Bevruchtings kasjes.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: Bevruchtings kasjes.

Bericht door Ewout » zo 06 apr 2014, 14:29

ErikS schreef: Zojuist foto's gemaakt maar ik kan die niet plaatsen. Ik moet even zoeken in de instellingen om dat wel te kunnen. als je een mailadres stuurt zend ik je de foto's direct.
Hoi Erik, als je bij het plaatsen van een bericht onderaan het tabje 'bijlage toevoegen' selecteert, kun je afbeeldingen in je bericht plaatsen (na uploaden evt. "plaats in bericht", hoeft niet, dan komen ze allemaal onderaan het bericht)

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Bevruchtings kasjes.

Bericht door Erik Konijn » zo 06 apr 2014, 18:07

Je moet soms foto's verkleinen b.v met Picsizer

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Bevruchtings kasjes.

Bericht door Cor Van Pelt » di 20 mei 2014, 03:06

Hallo Imker vrienden.

Kunnen jullie mij vertellen wat een goede maat is om een paar bevruchtings kastjes te maken?
Ik heb een site gevonden waar de diverse kastjes worden besproken,maar ik kan geen maten vinden. Is piepschuim het beste materiaal,of kan ook hout gebruikt worden?
Wie heeft ervaring met "home made"kastjes?
Groeten uit Alberta.
Cor.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bevruchtings kasjes.

Bericht door ErikS » di 20 mei 2014, 07:16

Hallo Cor,

Ik denk dat Albert een uitstekende uitleg heeft gegeven van zijn kastje op imkepedia, hiervan heb ik mijn kastje nagebouwd na enig uitwerken "op papier". Als je wil kan ik je mijn tekening sturen maar die is maar een interpretatie en deel gebaseerd op de afmetingen van het hout wat ik toevallig had liggen.

Kunststof zou ik kopen, goede kwaliteit redelijke prijs. Marc Misotten heeft op zijn BeePlus Forum ook een duidelijke mening neergeschreven over bv de mini plus en biedt oplossingen voor nadelen.
Hout is ook een goed materiaal als je maar de isolatie waarden goed bekijkt. EPS isoleert iets van 5x beter dan hout voor zijn dikte. Het ene hout is daarnaast niet het andere, cedar isoleert weer beter dan vuren, vuren weer beter dan multiplex. De benodigde isolatiewaarde ook aan de ligging van je stand en het lokale klimaat. Daarnaast denk over spechten en ander "local wildlife".

Ik ben zelf aan het kijken om een normale honingkamer in tweeen te delen en als 2 bevruchtingskastjes (onder een deksel) te gebruiken. Minder materiaal nodig wat 's winters weer opgeslagen moet, de bijen kunnen van elkaars warmte profiteren en als een moer wegvalt of niet goed is kunnen de 2 volken makkelijk verenigd worden omdat ze elkaar geur kennen.

mvg,

Erik.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Bevruchtings kasjes.

Bericht door Cor Van Pelt » wo 21 mei 2014, 02:29

Imker vrienden,
Betreft:Bevruchtings kastje.

Wat ik eigenlijk had moeten vragen is dit: Hoeveel cm2 raat is er nodig voor een kastje? Ik heb n.l. een vierkant model in gedachte. Vierkant en iets hoger om er een voer bakje onder in te maken.
Jullie hebben ideen?

Bedankt.
Groeten uit Alberta.
Cor

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bevruchtings kasjes.

Bericht door ErikS » wo 21 mei 2014, 08:16

Hallo Cor,

dat is geen eenvoudige vraag :? ligt aan je bedoeling.

De EWK zijn bedoeld om een eerste indruk te krijgen van een koningin, heel klein maar veel koninginnen te testen en keuzemogelijkheden.

Wil je de ontwikkeling van het leggedrag volgen heb je ruimte nodig voor bv 4 weken leggen.
Wil je het gedrag van de bijen weten heb je tenminste 9 weken "legruimte" nodig.

Om te overwinteren geld volgens mij minimaal 3 bakken kieler/segeberger mini of minimaal 2 bakken miniplus. Ik heb het ooit uitgerekend, zie bijlage. 2 bakken 6 ramen miniplus is 34 [dm^2].

Mvg,

Erik.
Bijlagen
oppervlak miniplus.jpg

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Bevruchtings kasjes.

Bericht door Ewout » wo 21 mei 2014, 08:46

ErikS schreef:Om te overwinteren geld volgens mij minimaal 3 bakken kieler/segeberger mini of minimaal 2 bakken miniplus. Ik heb het ooit uitgerekend, zie bijlage. 2 bakken 6 ramen miniplus is 34 [dm^2]
Voor wat raatoppervlakken, zie ook hier: onderwerp Kieler kweekkastje
2 rompjes kieler (2 x 780 = 1560cm2) is dus ongeveer gelijk aan 1 rompje miniplus (1650cm2). Of het dubbele, als je beide kanten van de raat telt (wat eigenlijk wel hoort).

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtings kasjes.

Bericht door petro » wo 21 mei 2014, 09:20

Het ligt er aan Cor hoe en hoelang wil je de kastjes gebruiken,voor langere tijd heb je meer raatoppervlak nodig.
Ik zelf gebruik mijn kastjes enkel voor de bevruchting en de eerste leg,daarna gaan de moertjes gelijk in de bedoelde volken.
Gebruik dus mini Bivo kastjes met twee raampjes van 7 bij 7 cm.Echt superklein,maar zeer makkelijk te vervoeren. :be8:
Er passen er met gemak negen in een grote boodschappen tas. :idea:
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten