zoek de koningin

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

zoek de koningin

Bericht door jaap »

Even een vraagje uit texel.Ik heb altijd moeite om de koningin te vinden. Er zijn imkers die haar vlot vinden zonder dat ze gemerkt is en het volk rustig blijft. Waar moet ik op letten als ik de kast open doe, op welk raam zit ze? Wie verteld het ons?

jager
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Interessante vraag en ik ben ook zeer benieuwd wat anderen hierop reageren.

Hier alvast een paar zaken die ik in het oog hou om de koningin te vinden. Ik moet wel even voorop stellen dat ik ook niet de beste koninginnen vinder ben. (Met zoeken heb ik veel meer ervaring zal ik maar zeggen [;)])

- Waar bevind zich het broednest?
- Verwijder eerst een raam naast het broednest zodat je ruimte hebt om ramen zonder 'rollende bijen' uit de kast kunt halen.
- Handel snel en zorgvuldig. Ramen niet stoten en niet te veel (geen) rook gebruiken.
- Een eigen ervaring: Soms rennen vele bijen naar de achterkant van je raam. Het is maar zelden dat de koningin in de zelfde richting mee rent. Vaak blijft ze zitten of gaat de andere kant op.
- Een koningin zit doorgaans op een raam met eitjes. Zoek eerst naar de koningin en kijk daarna of er eitjes aanwezig zijn. Doe je het andersom dan heeft de koningin zich vaak al uit de voeten gemaakt en zit op een onlogische plek. (Niet meer op het midden van de raat)
- Als je na inspectie van alle ramen de koningin niet hebt kunnen vinden onthoud dan waar de ramen met eitjes zaten en welke ramen er al gepoetst waren maar nog niet belegd. Probeer het dan twee dagen later nog eens. Het heeft geen zin om de kast op hetzelfde moment nogmaals door te lopen. Het gevaar dat je koningin iets aandoet is groter dan dat je haar vindt.
- Heb geluk.[^]

Als laatste nog een die ik nog niet heb kunnen onderbouwen.
Ik was laatst bij een zeer ervaren imker en keek met hem mee in een kast die bomvol met bijen zat. Hij was op zoek naar de koningin. Hij nam een raam uit en zei gelijk: "Hier zit ze niet, er zit geen vers stuifmeel in deze raat".
Interessante opmerking vond ik.
Misschien de moeite waard om daar ook eens op te letten.

Jaap
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door Barry Sp »

Hoi,

Een imker heeft mij wel is verteld dat je het ook kunt zien aan de buiten kant van de kast,dan moet je kijken waar de meeste bijen met versstuifmeel naar binnen gaan, daar zit meestal ook de koningin.Ik zelf heb het nog niet geprobeerd.



B.Speet
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jaap Jager,
In het verhaal van Taap v.A kan ik mij redelijk vinden.
In een uitzonderlijk geval evenwel, ALS JE ZE ECHT TERSTOND MOET HEBBEN EN HET LUKT NIET, pas ik een noodgreep toe.
Dat geval deed zich bij mij een viertal weken geleden voor, toen ik een Schiermoer wilde invoeren; het beestje zat in een kooitje en het weer was donker. Uit de kast waarin ik haar uiteindelijk wilde hebben, haalde ik 3 ramen gesloten broed: naar zesramer met drie ramen goed voer. Ik wist vrijwel zeker, dat de oude moer in de grote kast was achtergebleven en niet meegekomen met de drie ramen broed.
Maar je moet toch in zo'n geval absoluut zeker zijn en ik had ze niet kunnen vinden.
Ik deed het volgende: ik stootte de bijen die op de drie broedramen zaten in een apparte bak met een moerrooster als bodem; toen snel de ramen in de zesramer gezet en het bakje met bijen er op:
Afbeelding
De bijen liepen door het rooster naar het broed en jawel: de Moer bleef op het rooster achter.
Nu kon ik nog een aantal ramen zorgbijen afslaan in de zesramer en vervolgens de moer terug naar de grote kast.
De schiermoer legde prima in de zesramer en na ruim drie weken haalde ik de oude moer uit de grote kast en plaatste na een paar uur de ramen van de zesramer midden in het volk. Ik heb nu een mooi volk met een zuivere Carnica uit Schier.
met groet,

hennie oes

Afbeelding
Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door Bart Maes »

Jaap,
als ik de koningin echt wil vinden en het volk is groot in omvang, dan doe ik soms het volgende:

* is het broednest over twee broedkamers verdeeld, leg een week vroeger een koninginnerooster. Een week later zet je de bak waar je eitjes in ziet liggen enkele meters uit de rij opzij en ga ik een tas koffie drinken[:)]. De kastdeksels liggen dan natuurlijk keurig terug op de bakken!
De andere broedkamer en ev hoogsels blijven terplaatse. Alle vliegbijen zijn geörienteerd op hun oude plaats en vliegen terug, die ben je dus al kwijt. Drink na een half uurtje je koffie uit :D(geef de bijen tijd om af te vliegen) en je kan in alle rust die ene bak doorbladeren om de koningin te vinden.

* zit het broednest maar in één romp, dan verplaats ik de ganse kast en zet er een korf in de plaats/of het hoogsel op een bodem.

* de manier waarop je de koningin zoekt maak je je volgens mij wel eigen, als je ze echt nog niet vindt dan kun je alle bijen raam per raam door een rooster zeven, zoals Hennie het doet.

* Uit ervaring kijk ik in het voorjaar zorgvuldiger uit naar de koningin, het aantal bijen is dan nog niet zo groot en dan valt ze soms op door haar grotere gestalte: een mooie koninginnebij die wat hoger op de poten loopt:D.
en het volk rustig blijft
Zo weinig mogelijk je roker gebruiken om de bijen kalm te houden.

mvg. Bart
Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door Bieboerke »

jaap schreef:
even een vraagje uit texel.ik heb altijd moeite om de koningin te vinden.er zijn imkers die haar vlot vinden zonder dat ze gemerkt is en het volk rustig blijft.waar moet ik op letten als ik de kast open doe. op welk raam zit ze? wie verteld het ons?
jager
De vorige tips zijn al uitstekent en berusten op het feit "doe ze vooral niet schrikken" en bekijk het soort broed. Op een raam met verse eitjes (rechop in de cel) heeft men meer kans de moer te vinden dan op een raat gesloten broed.
Ik zoek ze altijd op als volgt:
- nooit rook, altijd kleine plantenverstuiver.
- kantraam en stuifmeelraat wordt weggenomen en terzijde geplaatst.
-de geopende kast dek ik altijd af met twee vochtige doeken: de één rol ik op, de andere af zodat altijd slechts één raam zichtbaar is en dat raam wordt dan onmiddellijk uitgenomen om te zoeken.
- zitten er veel bijen op: kijk onmiddellijk naar een open plaats, op de beide zijden van het raam: zit de moer daarop dan zit zij op die open plaats. De moer verplaatst zich steeds langzaam en de bijen zullen haar altijd doorgang verlenen.
Zoek je in de voormiddag begin aan de linkerkant, zoek je in de namiddag begin aan de rechterkant. (links en rechts gezien staande vanuit de stand achter de kast).
- bekijk het raam vanuit een beetje schuine hoek, zo zie je beter de lage achterpoten en achterlijf van de moer.
-Werk je op twee rompen: neem de bovenste romp zachtjes af en zet die op een bodem, laat de vliegbijen maar afvliegen en laat de bovenbedekking en bekijk eerst de onderste romp. Daarna de bovenste romp.
- pas op voor de raat waarop de bijen opvallend rustig zitten: daar zit ze meestal op.
- vindt je ze niet: volgende dag beter.
- moet je ze dringend vinden: door een rooster dan maar.
Marco
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door Gerard van Gastel »

Gezien tijdens de basiscursus: eerst de dekplank losmaken, maar niet eraf halen, vervolgens wat rook in de vliegopening blazen en vliegopening afsluiten. Daarna de koningin tijd geven om naar boven te lopen (volgens de cursusleider wachten tot je denkt dat het wel lang genoeg is, en dan nog een paar minuten wachten).
Dan tilde hij voorzichtig de dekplank van de kast en draaide deze meteen boven de kast om, en daar zat ze, midden op de dekplank.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mijn koninginnen allen gemerkt zijn, en ik het zelf nog nooit geprobeerd heb.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door maartenkleijne »

Mijn neef haalt de dekplank eraf, kijkt van boven naar het gedrag van de bijen op de ramen en zegt dan: 'kijk op dit raam zit de koningin'. En dat klopt 9 van de 10 keer.
Als ik naast hem sta zie ik het ook, maar als ik alleen ben zie ik het weer niet
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door hans hoogendoorn »

Op site van Jan Tempelman staat een vangkooitje beschreven.
Zonder zoeken, rook of rooster de koningin (ver)vangen.

http://www.xs4all.nl/~jtemp/Val.html

Ik heb zelf geen ervaring met dit kooitje.
Wie wel ?
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zoek de koningin

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Hans,

Het kooitje impliceert wel dat je een 2de koningin gebruikt. Als je gewoon de moer wil vinden om je Ameland kastjes [;)] veilig te kunnen vullen is dit minder bruikbaar denk ik.

Soms valt het zoeken bij mij mee. Soms valt het tegen. Deze week nog 3 ongemerkte koninginnen gevonden op dubbel Zander binnen een kwartier. Mazzel?

Wil het niet lukken en ik heb de moer echt nodig om bijvoorbeeld een broed aflegger te kunnen maken. Alle bijen in een emmer afslaan/afvegen, de raten in de kast en door de rooster met de bijen. Een behoorlijke hoeveelheid rook en afdekken. 5 minuten later heb je gegarandeerd de koningin.

mvg

Theo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten