnendienst zo nodig versneld kan omschakelen tot de buitendienst.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door remolen » do 23 apr 2009, 17:21

dus dan zijn de bijen die in eens massaal aan het orienteren zijn jonge bijen van ongeveer 4 dagen ?

Groet Rene.

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door zonregeditor » do 23 apr 2009, 22:33

"grijsjes is oude imkersterm (niet van oude imkers, maarvan vroeger),
grijs omdat pasgeboren jonge bijen (de eerste dagen) grijs behaard zijn. dus niet de om'a die zijn juist donker en (soms)kaal"
lol:D
bedoel je nou de oma imkers? of toch die oude werksterbijen,( die eigenlijk niet echte kleinkinderen hebben.)[:p]

Rene, vanaf 4 dagen.. kan dus ook wel 5 tot 10 dagen zijn volgens mij.
Maar dat hogere getal lijkt me meer iets voor de dagen waarop de bijen
voornamelijk luieren.
groet peter

Joachim Brusseel
Berichten:32
Lid geworden op:zo 01 mar 2009, 18:42
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: voorvliegen

Bericht door Joachim Brusseel » vr 24 apr 2009, 00:19

Je mag momenteel toch wel rekenen dat er per dag minstens 1000 nieuwe bijen geboren worden. Dus ook dat er zich per dag minstens 1000 bijen moeten oriënteren.
Dat kan dan inderdaad wel veel lijken als de bijen die toekomen + de bijen die zich oriënteren daar allemaal samen voor jouw kast hangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten