bruidsvlucht

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

bruidsvlucht

Bericht door Maatschap Hankel »

we hebben 5 apidea kastjes met jonge moeren in de tuin staan. en natuurlijk observeren we de kastjes om te zien of de moer uitvliegt. tot onze verbazing is ze soms maar 30 seconden tot 1,5 minuut weg. weet een van jullie of dit lang genoeg is om bevrucht te worden, het leek ons wat kort?

Hankel
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bruidsvlucht

Bericht door Bart de Coo »

Dit heb ik ook al eens waargenomen bij een bevruchtingskorfje in mijn achtertuin. Zo'n korfje kun je voortdurend observeren vanuit de huiskamer en dan zie je nog wel eens wat. Zo stelde ik lang geleden min of meer dezelfde vraag op het forum. Het had mij namelijk zo leuk geleken om eens een moer thuis te zien komen met 'het teken', je weet wel. Ik treed verder niet in detail [xx(].

Ook ik zag voortdurend de moer vertekken om in een mum van tijd weer terug te keren. Ik zag haar telkens duidelijk lopen op het korfje. Als ze terugkeerde, dan was er telkens een heel spektakel van bijen voor het vlieggat. Ik kreeg toen als antwoord dat de moer bezig was met oriëntatievluchten. Ze is dus nog niet op bruidsvlucht geweest, maar ze bereidt zich daarop voor.


Groet,


Bart
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: bruidsvlucht

Bericht door petro »

Er kan vlak naast je stand een darrenwolk hangen.Daar vliegt ze doorheen en kan ze inderdaad binnen een minuut bevrucht zijn.
Als het zo snel gaat zul je bijna altijd bij de jonge moer het bewijs zien bij terugkomst.Dit is het achtergebleven geslachtsdeel van de dar,te zien als een pulserend bolletje("wat doorzichtig")
Zie je niets is het hoogstwaarchijnlijk invliegen geweest wat gebeurt in een onvoorstelbaar korte tijd.Zeker ten opzichte van zich invliegende werksters.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten