Bevruchtingskastjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Bevruchtingskastjes

Bericht door Tieme » do 01 dec 2005, 10:50

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar literatuur over bevruchtingskastjes, en dan vooral een vergelijkend onderzoek. Ik zou namelijk wel een cijfers willen zien uit een onderzoek over het succesgehalte van:

Kirchainer
Apidea
EWK (1/3 normaalmaat)
EWK (BLAB klein)
Drieramer

Het zou wel fijn zijn de voors en tegens van deze verschillende kastjes niet alleen op meningen te kunnen baseren maar gewoon op cijfers.

Iemand hierover wel eens iets tegen gekomen?

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes

Bericht door Hugo » zo 04 dec 2005, 17:05

Tieme schreef:
...
EWK (BLAB klein)
...
Iemand hierover wel eens iets tegen gekomen?
Tieme,

Wat is EWK (BLAB klein)?

Gisteren Job van Praagh (Celle) bezig gehoord in een symposium over bijengenetica. Hij liet duidelijk verstaan dat EWK-kastjes te klein zijn om moeren te laten paren. Hij pleitte voor het gebruik van 3-ramers.
Hoewel ik aan de authoriteit van Job niet zou durven twijfelen, heb ik zelf veel vertrouwen in de kleine EWK's. Ik gebruik ze al 15 jaar en na het betalen van enig leergeld, lijkt het mij voor de kleine imker een zeer bruikbare methode.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes

Bericht door Tieme » ma 05 dec 2005, 08:53

Hallo Hugo,

EWK klein (BLAB) is het bevruchtingskastje wat Weiss propageerd in het boek de weekend imker. Daarin wordt vermeld dat het in alle opzichten beter is dan de gewone EWK.

Ik geloof dat op de website van Ed Pieterse deze EWK in gebruik te zien zijn (http://www.mamamoer.nl).

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes

Bericht door willem » ma 05 dec 2005, 20:53

Het zou wel fijn zijn de voors en tegens van deze verschillende kastjes niet alleen op meningen te kunnen baseren maar gewoon op cijfers.
Hallo Tieme
Bij mijn weten bestaat er geen vergelijkend onderzoek over de verschillende bevruchtings kastjes. Dat is ook wel logisch want ze zijn ontworpen/ontwikkeld voor verschillende doeleinden.
De drieramer is bedacht als bevruchtings kastje in de tijd dat je deze nog naar Schiermonnikoog kon brengen. Dat was, voor de varoa invasie, een carnica bevruchtingsstation. Om te voorkomen dat de bemanning diverse hernia's zou oplopen aan door imkers gekutselde kasten werd de drieramer voorgeschreven. Als beginnend teler is dit een goede keus, ramen in stand maat dus makkelijk uiwisselen en verenigen. Bovendien, een drieramer is nooit weg, als je even een moer moet afzonderen en zo. Kan ook in een zesramer natuurlijk.

Kirchhainer en Apidea zijn ontwikkeld voor de KI maar zijn ook goed bruikbaar voor gewone bevruchting. Van de Kirchhainer zijn er doorontwikkelde uitvoeringen, de Kieler en de Segeberger bevruchtings kastjes. De Segeberger heeft een vaste voerkamer, de Kieler een uitneembare voerbakje op die plaats kun je dan uitbreiden met twee raatjes. Beiden hebben boven dien een opzetstuk waardoor je het geheel met zes raatjes kunt vergroten. Sinds kort heeft ook de Apidea zo'n opzetstuk en had al een losse voerbak(je). Ten opzichte van de drieramer gebruik je (veel) minder bijen maar het invoeren van de nieuwe moer is misschien wat moeilijker.(Behalve na 15 jaar leergeld natuurlijk)

De EKW's zijn ontwikkeld als bevruchtingskastje voor de Duitse eiland bevruchtingsstations, hoe kleiner de EKW hoe minderbijen er nodig zijn. Ze zijn makkelijk te controleren op de aanwezigheid van niet toegelaten darren en na rwee weken of de moer aan de leg is.
In Nederland niet wijd verbreid en vanuit Duitsland hoor je wel eens geluiden dat ze er spijt van hebben dat het ooit is uitgevonden.
Hoe kleiner het kastje, des te eerder stroomt de NOZEMA er uit. Ook hiet geld: ieder voordeel hep ze nadeel.

Een nieuwe ontwikkeling is het Mini-Plus kastje. Dit is een kunststof kastje met zes kwart Dadant-blat raampjes (160 x 217). Dat begint al op een echt volkje te lijken. Vier op elkaar komt overeen aan raatopp. met onze tienraams broedkamer. Met drie of vier op elkaar zijn ze in te winteren en ook nog uit te winteren. Je hebt meteen een stel reserve moeren in het voorjaar. Als je gaat telen deel je ze weer op in de afzonderlijke kamers en je hoeft uit je hoofdvolken geen bijen af te tappen. Het kastje is zeer gewild bij serieuse telers.

Het is een kwestie van keuzes maken. Het werkt allemaal en soms valt het tegen want de bijen, het weer en andere invloeden hebben zo hun eigen wensen.
groeten, willem


x

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes

Bericht door Tieme » di 06 dec 2005, 08:58

Hallo Willem,

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Het kan zo in een boek.
Als conclusie trek ik dat het type bevruchtingskastje een nogal individuele keuze is. het is jammer dat er niet meer cijfermateriaal voorhanden is.

Nu is het voordeel van een groot forum we makkelijk informatie kunnen poolen en zo toch voor de benodigde cijfers kunnen zorgen. Misschien is het daarom een idee om iedereen te vragen om gegevens te verstrekken over zijn type bevruchtingskastje en het slagingspercentage.

Vriendelijke groeten,

Tieme

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes

Bericht door buckfast_beekeeper » di 06 dec 2005, 20:17

Hallo Tieme,

De slagingspercentages in cijfers gieten is niet zo makkelijk. De werkwijze van elke imker is zo verschijden dat daar al een hoop verschillen optreden.

Ook de factor weer speelt voor een stukje mee. Stel dat uw koninginnen geslachtsrijp zijn en net dan is het slecht weer. [:(]Uw koninginnen zijn een paar dagen later geslachtsrijp en het is dan behoorlijk weer. Al een eerste reden om een ander resultaat te bekomen.

Hoe vul jij de kastjes? En hoe doe ik het? Weer een reden om verschillen te creëeren.

Mijn ervaring is dat ik met EWK geen goede resultaten haal en met dezelfde werkwijze bij Apidea geen problemen ken. Ben ik het die de fouten maak? Waarschijnlijk. Met Apidea haal ik tot 70% of meer geslaagde paringen. Haal ik de leggende koninginnen er af, laat ik ze doppen trekken en vervang ik de dan uitgelopen koninginnen door overgelarfde exemplaren haal je makkelijk 90%.

Vraag is eerst en vooral waar wil je de kastjes gebruiken? 3-ramers worden bijna nooit aanvaard op bevruchtingsstations. Apidea, mini-plus en varianten wel.

Voor 3 ramers heb je direct een hoop bijen nodig. Het is de vraag of je productie volken deze hoeveelheid kunnen leveren.

Veel vragen en weinig concrete antwoorden denk ik. Ik zou zeggen, probeer er enkelen (desnoods geleend hier en daar) en gebruik deze waarbij je je goed voelt. Kwestie van prestaties denk ik dat er weinig verschillen zullen zijn.


mvg

Theo

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes

Bericht door Tieme » wo 07 dec 2005, 09:46

Hallo Theo,

Dank voor deze overwegingen.
Ik heb twee jaren met kirchhainers gewerkt, en het resultaat wisselt nogal, maar ik denk dat mijn onervarenheid daarin een grote rol heeft gespeeld. Ook het weer is debet geweest aan de midere resultaten.

Het komende jaar wil ik EWK en Kirchhainer naast elkaar gebruiken. Ik heb nog zitten denken aan drieramers (daarvan heb ik 5 mooie geisoleerde gemaakt) maar met 5 hoofdvolken denk ik dat ik niet voldoende bijen heb.

Ik zal het dus met experimentjes zelf moeten uitvinden.

Overigens denk ik dat de verschillende werkwijzen van iedereen wel uit zouden middelen als we veel data zouden hebben.

Groeten,

Tieme

Johan Borgeld
Berichten:65
Lid geworden op:zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes

Bericht door Johan Borgeld » do 08 dec 2005, 21:36

CITAAT:
Een nieuwe ontwikkeling is het Mini-Plus kastje. Dit is een kunststof kastje met zes kwart Dadant-blat raampjes (160 x 217). Dat begint al op een echt volkje te lijken. Vier op elkaar komt overeen aan raatopp. met onze tienraams broedkamer. Met drie of vier op elkaar zijn ze in te winteren en ook nog uit te winteren. Je hebt meteen een stel reserve moeren in het voorjaar. Als je gaat telen deel je ze weer op in de afzonderlijke kamers en je hoeft uit je hoofdvolken geen bijen af te tappen. Het kastje is zeer gewild bij serieuse telers.

Met bovenstaande ben ik het helemaal eens, ik heb mijn apidea's verkocht en ben twee jaar terug overgestapt op de mini plus. Ga ermee naar Ameland voor een raszuivere bevruchting. Ik vind het een aanrader.

Groet Johan Borgeld

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes

Bericht door Tieme » vr 09 dec 2005, 09:39

Hallo allemaal,

Ik begin wel te merken dat iedereen het er eigenlijk over eens is dat volkjes uit meerdere raten moeten bestaan voor optimale resultaten.
Zoals jullie weten zijn de mogelijkheden om te kiezen uit bevruchtingsstations met dergelijk volkjes zeer beperkt. Dat is dan toch wel heel jammer.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten