Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanistan

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Milou G
Berichten:4
Lid geworden op:do 23 okt 2014, 12:45
Imker sinds:2013
Aantal volken:250
Bijenras(sen):Mellifera, bastaard
Contacteer:
Re: Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanist

Bericht door Milou G » zo 26 okt 2014, 12:53

Goede vraag :)

Helaas was ik niet betrokken bij het selecteren van de project gebieden. Dit betekend dat we in sommige plekken wel genoeg drachtplanten zijn en in andere niet. Gelukkig kunnen we dit volgende jaar veranderen en zullen alle korven naar de betere gebieden worden getransporteerd. (de nazomer harvest liep uiteen van 0 tot 20 kilogram honing!) Toch is het bloeiseizoen hier kort; appels, kersen, en abrikozen bloesem rond April en dan tot Augustus allerhande landbouwbloesems en wildbloemen en bloesems. Ook hebben we een co-project lopen die in dezelfde plaatsen 'berg Alfalfa' zaait en beschermt. Al met al genoeg aanwezig voor een degelijke honingproductie. Maar wij voeden momenteel bij (in September, October en November) indien er geen natuurlijk voedsel meer aanwezig is. Wellicht moeten we dit ook in het begin van de lente gaan doen.

En Semar; ik had inderaad ook gelezen over het absconding gedrag van Apis cerena. We gaan misschien een test-trial doen met deze soort, maar we moeten eerst een leverancier vinden :)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanist

Bericht door Albert Stoter » zo 26 okt 2014, 22:08

semar schreef:als ik me niet vergist doet de apis cerena aan abscanding
In het nederlands: trekzwermen.

Frits Smit
Berichten:4
Lid geworden op:di 24 dec 2013, 17:32
Contacteer:

Re: Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanist

Bericht door Frits Smit » ma 27 okt 2014, 15:36

Als je de lokale 'genetische stock" wilt verbeteren moet je eerst weten hoe die lokale genetische stock er uit ziet, wat zijn hun eigenschappen , hun kwaliteiten en eventuele slechte kanten. Daarnaast moet je zeker weten dat wat jij daar inbrengt ook daadwerkelijk beter voor daar is. Ik vind het nogal arrogant te denken ik zal dat wel even verbeteren. Probeer eerst maar eens die kolonies te vinden die het daar wel goed doen, vermeerder daarvan en als je dan na een tijd achter hun eigenschappen komt uit zoeken welk soorten daar iets aan kunnen toevoegen. Ik vind het wel leuk te lezen dat het project in ieder geval meer is dan het uitdelen van een paar losse bouw kasten. Zijn er daar geen cerana species meer? In die omgeving is reizen met bijen, behalve naar drachtgebieden, ook in de winter naar klimaatvriendelijker gebieden een optie?
(Ik heb zelf vroeger veel met Kaukasiërs gewerkt. Rustige vriendelijke bijen, goede raatzit, maken grote volken en gebruiken bezonder veel propolis, zodat je ramen muurvast komen te zitten)
Sorry, ik heb de volgende pagina's niet gezien. Ik heb jaren met cerana's gewerkt en toen ook geprobeerd ze tot het uiterste te testen en te manipuleren om ze te laten absconden, maar dit lukte me niet. Heb wel opbrengsten van 60kg per volk gehad, dus zo slecht waren ze nog niet. En het is een heerlijke bij in de omgang, veel zachtaardiger dan de melifera soorten.

Milou G
Berichten:4
Lid geworden op:do 23 okt 2014, 12:45
Imker sinds:2013
Aantal volken:250
Bijenras(sen):Mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanist

Bericht door Milou G » wo 29 okt 2014, 11:44

Beste Frits,

Je hebt gelijk, er komt meer bij kijken dan zomaar even wat bijen importeren en vermederen! Voordat ik ook maar iets met teelt ga doen wil ik er eerst nog veel meer over te weten komen dan nu, vandaar ook o.a. dit forum bericht wat me veel nuttige informatie heeft opgeleverd. In mijn zoektocht ben ik zojuist op een interessant rapport van Gilles Fert, een Franse bijenexpert, gestuit. Hij heeft hier bijen uit verschillende regio onderzocht en kwam tot de conclusie dat het geen 100% pure Italiaanse bijen zijn maar verschillende combinaties LigusticaxCarnicaxCaucasia. Zij beargumenteren dat de 'Afghaanse bij' goede karakteristieken heeft (zoals zachtaardigheid, ziekte resistentie, en honing productie 20-50kg) en raden het ook ten sterkste af om bijen te importeren en de genenpool te bevuilen. Helaas is mijn ervaring met die bij hier dus wat minder en zal de winterresistentie nog moeten blijken.

Ik ben al een lange tijd op zoek naar Apis cerena via verschillende lokale bijenverenegingen, universiteiten en zelfs een organisatie die zich richt op het behoud van dit soort inheemse soorten. Helaas heeft deze zoektocht nog niks opgeleverd. Ik heb gehoord dat er in het Oosten nog wat imkers zijn die er mee werken, maar heb deze nog niet kunnen vinden. Zou deze soort erg graag 'uitproberen' hier. Ben hem zelf nog nooit hier tegengekomen in het wild. Uw ervaring met cerena klinkt erg goed, heeft u hiermee in Nederland gewerkt of ook in andere landen?

Veel grotere bijenhouders migreren hier met hun bijen, voornamelijk naar Pakistan in de winter. Dit is ook hoe Amerikaans vuilbroed naar Afghanistan is geimporteerd. Voor onze doelgroep (vrouwen in afgelegen gebieden) is dit echter niet mogelijk. Hoewel we wellicht een transport systeem op zouden kunnen zetten met een manager. De vraag is of dit rendabel is, zeker na afsluiting van het project over 3 jaar. Alhoewel reizen natuurlijk ook stress en ziekte risico's met zich meebrengt.

Ik ben blij dat het u bevalt dat we niet alleen bijenkasten uitdelen :) Veel projecten hier doen dat inderdaad en ik zie daar veel negatieve gevolgen van en nooit lange termijn resultaten.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanist

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 29 okt 2014, 19:39

Hoi Milou,

Je zou ook naar de Apis mellifera meda kunnen kijken. Dat is de bij die in bergen van Irak en Iran gehouden wordt. Als je googled op die naam vind je best wel wat info.

Groeten.................

Gerard

Frits Smit
Berichten:4
Lid geworden op:di 24 dec 2013, 17:32
Contacteer:

Re: Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanist

Bericht door Frits Smit » za 01 nov 2014, 20:25

Milou ik vond het een leuke reactie van je. Ik heb zelf in een bijenteeltproject in Nepal gewerkt en daar de Cerana leren kennen onder soms de meest, van uit hier gedacht, extreme omstandigheden. Ik weet ook wel een beetje hoe die rural development projecten er uit zien en was toen en nog steeds er van overtuigd dat verkoop van honing en andere bijenproducten een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het genereren van inkomen. Tsja en daar voor heb je een stabiele bijenpopulatie voor nodig. Het zal moeilijk worden om nog Cerana volken te vinden. In al hun onwetendheid werden vaak mellifera volken geïmporteerd want die waren toch veel beter? Als je met de cerana's werkt en ze aangepast manipuleert zijn waarschijnlijk nog betere oogsten te verkrijgen, in ieder geval zijn ze o.a. veel beter te gebruiken voor de productie van royal gelly. Succes.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanist

Bericht door Albert Stoter » zo 02 nov 2014, 11:11

Frits Smit schreef:Het zal moeilijk worden om nog Cerana volken te vinden.
Een paar jaar geleden was ik op vakantie op Bali en daar stikte het van de ceranavolken. Dat betrof dan wel de Apis cerana javana.

Bij de Apis cerana bestaan er, net als bij onze Apis mellifera, meerdere ondersoorten.

Voor grote honingoogsten heb je waarschijnlijk (net als bij onze mellifera) de noorderlijker voorkomende ondersoorten nodig.

De zuidelijker ondersoorten steken de honing vooral in een voortdurende volksvermeerdering (te vergelijken met de zuidelijker ondersoorten van de mellifera - denk aan de zwermlustige Apis mellifera scutellata).

De cerana komt voor tot in Siberie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten