onze inheemse bij

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: onze inheemse bij

Bericht door Ed Pieterse » di 11 dec 2001, 21:17

Hallo allemaal,

Men heeft gelijk als men zegt dat het een discrepantie inhoudt, als je nu alleen maar op ziekteresistentie gaat selecteren. Maar als je daar niet op selecteert op dit moment houdt je misschien niets meer over.

Voor het seizoen wat komt, willen we de F1 dus gaan testen, wat inhoudt dat we de eigenschappen van de wilde Nederlandse bij of andere soorten willen proberen te inkruisen en controleren in hoeverre er resistentie overblijft. Maar er zijn nog meer testen, die we willen uitvoeren volgend jaar.

Piet had het over de kalender van Maria Thun. Bestaat die nog? Vroeger had ik er eens een, maar waar die gebleven is weet ik niet meer. Is die nog steeds te koop, ik zou nl wel eens willen bekijken als er iets mislukt of dat in de kalender werd voorspeld.

Ed Pieterse

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onze inheemse bij

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 12 dec 2001, 00:02

Beste Ed,

Heb een aantal jaren geleden een paar jaar achtereen getuinierd volgens de Maria Thun kalender (die overigens Kosmos-agenda heet). Alleen al voor het zaai- en oogstgedeelte van m'n groenten moest ik bijna dagelijks het boekje hanteren om te kijken wat er diende te gebeuren. Aan het eind van de teeltseizoenen had ik een redelijk goede opbrengst van mijn volkstuin. Maar dat hadden mijn buren, zonder deze richtlijnen, ook.
Bovendien viel het niet mee om de juiste zaaidagen enz. te combineren met een fulltime baan en een gezin. Aan het werken in m'n bijen volgens deze agenda ben ik dan ook helemaal niet toegekomen. De Nederlandse weergoden kunnen niet lezen, als ik bijv. honing moest afnemen volgens het boekje, regende het net in die periode. En als imker stel je het tijdstip ook niet uit naar een week of 4 later, want stel je voor dat het dan weer regent '¦'¦.. Weet wel dat een paar imkers in mijn omgeving een aantal jaren dit boekje als handleiding hebben gebruikt bij het imkeren. Kon destijds niet constateren dat hun bijen nu gezonder waren dan de mijne, of hun honingoogsten groter. Maar wellicht hebben andere imkers die dit boekje gebruik(t)en andere ervaringen.
Het adres waar je de Kosmos-kalender kan bestellen is: Hesperia, Postbus 27131, 3003 OL Rotterdam, tel. 010 - 4666656

Het de tekst uit deze kalender over het werken met bijen voor je gescand:

-------------------------------------------

Werken met bijen
Dezelfde betekenis die bodembewerking heeft voor de plant - kosmische krachten kunnen in de aarde actief worden - heeft voor de bijen het openmaken van de kast. Het bijenvolk sluit zichzelf in korf of kast naar buiten toe af door met hars alle openingen dicht te kitten. Openen we de behuizing om in het volk te kunnen werken, dan ontstaat er in de korf of kast een zekere chaotisering. In deze onrust kan dan een nieuwe kosmische invloed binnendringen, richtinggevend aan het gedrag van de bijen tot aan de volgende ingreep.
De imker kan voor het bewerken die perioden benutten die voor de ontwikkeling en voor de voeding van het volk in een bepaalde fase van belang zijn. Zo zijn wortelperioden gunstig als de volken meer raat moeten bouwen. Het behandelen tijdens bloemperioden ondersteunt de broedverzorging en de opbouw van het volk. Vruchtperioden stimuleren het binnenhalen van honing. Bladperioden zijn voor alle bewerkingen, het afnemen en slingeren van honing inbegrepen, ongeschikt.
Het winnen van natuurlijke raten, geschikt om te slingeren.
In de afgelopen jaren is in deze agenda steeds gewezen op de gunstige invloed op de bouwdrift bij een behandeling tijdens wortelperioden. Dat heeft bij heel wat imkers vragen opgeroepen. De natuurlijke raatbouw werd meestal in de broedkamer achtergelaten, aangezien er gewoonlijk zo gebouwd werd, dat er niet geslingerd kon worden omdat er aan de zijkant en onderkant niet genoeg was bijgebouwd. Om natuurlijke raatbouw te krijgen, die wel geslingerd kan worden, kan men als volgt te werk gaan.
Ga uit van een goed uitgebouwde lichtbruine tot bruine raat. Die wordt zo uitgesneden, dat er aan de bovenkant van het raampje ongeveer drie rijen cellen intact blijven en aan de zijkanten en onderkant een halve tot één rij cellen. Deze celrijen worden nu tot aan de middenwand, dus naar de celbodern toe, met een mes schuin gesneden, aangescherpt - opdat de bijen een goed begin hebben. Als de bijenkast goed rechtop staat, bouwen de bijen uitstekende natuurlijke raten, die aan de cellen die zijn blijven staan, worden aangebouwd.
In de ruimte boven het broednest - ver van de vliegopening verwijderd - komen de mooiste raten. De raten die gebruikt worden om uit te snijden, moeten schoon zijn en mogen niet afkomstig zijn van volken die nosema of roer hadden.
Bijen inwinteren
Hiervoor worden theeën aanbevolen als toevoeging bij de suikeroplossing; deze hebben al vele jaren hun nut voor de gezondheid van bijenvolken bewezen. Gedroogde bloemen van duizendblad, kamille, paardebloemen en valeriaan in water doen dat net aan de kook is geweest. Na een kwartier het mengsel zeven.
Gedroogde brandnetels, akkerpaardestaarten en eikenschors met koud water opzetten en aan de kook brengen. Daarna tien minuten laten trekken en vervolgens zeven en aan de suikeroplossing toevoegen.
Drie gram van eik plantendroogsel is voldoende voor 100 liter suikeroplossing.
Deze behandeling is speciaal van belang in jaren waarin de bijen op het laatst bladhoning haalden.

--------------------------

Met vriendelijke groet,
Els

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: onze inheemse bij

Bericht door Hugo » wo 12 dec 2001, 01:24

....volgens de Maria Thun kalender (die overigens Kosmos-agenda heet)...
Beste,

Met stijgende verwondering lees ik hier op het meest moderne medium v/d 21ste eeuw, op het internet notabene, over imkers die hun bijen behandelen volgens de stand van sterren en planeten. En die voorhistorische zwarte bijen willen gaan kweken. Ik geloof m'n eigen ogen niet.
"Maar toch, mot kenne !!!" Dat is juist het mooie aan imkeren en tuinieren : "Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is." Ik heb zelf ook vriendjes die hun bijen behandelen volgens de theorieen van ene Meester Thang. Het zijn echt heel lieve mensen, maar ik kan me toch niet v/d indruk ontdoen dat Mst. Thang een charlaThang is.

mvg,

Hugo (de halve bij die zachtjes neuriet "And I think to myself What a wonderful world....")

ps. Volgens de Hugosiaanse Kalender kan je best achter het klavier van je PC kruipen en de virtuele imkergemeenschap teisteren als de maan hoog aan de hemel staat en de sterretjes helder flikkeren aan het firmament (of waren dat de ideale omstandigheden om Sniklaas te spelen ?)


Nobodies prefetc

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: onze inheemse bij

Bericht door Frans vanTongeren » wo 12 dec 2001, 13:38

Hugo heeft zijn stukje om half twee 's nachts geschreven.
Kosmische krachten (en een Palmbiertje) zullen wel op hem hebben ingewerkt!
-
Imkers zijn natuurvriendelijke mensen en willen 'de natuur' behouden. In Rudolf Steiner vinden zij een medestander. Alleen...die Rudolf was een echte Goeroe. Hij had een geweldige uitstraling en mensen die zoekende zijn naar 'waarheid' (en dus nog wat kwetsbaar/ w a n k e l i g en onzeker zijn, slorpen zijn theorieën op als vloeipapier de inkt.
-
Steiner boeide me wel, maar wantrouwen deed ik hem ook. Hij was van huis uit natuurkundige en kon wetenschappelijk denken. Hij hield zeven lezingen over bijen en overdonderde zijn toehoorders met..: 'U weet allen dat bijen geboren zijn uit de ingewanden van een leeuw en daarom zijn hun darmen resistent tegen tropische bacteriën'.(dit startje heb ik zelf verzonnen)
De toehoorders durven hun vingertje niet op te steken om te melden dat zij nog nooit van deze aanname hadden gehoord. Dan immers staan zij mooi te kijk!
Als een scherende roofvogel gaat Steiner onmiddellijk door en bouwt een feilloos luchtkasteel op deze aanname. Alles klopt verder en de mensen verdringen het sponzig fundament.
-
Steiner wist overal van (zoals Piet lijkt te weten), maar.. raakt toch verstrikt in zijn fantasie.
Zo sprak hij over de dood en de kruisafname van Christus. Deze werd bijgezet in het graf van Jozef van Arimathea. Jozef had reeds een nis voor zichzelf laten uithakken.
Na drie dagen was Christus verrezen, maar...Rudolf wist beter. Hij kon het zijn (ademloze)toehoorders uitleggen.
'U weet allen dat duisternis en bevingen kwamen opzetten. Dat nu verklaart hoe de Here Jezus is verdwenen en NIET verrezen.
Geachte toehoorders, het zal u bekend zijn dat bevingen de aarde weten te splijten.
Welnu.. vóór de nis, waarin het lichaam van Christus lag opgebaard, spleet de aarde. Door hevige trillingen gleed het lichaam van de Heer uit de nis en verdween in het gapend gat.
WAARNA HET ZICH SLOOT!!
Aldus, geachte toehoorders, blijkt dat de Bijbel niet altijd op waarheid berust.
Ik wens u nog een goede avond toe!'
-
(Verder Eric, berusten Rudolfs theorieën niet op religieuze grondslag.)
-
Dit typesysteem accepteert het woord -w a n k elig- niet. Zoals in 'Trichilia'!








Edited by - frans vantongeren on 12/12/2001 13:46:01

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: onze inheemse bij

Bericht door Erik Speksnijder » wo 12 dec 2001, 18:00

(Verder Eric, berusten Rudolfs theorieën niet op religieuze grondslag.)
Edited by - frans vantongeren on 12/12/2001 13:46:01
Frans,

Ik bedoelde niet, dat ze op religieuze grondslag berusten, maar ik vind ze een beetje een religie op-zich. Het overige deel van jouw verhaal laat dit toch ook wel enigszins blijken.


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten