Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Els Kleijnendorst »

Al een aantal jaar lees ik op het forum dat het aanzetten van doppen en telen van jonge moeren bijzonder goed gaat in een moergoed volk, mits de afstand moer <-> teeltraam met jong broed voldoende is.
Vond dat ik dit nu maar eens moest uitproberen. Moer met een moerrooster in etappes naar de onderste BK gewerkt en in de daarop staande 2 BK's alleen ouder broed, met daarop nog een HK.
Vorige week is in de bovenste (3e) BK een raam eieren ingehangen. Vol verwachting keek ik vanmorgen hoeveel doppen deze actie zou opleveren. Jammer genoeg geen enkele.

Wat heb ik fout gedaan of over het hoofd gezien?

Els
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Barry Sp »

Hoi Els Kleijnendorst,

Volgens moet je de doppen de eerste 24uur in een moerloos volk hangen en daar na kun je ze in een moer goed volk hangen en twee ramen met broed in de hk hangen van het volk waar je de doppen wil in hangen en ze tussen de twee ramen met broed in hangen zo komen er veel jonge bijen boven in de honingkamer de de doppen dan goed verzorgen!


B.Speet
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Els,

Moeren telen in een moergoed volk gaat zonder problemen. Ik doe het reeds jaren in de honingzolder met alleen de rooster tussen koningin en larfjes.

Dat het gaat met een raam met eitjes weet ik niet. Dat deed ik nog nooit. Ik gebruik ofwel de overlarf dopjes met 1 dags larfjes (meestal bij een 2de maal overlarven) of aangezogen dopjes uit een starter (meestal bij eerste maal overlarven) Naast de teeltlatten komen dan 2 ramen met zeer jong broed. Zo zuig je veel voedsterbijen naar boven. 1 van de 2 ramen is meestal het raam waaruit ik heb overgelarfd.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Els Kleijnendorst »

Hennie, kom ik eens met een vraag omdat ik echt niet weet waarom die "gekke" bijen niet hebben gedaan wat ze volgens mij moesten doen, en dan denk je dat het een grol is. [:(]

Theo en Barry, als ik het goed begrijp gaat het dus alleen met aangeblazen doppen. Weer wat geleerd.[:)] Toch twijfel ik daaraan, anders zou je toch in een keer de koningin 2 etage's lager onder een moerrooster kunnen zetten zonder dat de bijen op het jonge broed in de bovenste BK doppen zullen aanzetten.

Ga het eea vanavond maar eens nalezen in de handboeken. (had ik natuurlijk eerst moeten doen [B)]) Van dit volk is overigens vandaag een veger gemaakt en het hopeloos moerloze hoofdvolk zal nu wel doppen gaan aanzetten op een nieuw verstrekt raam met jong broed.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Dirk Blanken »

Els je methode was gelukt als het volk hopeloos moerloos was geweest, of als ze goed zwermdriftig waren geweest dan had je misschien een paar dopjes gehad maar dan ook door de hele kast dat is geen optie.
Als ze hopeloos moerloos zijn nemen ze jong broed zonder meer aan en maken nieuwe koninginnen.
Verder altijd een starter gebruiken.
Aangezette dopjes vanuit een starter worden ook altijd aangenomen als de koningin er maar niet bij kan.
Dat kan dus in de honingkamer met een paar broed aan beide zijden maar ook gewoon in het broednest dan moet het teeltraam aan beiden zijden voorzien zijn van een mr'.
Zo ben ik mijn eerste koninginnenteelt begonnen in twee honinghalende zware volken.
Morgenavond gaan de dopjes naar de broedstoof die al staat te draaien om de juiste temperatuur en vochtigheid af te stellen.
Dirk


dertiende
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Els Kleijnendorst »

Dirk,
onze berichten hebben elkaar gekruisd. Zoals je kan lezen heb ik vanmiddag danook de kast hopeloos moerloos gemaakt (en doe dat al jaren zo, maar wilde het nu eens anders doen).
Uit jouw bericht komt ook naar voren, behalve dat de doppen eerst aangeblazen moeten zijn (zoals Barry en Theo ook schreven), dat het ook niet lukt als het volk nog niet in zwermstemming is (en dat is zo, al heeft/had het 27 ramen bijen) of er overvloedige dracht is (ook zo, ook beide bovenste BK's zijn loodzwaar van de honing).
Kortom, wat mij betreft een experiment om niet te herhalen.

Groet,
Els
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door A.A. Staals »

Els, een volk waarvan je een veger maakt is niet hopeloos moerloos, dit is hopeloos moerloos als je negende of tiende dag doppen breekt. Wat betreft doppen trekken in de honingkamer in een moergoed volk, je moet niet een raam broed aanbieden maar omgelarfde dopjes. Een raam overgelarfde dopjes kun je ook aanbieden enkele uren na het maken van een veger. Maar in beide gevallen is het resultaat meestal slechter dan met een starter.

ad staals
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Jan Kruit »

Hallo Els.
Je kunt het zoeken in boeken, het staat in het kort beschreven op
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl/moergoed.htm


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Hans van der Post. »

Ok, wat ik bij Hennie Kroese gezien en gehoord had nodigde mij uit om ook iets uit te proberen.
Het volgende verhaal gaat tegen de gevestigde orde/methode in: Ik heb een lijst waar zowel een moerrooster als een gaatjes plaat (1mm groot) kan inschuiven. Deze lijst ligt tussen de honingkamer(s) en broedbak. Tot nu zit de in de schuif/lijst het moerrooster. Om aangeblazen doppen krijgen worden een a twee teeltlatten - 16 - dopjes van eendaags larfjes voorzien. Voor deze handeling wordt uit de lijst het moerrooster voor het gaatjes rooster verwisseld. Wacht drie uur en ga dan omlarven en schuif/hang de twee teeltlatten in de honingkamer waar nog veel honing zit. (moet nog slingeren) Al eerder heb ik een uitgebouwd raam met water in de cellen ingehangen. Dit geheel dopjes en gaatjes rooster laat ik zo'n acht uur staan. Dan wordt het gaatjesrooster voor het moerrooster verwisseld.

Onder het moerrooster is de moer vrolijk aan het eitjes leggen.

Op de tiende dag worden de beschermkokertjes om de moerdoppen geschoven.
Met deze werkwijze zijn er tussen de 12 en 16 mooie moeren gekweekt in een moergoed volk.
Hans
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Kroese »

Hans van der Post. schreef:
Ok, wat ik bij Hennie Kroese gezien en gehoord had nodigde mij uit om ook iets uit te proberen.
Voor deze handeling wordt uit de lijst het moerrooster voor het gaatjes rooster verwisseld. Wacht drie uur en ga dan omlarven en schuif/hang de twee teeltlatten in de honingkamer waar nog veel honing zit. (moet nog slingeren) Al eerder heb ik een uitgebouwd raam met water in de cellen ingehangen. Dit geheel dopjes en gaatjes rooster laat ik zo'n acht uur staan. Dan wordt het gaatjesrooster voor het moerrooster verwisseld.

Onder het moerrooster is de moer vrolijk aan het eitjes leggen.

Op de tiende dag worden de beschermkokertjes om de moerdoppen geschoven.
Met deze werkwijze zijn er tussen de 12 en 16 mooie moeren gekweekt in een moergoed volk.
Hans
Hans, dat zal niet altijd goed werken denk ik.
Die bak boven de seperator (met die kleine gaatjes) moet gevuld worden met een overmaat aan voedster bijen, die je van de ramen met open broed afslaat. Als je alleeen een moerrooster vervangt door een seperator plaat, dan heb je alleen honing verwerkende bijen, die zullen hooguit een paar dopjes gaan aanblazen.
In die bak, waar jouw teeltraam ingeschoven wordt moet 1 raam met stuifmeel en 1 raam met voer, met aan de buitenkant water in de lege cellen laten lopen. tussen deze 2 ramen 1 straatje vrij houden voor de larven die 2 a 3 uur later worden aangeboden. De bijen moeten eerst bruisen, voor ze de larven krijgen.
Verder geen ramen in de bak. De bijen concentreren zich dan op die 3 ramen, en dus de larven die aangeboden worden.
Handig is dan een plexiglas dekplaat met een brievenbus, waar je het teeltraam kan laten inzakken. Dit voorkomt dat de bijen over de rand uitstromen als je de hele dekplank er afhaalt.
Ik laat de bijen 24 uur in de startbak, daarna trek ik de separator plaat eruit. 1 uurtje later haal ik de dekplaat eraf, de bijen zijn dan weer rustig. (ze hebben moeders beneden weer gevonden)
De larven ga ik dan selecteren op hoeveelheid voedersap. De slechte gaan er gelijk uit. Daarna gaan ze verdeeld in latten 15 tot 25 per pleegvolk. (boven het rooster, met aan beide zijden een raam met jong open broed)

Suc6 met de teelt. Ik ben zelf vandaag ook met een proefteeltje begonnen. (voor mezelf in het klein)
Ik heb gisteren een aantal volken van de peren naar huis gehaald. Ze waren loodzwaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten