Honing uit bebroede ramen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:
Honing uit bebroede ramen?

Bericht door jawi » vr 03 apr 2009, 12:12

Ik lees hier soms dat sommige imkers nooit bebroede ramen gebruiken voor het winnen van honing, terwijl anderen dat juist wel doen. Wat zijn de voor- en tegenargumenten?

Jan-Willem

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Honing uit bebroede ramen?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 03 apr 2009, 12:14

Bebroedde ramen zijn sterker en dus beter bestand tegen de krachten die er optreden in de honingslinger. Ik kan me voorstellen dat nooit bebroedde ramen schoner zijn, dus dat zou de kwaliteit van de honing ten goede kunnen komen. Deze ramen zullen in de slinger eerder beschadigen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honing uit bebroede ramen?

Bericht door Bart de Coo » vr 03 apr 2009, 14:08

Voor het slingeren van heidehoning zijn de veel steviger, bebroede honingraampjes inderdaad zeer geschikt. Een ander voordeel vind ik dat je het volk met name in het voorjaar lekker de ruimte geeft om door te broeden. Die honingkamer loopt vanzelf vol zodra je de oude moer in mei uit het volk heb gehaald. En dan vind ik het ook nog prettig om een bouwraampje in de honingkamer te hangen. Dat zal al gauw gevuld worden met darrenraat met alle voordelen vandien voor het toepassen van de darrenraatmethode. Als je daarvoor broedkamerramen gebruikt, dan wordt het raam al gauw voor een deel met werkster- en voor een deel met darrenraat uitgebouwd en dat vind ik niet zo handig. (Dat probleem kun je weer ondervangen door een broedkamerraampje in twee of vier secties te verdelen, maar ja). Met het oog op het verkrijgen van bebroede honingkamerraampjes voor de heide, zijn er veel imkers die werken met 1 broedbak en twee honingkamers. Ik ben daar wel een voorstander van.


Groet,


Bart

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Honing uit bebroede ramen?

Bericht door jjmvaningen » vr 03 apr 2009, 17:31

mijn ervaring is zoals eddy aangeeft: oude raten zijn bij het slingeren sterker (slaan niet door de slingertrommel heen).
groet, jacques

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing uit bebroede ramen?

Bericht door de vos roger » vr 03 apr 2009, 20:54

Ik gebruik ook geen broedramen in mijn honingkamers
Dit wordt trouwens ook afgeraden omdat je broedramen sporen bevatten van de produkten waarmee je je bijen behandelde,je oude broedraten kunnen ook bacteriën bevatten.Bij het slingeren kunnen zulke zaken dan in je honing terecht komen .
Mijn honingramen worden broedramen en niet omgekeerd.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Honing uit bebroede ramen?

Bericht door wilde » vr 03 apr 2009, 21:21

Bebroede ramen geven een bijsmaak aan de honing. De honing is iets 'muffig' van geur en smaak. Zet eens thee van de resten van ramen die in de zonnewassmelter zijn geweest. Dan weet je gelijk wat voor smaak ik bedoel. Ik zal dus nooit honing slingeren uit eerder bebroede raat, want de coconresten geven smaakjes af die ik niet waardeer. Als je steeds dezelfde onbebroede raat voor honing aanhoudt wordt deze zeer sterk. Ik heb er ramen bij die al meer dan 10 jaar zo dienst doen en nog uitstekend van kwaliteit zijn. Soms willen de bijen boven een rooster nog wel eens wat darrenbroed aanmaken van eierleggende werksters. Dat is dan jammer en dergelijke ramen smelt ik direct na het slingeren om, want in de honingkamers duld ik ook geen darrenbroed.

Groet, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing uit bebroede ramen?

Bericht door jawi » ma 06 apr 2009, 00:29

Het lijkt mij ook hygiënischer om honingramen alleen voor honing te gebruiken, en nooit voor broed.
Hoe groot is de kans dat een honingraam breekt in de slinger? het zit toch ook in een mandje?

Jan-Willem

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing uit bebroede ramen?

Bericht door Dirk Blanken » ma 06 apr 2009, 21:07

Als je een keer een warm zeer droog voorjaar hebt en je hebt de honing in net uitgebouwde honingraten zitten dan krijg je de helft er niet uit op normale draaisnelheid en diverse keren draaien.
Drie draden is dan te weinig omdat dan de raten breken met als resultaat prut.
Daarom doe ik er al 5 draden in, dan kan het toch wat meer hebben.
Heidehoningslingeren in raten die nooit bebroed zijn is onmogelijk, De raten gaan al kapot bij het kolben(aanprikken van de cellen met heidehoning).
Ik gebruik rustig een gedeelte bebroede raten en heb nog nooit iets gemerkt van verontreiniging.
Heel oude raat heeft een schimmelig geurtje maar volgens mij maken de bijen de raten brandschoon voordat de honing erin gaat, waarna het behoorlijk schoon is.
Als er schimmel op raten zit, of het is bruin of slecht uitgebouwd dan gaat het in de smelter maar laten we dit niet overdrijven.
Als ik aan mijn Opa denk dan ruik ik de geur die in zijn achterhuis/schuur hing.
Sommige honingsoorten zijn niet te winnen in eerder bebroede ramen.
Een andere mogelijkheid is om kunststoframen te nemen die hebben een stabiele middenwand en dan kan je gewoon zonder na te denken de slinger op max snelheid zetten.
Dirk



dertiende

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing uit bebroede ramen?

Bericht door jawi » do 07 mei 2009, 20:17

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik heb zelf, doordat ik te laat was met het rooster tussen BK en HK leggen, een deel eenmalig bebroede raat tussen mijn honingramen zitten.
Ik hoop maar dat deze ene generatie bijen de raat niet teveel verontreinigt.

Jan-Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten